بهره‌برداری آزمایشی از بزرگ‌ترین کارخانه فولاد در آران و بیدگل

کاشان - خبرنگار دنیای اقتصاد: بهره‌برداری آزمایشی از بزرگ‌ترین کارخانه تولید فولاد بخش خصوصی کشور در شهرستان آران و بیدگل آغاز شد. در مراسمی که به همین مناسبت برپا شد، علی‌اصغر گرانمایه پور، نماینده مردم شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل صنعت فولاد را یکی از صنایع مهم و اشتغالزا دانست و گفت: این صنعت در هر مکانی که پا بگذارد به دلیل ایجاد صنایع پایین دستی و رشد و توسعه آنها در آنجا شاهد ایجاد صنایع دیگر و به تبع آن توسعه اشتغال خواهیم بود.

وی ایجاد کارخانه فولاد کویر در شهرستان آران و بیدگل را موهبتی برای مردم محروم حاشیه کویر دانست و اظهار امیدواری کرد با بهره‌برداری نهایی از این واحد شاهد رشد و شکوفایی صنعتی و اقتصادی این منطقه باشیم.

مدیرعامل شرکت فولاد کویر نیز در این مراسم هدف از ایجاد کارخانه فولاد در شهرستان آران و بیدگل را ایجاد صنعت در مناطق محروم به منظور یاری رساندن به مردم، توسعه اشتغال و محرومیت زدایی این منطقه عنوان کرد و گفت: مقامات محلی فعلی و قبلی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و مقامات استانی به ویژه استاندار اصفهان به صورت ویژه از ایجاد این کارخانه بزرگ حمایت کردند.

احمد خوروش افزود: وجود نیروهای با استعداد و کارآمد در منطقه سبب شد تا ۹۹درصد از کارکنان این شرکت از میان افراد بومی برگزیده شوند که از این تعداد، ۷۰درصد را کارشناسان تشکیل می‌دهند. وی از میلگرد آجدار و ساده، ناودانی و سیم (کلاف) به عنوان محصولات این کارخانه یاد کرد و گفت: محصولات این شرکت در چارچوب استاندارد ملی ایران و استانداردهای معتبر جهانی همچون استاندارد BS انگلستان با تکنولوژی روز دنیا تولید می‌شود و ظرفیت تولید آن ۵۰۰هزار تن در سال پیش‌بینی شده است.

به گفته وی این کارخانه در زمینی به وسعت ۵۰ هکتار با سرمایه اولیه ۲۴میلیون یورو و ۲۵میلیارد تومان ساخته شده است و علاوه بر وسعت ۵۰ هکتاری زیربنای صنعتی، ۷۰ هکتار فضای سبز نیز برای ورودی و حاشیه شرکت پیش‌بینی شده است که بخشی از آن تاکنون به بهره‌برداری رسیده است.

خوروش خاطرنشان کرد: ۸۵درصد از سرمایه ارزشی شرکت با تسهیلات بانک سپه از محل صندوق ذخیره ارزی تامین شده است.وی افزود: فاز اول این طرح شامل تولید سالانه ۳۵۰هزار تن محصولات و مقاطع فولادی است و با ایجاد خط دوم تولید، ظرفیت تولید شرکت به ۵۰۰هزار تن در سال می‌رسد. مدیرعامل شرکت فولاد کویر برخورداری این کارخانه از کوره گازی و پیشرفته‌ترین خط نورد فولاد با بالاترین درجه کیفیت در کشور را از جمله نقاط قوت این کارخانه برشمرد و تصریح کرد: تکنولوژی روز و اتوماسیون موجود سبب پیشگیری از خطاها و کاهش استهلاک بوده و ما را در تعمیرات یاری می‌کند.

خوروش به آموزش متخصصان و کارشناسان این شرکت در خارج از کشور اشاره کرد و گفت: با پایان آموزش کارشناسان این شرکت در خارج از کشور میزان استفاده از کارشناسان خارجی در راه‌‌اندازی خطوط تولید به ۵درصد کاهش یافته است و این افراد نیز تنها برای نظارت حفظ شده‌اند.

وی صادرات را از جمله اهداف این شرکت برشمرد و گفت: از آنجا که در صادرات، کیفیت بالا حرف اول را می‌زند، از این رو به سمتی حرکت کردیم که تولیدی با کیفیت بالای جهانی داشته باشیم و این امر سبب شده است هم‌اکنون به‌رغم اینکه در مرحله تولید آزمایشی قرار داریم، با درخواست خرید ۵۰۰هزار تنی از کشور‌های امارات و مصر روبرو شویم که تنها به ۱۲۰هزار تن آن پاسخ مثبت داده‌ایم.

وی ضعف جاده دسترسی به این کارخانه را یکی از مهم‌ترین مشکلات فعلی شرکت دانست. مدیرعامل شرکت فولادکویر خاطرنشان کرد: در صورت رفع مشکلات زیربنایی و تامین تسهیلات بانکی، فاز نهایی این طرح در ۳سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.