دنیای اقتصاد - بندرعباس: با نزدیک شدن به مراحل پایانی احداث فاز دوم پایانه ریلی کانتینری مجتمع بندری شهید رجایی امکانات ریلی بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران جانی دوباره به خود گرفته است.
به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، مشاور مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: با ساخت بیش از ۵۵۰۰ متر خط ریلی در بزرگ‌ترین مجتمع بندری کشور، ظرفیت ترانزیتی، صادرات و وارداتی از بنادر کشور در کریدور شمال- جنوب تقویت می‌شود.
محمد علی اصل سعیدی پور افزود: یکی از نمونه‌های تخصص‌های کم‌نظیر مهندسان ایرانی ساخت اولین پایانه‌ریلی کانتینری کشور است که با ظرفیت تخلیه و بارگیری بالغ بر ۷۰۰ هزار کانتینر در سال، حمل و نقل ترکیبی را از این بندر به بنادر شمالی کشور سرعت می‌دهد. وی با اشاره به اینکه در مسیر تبدیل شدن هرمزگان به قطب عملیات بندری در منطقه خلیج فارس، تخصص، تجربه، انگیزه و موقعیت ویژه این منطقه در کنار تلاش کارکنان تاثیر گذار بوده افزود: سعی بر این است با برنامه‌های توسعه‌ای اداره کل بنادر ودریانوردی هرمزگان حمل و نقل ترکیبی از بندرعباس در کریدور شمال- جنوب رونق تازه‌ای بگیرد. سعیدی پور اظهار کرد: بهره‌برداری از این پایانه ریلی کانتینری در واقع تداوم کاری همیشگی برای چرخیدن چرخ ترانزیت از طریق خلیج فارس و تنگه هرمز است، ضمن اینکه هر تن کالای ترانزیتی معادل ۲۰۰ دلار ارز آوری برای کشور دارد. معاون مهندسی و عمران اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز از اجرایی شدن این پروژه در دو فاز با اعتبار ۲۸۰ میلیارد ریال خبر داد و گفت: در این طرح۵۵۰۰ متر خطوط ریلی در ۶ خط درنظر گرفته شد.
عباس کمالی با اشاره به حجم سنگین تناژ و جابه‌جایی کالا بر پیچیدگی ساخت این پایانه افزود: ۱۴۵ هزار متر مربع مساحت این پایانه است و بخش‌های عظیمی شامل ۵۰ هزار مترمکعب زیر‌سازی و ۶۳ هزار متر مربع لایه ی CBM۴ روسازی و ۱۱ سوزن احداث شده است. ساخت فاز دوم این طرح به زودی به اتمام می‌رسد.