دنیای اقتصاد - اهواز - محمد علاف‌پور: شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده نفت خام کشور، جایگاه ویژه‌ای در تامین انرژی و گردش اقتصاد کشور دارد. وجود بیش از 800 پروژه فعال در این شرکت علاوه بر ایجاد فرصت‌های کسب و کار و رونق اقتصادی استان‌های حوزه نفت‌خیز واقع در حوزه فعالیت، نقش مهمی در تحقق اهداف عالی نظام در زمینه پیشرفت و تعالی کشور و دستیابی به اهداف برنامه پنجم توسعه دارد.
راه‌‌اندازی 2 دستگاه فرآورش
و تفکیک‌گر سیار نفت
طی یک سال گذشته دو دستگاه فرآورش و تفکیک‌گر سیار نفت در شرکت بهره‌برداری نفت وگاز کارون در مناطق نفت‌خیز جنوب در شهریور ۱۳۹۱ راه‌اندازی شد.
با به‌کارگیری این دستگاه‌ها در تعمیر چاه‌ها یک میلیون بشکه نفت که قبل از آن به گودال‌های سوخت انتقال و سوزانده می‌شد، جمع‌آوری شده است. دستگاه تفکیک‌گر سیار نفت (MOS) نیز بدون هیچ هزینه‌ای و تنها با استفاده از کالاهای موجود در انبارهای مازاد پروژه‌ها طراحی و ساخته شده است. ظرفیت این دستگاه ۳ هزار بشکه نفت در روز است.

ساخت دو دستگاه چاه پیمایی
سیار حفاری
در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی با نظارت و همکاری کارشناسان شرکت پیراحفاری ایران و با تلاش مهندسان و سازندگان داخلی برای نخستین بار در کشور دو دستگاه چاه‌پیمایی سیار حفاری طراحی و ساخته شد. این دستگاه‌ها که حدود دو میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی داشته است، قابل استفاده روی سکوهای حفاری کوچک و بزرگ دریایی و خشکی با قابلیت انجام عملیات روی دکل‌های حفاری/تعمیراتی و چاه‌های بهره‌برداری نفت و گاز در مناطق کوهستانی و صعب‌العبور است که پس از انجام 10 عملیات درون چاهی موفقیت آمیز وارد مدار عملیاتی شرکت پیراحفاری شد.

انتشار 7 هزار و 500 میلیارد ریال اوراق مشارکت
با مجوز بانک مرکزی برای نخستین بار ۷۵۰۰ میلیارد ریال اوراق مشارکت برای اجرای طر‌ح‌های تولید نفت و گاز شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در سال ۹۱ منتشر شد. انتشار اوراق مشارکت در مناطق نفت خیز جنوب برای نخستین بار انجام و با استقبال سرمایه‌گذاران مواجه شد.

انعقاد قرارداد طرح لرزه نگاری
۳ بعدی
انجام پروژه لرزه‌نگاری 3 بعدی میادین بی‌بی‌حکیمه، کیلورکریم و سیاه‌مکان در حوزه عملیاتی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب طی قراردادی به ارزش یک هزار و 550 میلیارد ریال به شرکت ژئوفیزیک دانا واگذار شد. در چارچوب این قرارداد عملیات لرزه‌نگاری سه‌بعدی این میدان‌ها که در 4 استان خوزستان، کهکیلویه و بویراحمد، فارس و بوشهر قرار دارند در مدت 34 ماه از سوی شرکت ژئوفیزیک دانا و با نظارت شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب انجام خواهد شد.

انعقاد 6 قرارداد همکاری
با سازندگان داخلی
در یک سال گذشته ۶ قرارداد همکاری میان شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و سازندگان داخلی امضا و مبادله شد. قرارداد همکاری در زمینه ساخت و تولید لوله‌های فولادی نیم اینچ و ۶ اینچ بدون درز به امضای مدیران عامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و گروه ملی صنعتی فولاد ایران رسید. در چارچوب توافق‌های به عمل آمده در قرارداد، گروه ملی صنعتی فولاد ایران در مدت ۳ سال نیازهای مناطق نفت خیز جنوب به لوله‌های بدون درز با قطرهای پیش گفته را به ارزش ۹۰۰ میلیارد ریال تامین می‌کند. قراردادهای ساخت و خرید ۶ هزار و ۸۱۰ شاخه لوله درز جوش (ERW)، به ارزش ۳۹ میلیارد ریال با شرکت لوله سازی اهواز و ساخت ۸۵ قلم قطعات یدکی انواع پمپ‌های انتقال نفت به ارزش ۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال با شرکت خدمات ویرا تهران از جمله این قراردادها است.
همچنین ۳ قرارداد ساخت کامل رتورهای توربین (TB۴۰۰۰)، ساخت ۲۸ قلم قطعات پرمصرف توربین (TB۴۰۰۰) و ساخت عایق‌های حرارتی توربین‌های رستون با شرکت توربین ماشین خاورمیانه درمجموع به ارزش ۱۴۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال دیگر قراردادهای منعقد شده بود.

راه‌اندازی طرح توسعه واحد
نمک زدایی اهواز بنگستان
طرح توسعه واحد نمک‌زدایی شماره یک اهواز بنگستان نیز در یک سال گذشته راه‌‌اندازی شد. با افتتاح این پروژه که یکی از 12 پروژه در قالب طرح‌های مهر ماندگار در حوزه عملیاتی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب است، ظرفیت این واحد از 110 هزار به 165 هزار بشکه در روز افزایش یافت.
پروژه توسعه واحد نمک‌زدایی بنگستان اهواز با اعتبار 156 میلیارد ریال در حوزه فعالیت شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون اجرا شده است.

راه‌‌اندازی طرح توسعه و تجهیز
واحد نمک‌زدایی رگ سفید2
در این مدت همچنین پروژه توسعه و تجهیز واحد نمک‌زدایی رگ سفید۲ در حوزه عملیاتی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به‌طور رسمی راه‌‌اندازی شد. پروژه تجهیز واحد نمک‌زدایی شماره ۲ رگ سفید با اعتبار ۱۲۴ میلیارد ریال در حوزه عملیاتی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران اجرا شده است.
با راه‌‌اندازی این پروژه، ظرفیت کارخانه نمک‌زدایی شماره ۲ رگ سفید از ۵۵ هزار بشکه فعلی به ۱۱۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت.

راه‌‌اندازی طرح بهینه‌سازی
ایستگاه تزریق گاز مارون
طرح بهینه سازی سیستم کنترل و اندازه‌گیری ایستگاه تزریق گاز مارون نیز از طرح‌های دیگری است که طی یک سال گذشته راه‌‌اندازی شده است. در این طرح که طراحی، امور مهندسی، نصب و اجرای تجهیزات آن از سوی کارشناسان و متخصصان داخلی اجرا شد یک سیستم جدید و روزآمد جایگزین سیستم قدیمی کنترل شد.
این طرح در مدت سه سال و هزینه‌ای حدود ۷۰ میلیارد ریال انجام شد که با راه‌‌اندازی سیستم جدید، هزینه‌های صرف شده در مدت زمان کمتر از دو سال جبران خواهد شد.

امضای قرارداد ساخت انبوه
مته‌های حفاری ساخت داخل
در این مدت قرارداد ساخت انبوه مته‌های حفاری مورد نیاز شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نیز با یک شرکت سازنده داخلی امضا شد. این قرارداد به ارزش 70 میلیارد ریال به امضای ناصر خردمند مدیرتدارکات و امور کالای شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و محمود تبریزی مدیرعامل شرکت سیلندرسازی تهران رسید.
در چارچوب این قرارداد شرکت سیلندرسازی تهران مته‌های حفاری موردنیاز مناطق نفت‌خیز جنوب در سایز 2/1-17 اینچ را به مدت دو سال تامین خواهد کرد. مته حفاری سایز 2/1-17 اینچ برای نخستین بار در کشور با همکاری کارشناسان شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و شرکت سیلندرسازی تهران بومی سازی شد.

امضای قرارداد ساخت
نخستین توربین گازی کشور
با هدف دستیابی به اولین توربین ملی ایران شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب قرارداد ساخت توربین گازی سولار سنتار را با بخش خصوصی در خرداد ماه ۱۳۹۲ امضا کرد.
در این قرارداد شرکت توربین ماشین خاورمیانه به‌عنوان پیمانکار متعهد شده است، توربین گازی سولار سنتار را به‌صورت یک بسته کامل و در مدت زمان ٢٤ ماه و در قالب تدوین دانش فنی و بومی سازی به شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب تحویل دهد. مبلغ قرارداد امضا شده میان شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب به‌عنوان کارفرما و ماشین توربین خاورمیانه ۵/۴ میلیون یورو و ١٢٦میلیارد ریال برآورد شده است.

امضای قرارداد فاز دوم توسعه میدان نفتی منصوری
قرارداد فاز دوم طرح توسعه میدان نفتی منصوری در محدوده عملیاتی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب خردادماه ۱۳۹۲ در اهواز امضا شد. مبلغ این قرارداد ۳۴۵ میلیون یورو و ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعلام شد که به صورت فاینانس توسط شرکت توسعه نفت و گاز پرشیا تامین خواهد شد.

تعمیر اساسی ۵۴۰ دستگاه
ماشین‌آلات فرآیندی و دوار
در یک سال گذشته در مجموع 378 تجهیز فرآیندی و 162 دستگاه ماشین‌آلات دوار کارخانه‌ها و تاسیسات این شرکت تعمیر اساسی شد.
برای تعمیرات اساسی گفته شده، 7 هزار و 755 مورد آزمایش فنی و اقدامات مهندسی شامل فشار ساکن، شاخص بهره دهی و آزمایش درون چاهی انجام شد که در سال‌های اخیر کم‌نظیر است.
تعمیر اساسی(اورهال) این واحدها طبق برنامه زمانبندی شده با همکاری شرکت خدمات مهندسی و تجهیزات صنعتی توربین جنوب و شرکت‌های بهره‌برداری نفت و گاز کارون، مارون، گچساران، آغاجاری و مسجدسلیمان محقق شده است.

تکمیل فاز نخست طرح
تزریق گازهای همراه میدان نفتی نرگسی
فاز نخست پروژه جمع‌آوری گازهای همراه نفت میدان نرگسی در حوزه عملیاتی شرکت بهره‌بردار نفت و گاز گچساران نیز در این مدت تکمیل و راه‌‌اندازی شد.
این پروژه یکی از ۱۴ پروژه اولویت دار در حوزه عملیاتی مناطق نفت‌خیز جنوب است که با هدف کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و تامین گاز مورد‌نیاز تزریق به مخزن آسماری میدان نرگسی اجرا شده است. با راه‌‌اندازی این پروژه از ورود روزانه ۱۹ میلیون فوت‌مکعب گازهای همراه نفت به محیط زیست پیشگیری و فرآیند تزریق گاز و فشار افزایی مخزن نرگسی آغاز شده است.
پروژه جمع‌آوری و تزریق گازهای همراه نفت نرگسی با اعتبار مصوب افزون بر ۶۵۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات پروژه‌های سرمایه‌ای شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب اجرا شده است.

تکمیل و راه‌‌اندازی واحد بهره‌برداری هفت شهیدان مسجدسلیمان
تکمیل و راه‌اندازی کارخانه بهره‌برداری و نمک‌زدایی هفت شهیدان مسجدسلیمان به‌عنوان یکی از 14 پروژه اولویت‌دار این شرکت نیز از دیگر دستاوردهای مناطق نفت خیز جنوب در یک سال گذشته بوده است. در این کارخانه نفت استحصال شده از میادین مسجدسلیمان، لالی، پرسیاه، زیلایی و کارون فرآورش و نمک‌زدایی و به مبادی مصرف ارسال می‌شود.
این کارخانه با هدف ساماندهی تاسیسات بهره‌برداری قدیمی مسجدسلیمان احداث شد و ظرفیت فرآورش روزانه 55 هزار بشکه نفت را دارد. طراحی، نظارت و اجرای این پروژه از سوی کارشناسان این شرکت و با اعتبار 960 میلیارد ریال انجام شد.