دنیای اقتصاد - ارومیه - امیررضا علیار: آذربایجان غربی با دارا بودن معادن غنی کانسنگ طلا صدرنشین جدول تولید این فلز با ارزش در کشور بوده و طی آینده نزدیک نیز بزرگ‌ترین کارخانه استحصال طلای خاورمیانه در تکاب افتتاح می‌شود.
نتایج به دست آمده از عملیات اکتشافی‌ایمیدرو، نشان می‌دهد معدن طلای شهرستان تکاب از چهار میلیون تن ذخیره قطعی برخوردار بوده و میزان ذخیره احتمالی این معدن به هفت میلیون تن نیز می‌‌رسد. در حال حاضر میزان ذخایر طلای مناطق معدنی آذربایجان‌غربی به ۱۰۰ تن می‌رسد و این در حالی است که با ادامه فعالیت‌های اکتشافی در شهرستان‌های ماکو، ‌سلماس،‌ شاهین‌دژ و سردشت میزان ذخایر افزایش می‌یابد. آذربایجان غربی رتبه نخست کشور را از نظر ذخایر و تولید طلا در اختیار دارد و با ساخت واحد فرآوری و استحصال طلا در معدن زره‌شوران تکاب، سالانه سه هزار و ۶۰۰ کیلوگرم شمش طلا و بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ کیلوگرم نقره تولید می‌شود.
معدن بزرگ طلای «آق دره» در تکاب نیز که عیار کانسنگ آن نزدیک به پنج گرم در هر تن است، می‌تواند سالانه بالغ بر ۲/۲ تن طلا تولید کند. معدن طلا و نقره «باریکای» سردشت و «خرابه» پیرانشهر که اخیر شناسایی شده‌اند با ‌اندیس‌های معدنی قابل توجه موقعیت استان به لحاظ تولید فلزات گرانقیمت را به نحو چشمگیر تقویت می‌کند. ذخیره کانسنگ معدنی باریکای سردشت که در مرحله اکتشاف و مطالعه است، بیش از ۷۶۴ هزار تن تخمین زده می‌شود که عیار طلای موجود در آن ۵/۱ و عیار نقره آن ۱۰۱ گرم در هر تن بوده که وضعیت معدن طلا و نقره خرابه پیرانشهر نیز مشابه این معدن است. علاوه بر این معادن، در شهرستان‌های ماکو، سلماس، شاهین دژ و محدوده‌های دیگری از شهرستان تکاب رگه‌های معدنی طلا و نقره یافت شده که در صورت بهره‌برداری از این معادن آذربایجان غربی به رتبه‌های جهانی در تولید طلا و نقره دست می‌یابد. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی، با بیان اینکه با بهره‌برداری از معادن طلا و نقره، استان به قطب تولید و فرآوری صنایع جنبی این رشته از قبیل ساخت طلای تجارتی پلی متال تبدیل می‌کند که برای بهره‌برداری از این ذخایر اعتبارات لازم جهت تکمیل معدن زره شوران تکاب اختصاص یافت. عبادالله اکبری با اشاره به اینکه با تکمیل این طرح میزان تولید طلا تا ۳ تن در سال افزایش می‌یابد، اظهار کرد: تنها طی سال ۹۰ افزون بر ۴۶۹ هزار تن کانسنگ طلا از معادن شهرستان تکاب استحصال شده است.
وی با بیان اینکه معدن زره شوران تکاب یک طرح ملی و وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت است، عنوان کرد: هم اکنون ۲۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و نزدیک به دو هزار نفر به صورت غیرمستقیم فقط در بخش معدن این کارخانه جذب به کار شده‌اند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با اشاره به اینکه ظرفیت اسمی استخراج از معادن طلای استان بیش از یک میلیون و ۵۰ هزار تن است، عنوان کرد: علاوه بر این یک تن و ۲۰۰ کیلوگرم نقره و نیز ۵۰۰ کیلوگرم جیوه همزمان از این معادن استحصال می‌شود.
اکبری، رقابتی کردن بازار در عرصه صنعت و معدن و به خصوص در بخش طلا را در استان نیاز اصلی زمینه‌سازی صادرات و تجارت با کشورهای همسایه و استان‌های کشور دانست و گفت: نگاه نو در عرصه بین‌المللی به سمت استفاده از مواد اولیه در پهنه‌ای جدید و کالای صنعتی است. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی اظهار امیدواری کرد: با ایجاد زیرساخت‌های لازم از جمله جاده و راه، ایجاد بازارچه‌های عرضه مستقیم و کارگاه‌های مجتمع فنی و تخصصی در استان این نیاز به حد بهینه ارتقا یابد. بهره‌برداری از کارخانه طلای زره شوران تکاب ضمن افزایش ظرفیت تولید طلا در کشور منجر به توسعه شهرستان محروم تکاب که در کنار طلایی‌ترین ذخایر معدنی کشور قرار گرفته می‌شود؛ به طوری که استاندار آذربایجان غربی در جریان بازدید از روند اجرای این طرح از به کارگیری ارزش افزوده تولیدات این واحد برای توسعه تکاب خبر داد.
وحید جلال‌زاده ادامه داده بود: با توجه به اینکه حجم ذخیره طلای کشور در این منطقه بالا است، از این رو باید درصدی از تولیدات این کارخانه در راستای توسعه و آبادانی این شهرستان اختصاص یابد و مردم از مزایای این کارخانه‌ها بهره‌مند شوند.
مجری طرح احداث کارخانه طلای زره‌شوران نیز از پیشرفت ۹۲ درصدی این طرح و افتتاح فاز اول آن تا پایان ماه جاری خبر داد و گفت: با اجرای فازهای توسعه‌ای، تولید طلای زره‌شوران تا نیمه اول سال ۹۴ به ۶ تن می‌رسد.
حسینقلی قوانلو اعلام کرد: طرح طلای زره‌شوران تاکنون ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که امیدواریم تا پایان آذرماه جاری به بهره‌برداری برسد. وی درباره احداث کارخانه طلای زره‌شوران افزود: تولید سالانه این کارخانه ۳ تن طلا، ۲۵۰/۱ تن نقره و ۵۰۰ کیلو جیوه است و برای راه‌اندازی آن، ۵۲۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صورت گرفته است. وی ادامه داد: فاز بعدی این طرح تولید ۳ تن طلا را پیگیری می‌کند و ظرفیت تولید نقره و جیوه آن نیز دو برابر خواهد شد. این در حالی است که تلاش داریم تا ۶ ماه ابتدای سال ۹۴، فاز بعدی را نیز به بهره‌برداری برسانیم. به گفته قوانلو، اکتشافات معدن طلای زره‌شوران در حال توسعه است و بر همین اساس، اگر طلای جدیدی کشف شود، حتما طرح‌های توسعه‌ای دیگری نیز اجرایی خواهد شد. به هر روی افتتاح کارخانه طلای زره شوران تکاب می‌تواند نقش موثری در افزایش میزان تولید و ذخایر طلای کشور داشته و در توسعه هر چه سریع‌تر منطقه محروم تکاب داشته باشد.