دنیای اقتصاد - بجنورد - فاطمه برزگر: برای نخستین بار در کشور طرح شناسنامه الکترونیکی طلا و جواهرات اجرا می‌شود.

مدیر موسسه گروه مخترعان جابلسا در کارگاه آموزشی کدینگ مصنوعات طلا که با حضور صنف طلا فروشان استان در محل مجمع امور صنفی بجنورد برگزارشد، با اعلام این خبر گفت: این طرح از ابتدای دی ماه در پنج استان کشور، یزد، گرگان، گنبد، اهواز و هم‌اکنون در استان خراسان شمالی در حال اجرا است.
دکتر حسین بابازاده،در رابطه با نقش اقتصادی پیاده‌سازی شناسنامه الکترونیکی طلا و جواهرات گفت: این شناسنامه برای ساماندهی اصناف وابسته به طلا و جواهرات است که موجب توزیع عادلانه فرصت‌ها، دستیابی به محصولات باکیفیت بالاتر و افزایش امنیت در جامعه اجرا می‌شود.
وی افزود: پیاده‌سازی طرح شناسنامه الکترونیکی طلا و جواهرات، این امکان را فراهم می‌کند که خدمات به روشی ساده، سریع و باکیفیت بالاتر به عرضه‌کننده و مشتری ارائه شوند. دکتر بابازاده، اولین وظیفه شناسنامه الکترونیکی طلا و جواهرات را مثل تمام سیستم‌های سندی، تایید اصالت مصنوع دانست و گفت: برای این منظور در زمان ساخت اطلاعات سازنده روی مصنوع قرار داده می‌شود و این اطلاعات شامل اقلام هویتی مثل نام سازنده، شماره کد استاندارد، نتیجه آزمایش کوپلاسیون و تاریخ تولید است.
وی افزود: در این راستا هرکجای دنیا که نیازی به اطلاعات هویتی مصنوع باشد، می‌تواند به صورت دیجیتال شناسایی شود. به گفته وی، دراین سیستم این امکان فراهم می‌شود که خدمات مختلف در کنار هم روی یک کارت قرار گیرد، دارنده کارت فقط امکان دسترسی به اطلاعات مربوط به خودش را دارد و اطلاعات درون شناسنامه الکترونیکی طلا و جواهرات به صورت رمزنگاری شده نگهداری می‌شود.