ساری- خبرنگار دنیای اقتصاد- ساختمان پزشکی قانونی شهرستان قائم‌شهر در استان مازندران در مراسمی با حضور رییس سازمان پزشکی قانونی کشور و مدیرکل پزشکی قانونی مازندران افتتاح شد. محمدحسن عابدی،‌ رییس سازمان پزشکی قانونی کشور در مراسم افتتاح این مرکز گفت: برای تکمیل و به روزرسانی این سازمان به ۵/۳میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی افزود: سال گذشته حدود ۵/۱میلیارد تومان برای بخش آزمایشگاهی این سازمان، تجهیزات خریداری شد و طبق برنامه به ۵/۳میلیارد تومان دیگر به منظور خرید تجهیزات جدید نیازمندیم.

عابدی افزود: سازمان پزشکی قانونی ایران از نظر سطح دانش علمی و فنی با کشورهای پیشرفته برابری می‌کند و تنها تمایز آن با علوم روز دنیا، کمبود فناوری و تجهیزات مدرن این رشته در ایران است.

وی خدمات بالینی ارائه شده از سوی این سازمان را یک روزه، خدمات آزمایشگاهی را ۲ الی ۳ روزه و بخش‌های نیازمند تشکیل کمیسیون را کم‌تر از ۲۷ روز اعلام و اظهار کرد:‌ امسال ۱۵۰ نفر متخصص پزشکی قانونی در کشور فارغ‌التحصیل و جذب سازمان شده‌اند که نشان‌دهنده جهش در علم پزشکی قانونی قانونی در کشور است.

عابدی فضای فیزیکی تملیکی در اختیار سازمان پزشکی قانونی کشور را ۲۰ درصد دانست و یادآور شد: در سال‌جاری با کمک مسوولان محلی این مقدار ۱۰درصد افزایش می‌یابد.

رییس پزشکی قانونی کشور در ادامه از راه‌اندازی بخش آزمایشگاهی DNA در پزشکی قانونی سه استان تهران، اصفهان و مازندران خبر داد. وی مازندران را به دلیل داشتن شهرهای فراوان جزو استان‌های سطح یک دانست و افزود: این استان به سه استان همجوار خود نیز امکانات می‌دهد، از این رو از حساسیت برخوردار است و در این زمینه به سرمایه‌گذاری بیشتری نسبت به سایر استان‌ها نیاز دارد.

عابدی گفت: سازمان پزشکی قانونی در کل کشور ۳۵۰ساختمان دارد که دو ساختمان آن در شهرهای ساری و قائم‌شهر قرار دارد، این در حالی است که یک ساختمان نیز در شهرستان آمل در حال ساخت است که در سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیر کل پزشکی قانونی استان مازندران نیز در این مراسم بودجه‌های تخصیص یافته به این اداره را ناکافی دانست و خاطرنشان کرد: با بودجه یک‌میلیارد و دویست میلیون تومانی‌، این اداره کل از بودجه‌های ابلاغی نیز بهره‌مند می‌شود.

خسرو قاسمپوری، پزشکی قانونی استان مازندران را یکی از ۹ قطب منطقه‌ای در کشور برشمرد و افزود: مازندران در ارائه خدمات آزمایشگاهی به سایر استان‌های شمالی نیز موفق بوده است.

وی مازندران را از محورهای آموزشی و پژوهشی برای استان‌های همجوار توصیف کرد و گفت: با تعامل‌های بین بخشی به وجود آمده گستردگی و توانایی بالقوه موجود بالفعل می‌شود.