دنیای اقتصاد - ارومیه- امیررضا علیار: رییس اداره حمل‌ونقل کالای اداره کل حمل‌ونقل و پایانه‌های آذربایجان غربی گفت: بین تناژ بار موجود در استان و تعداد کامیون‌ها و ناوگان فعال حمل‌ونقل بار تراز منفی وجود داشته و این بخش سوددهی کافی ندارد.
آیدین رحمانی با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۶/۴ درصد ناوگان حمل‌ونقل بار کشور در آذربایجان غربی فعال هستند، افزود: این در حالی است که ۴/۲ درصد کل بار کشور بر اساس تناژ در استان قرار گرفته که این امر تراز منفی نسبت بار و کامیون را نشان داده به طوری که برای هر ۲ دستگاه کامیون در سطح استان تنها یک بار وجود دارد.
وی با بیان اینکه آذربایجان غربی از استان‌های کم بار نسبت به ناوگان حمل‌ونقل کالای موجود است، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۷۵ هزار و ۹۳۰ دستگاه وسیله نقلیه کالا با عمر ۵/۱۷ سال در استان فعال بوده که این آمار در کشور ۳۹۱ هزار و ۹۹۵ دستگاه با عمر متوسط ۱۷ سال بوده که در این بخش تقریبا با میانگین کشوری عمر متوسط هماهنگ هستیم.
رییس اداره حمل‌ونقل کالای اداره کل حمل‌ونقل و پایانه‌های آذربایجان غربی با بیان اینکه به دلیل وجود کامیون زیاد و تقاضای کم برای حمل بار قیمت حمل در استان نسبت به برخی استان‌های کشور پایین است، اعلام کرد: در حال برنامه‌ریزی برای افزایش قیمت و کرایه حمل منطبق با میانگین کشوری برای جبران خسارات و حمایت از رانندگان هستیم.
رحمانی با اعلام اینکه بر اساس بند ۷ ماده ۱۵۴ شورای عالی ترابری کشور قیمت‌ها و کرایه حمل تعیین می‌شود، ادامه داد: سه ضلع اصلی در این بحث صاحبان کالاها، رانندگان و شرکت‌های حمل‌ونقل بوده ولی بعد از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها محدودیت‌هایی برای کنترل قیمت کرایه‌ها و ممانعت از افزایش قیمت اعمال شد و در این بین قیمت‌ها افزایش نیافت.
وی با اشاره به اینکه بعد از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها کمیته حمل‌ونقل و سوخت آذربایجان غربی افزایش ۱۸ درصدی کرایه حمل بار در استان را مصوب کرد، عنوان کرد: این میزان افزایش هر چند جوابگوی نیازهای رانندگان با توجه به افزایش قیمت لوازم جانبی و مصرفی خودروهای سنگین نبود، ولی کمکی به بهبود وضعیت کرد که درصدد هستیم این میزان افزایش یابد.
رییس اداره حمل‌ونقل کالای اداره کل حمل‌ونقل و پایانه‌های آذربایجان غربی با یادآوری اینکه مدت زمان انتظار رانندگان برای حمل بار نسبت به استان‌های دارای بنادر تخلیه بار تفاوت فاحشی دارد و این موضوع موجب کاهش درآمد و ضرورت انجام اقدامات حمایتی از آنان می‌شود، گفت: استان‌های با تراز مثبت حمل بار وضعیت بهتری نسبت به آذربایجان غربی به این منظور دارند.
رحمانی با اعلام اینکه اگر نقش دولت در قیمت‌گذاری کرایه حمل‌ونقل کالا کاهش یابد قیمت‌ها‌واقعی‌تر می‌شود، اظهار کرد: در این صورت شاید قیمت‌ها کمتر از نرخ‌گذاری دولت باشد، چرا که اگر تعیین قیمت بر اساس توافق طرفین صاحب کالا و شرکت‌های حمل‌ونقل به‌عنوان وکلای رانندگان، شاهد افزایش و کاهش کاذب قیمت‌ها نخواهیم بود.