کاهش 45دقیقه‌ای از زمان سفر با بهره‌برداری از آزادراه قزوین- رشت

لیلا اکبرپور- مهندس رسایی، مدیرعامل شرکت آزادراه قزوین-رشت با بیان اینکه طرح آزادراه قزوین-رشت از پیشرفت فیزیکی ۸۰درصدی برخوردار است اعلام کرد: آزادراه یاد شده در اسفند ۸۷ به بهره‌برداری می‌رسد. شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور چهارشنبه گذشته خبرنگاران این حوزه را برای بازدید به آزادراه قزوین-رشت برد. رسایی در جمع بازدیدکنندگان گفت: ساخت آزادراه قزوین- رشت با هدف تقویت یکی از مهم‌ترین محورهای ارتباطی کشور یعنی محور تهران-رشت-انزلی که جزیی از مسیر کریدور بین‌المللی شمال-جنوب است، از ابتدای سال ۷۷ آغاز شد.

او با یادآوری اینکه کریدور شمال-جنوب کوتاه‌ترین، ارزان‌ترین و مناسب‌ترین مسیر حمل کالا بین آسیا و اروپا است ادامه داد: آزادراه قزوین- رشت که از نظر حمل و نقل جاده‌ای یکی از مهم‌ترین قطعات شبکه آزادراهی کشور است استان‌های گیلان و اردبیل را به پایتخت متصل می‌کند.

مدیرعامل شرکت آزادراه قزوین-رشت خاطرنشان کرد: اجرای این طرح به صورت مرحله‌ای از اوایل سال ۷۷ به صورت تک‌باند توسط معاونت ساخت و توسعه راه‌های وزارت راه و ترابری آغاز شد و از پاییز سال ۸۲ با سرمایه‌گذاری مشترک وزارت راه و شرکت آزادراه‌ قزوین-رشت ادامه یافت.

رسایی در خصوص تامین منابع مالی پروژه فوق گفت: این طرح با مشارکت وزارت راه و شرکت آزاده قزوین-رشت که وابسته به سازمان راهداری و حمل‌ونقل کشوری و بانک تجارت است اجرا می‌شود.

رسایی افزود: مسافت کل طرح ۱۳۸ کیلومتر است که ۱۲۷ کیلومتر آن مشمول قرارداد مشارکت و مابقی آن توسط وزارت راه‌ و ترابری ساخته می‌شود.

به گفته مدیرعامل آزادراه قزوین - رشت بهره‌برداری از آزادراه فوق موجب کاهش ۵ کیلومتر مسافت و ۴۵ دقیقه زمان سفر از قزوین به رشت خواهد شد.

رسایی در خصوص ویژگی‌های آزادراه قزوین - رشت گفت: این آزادراه دارای ۴ خط عبوری به عرض ۳ متر و ۶۵ سانتیمتر است که هر باند دارای شانه آسفالته ۳ متری است.

وی افزود: متوسط سرعت برای خودروهای سواری ۸۸ کیلومتر در ساعت و برای خودروهای سنگین معادل ۴۵ کیلومتر در ساعت برآورد شده است. رسایی ظرفیت کل آزادراه قزوین - رشت را معادل ۵۳هزار و ۲۰۰ دستگاه خودروی سواری در هر روز اعلام کرد گفت: آزادراه یاد شده از ابتدای کیلومتر ۱۸ آزاد راه قزوین - زنجان از محل عوارضی قزوین آغاز و تا امامزاده هاشم یعنی ۳۰ کیلومتری رشت ادامه دارد.مدیرعامل آزادراه قزوین - رشت گفت: طرح مذکور دارای ۱۰ دستگاه تونل در مجموع ۵ کیلومتر است که طول بزرگ‌ترین تونل ۱۷۶۳ متر است. وی هزینه ساخت هر یک کیلومتر تونل را ۱۰میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: در مسیر قزوین - رشت ۲ تونل مجزا رفت و برگشت به طول ۱۷۰۰ و ۱۶۰۰ متر ساخته شده که دارای ۲ تونل میانی است که در مواقع ضروری ۲ تونل اصلی را به هم متصل می‌‌کند. وی همچنین از ساخت ۳۰دستگاه پل با دهانه ۱۰متر به بالاخبر داد و گفت: بزرگ‌ترین پل ۲۸۵متر و بیش از ۴۲۰دستگاه پل با دهانه کمتر از ۱۰متر در آزادراه قزوین - رشت ساخته شده است. به گفته رسایی در طول مسیر آزاد‌راه زیرگذرهایی ساخته شده تا دسترسی کشاورزان به زمین‌های کشاورزی به سهولت انجام گیرد. شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور مجری طرح‌های ساخت و توسعه شبکه راه‌ها، راه‌آهن، آزادراه‌ها، بنادر و فرودگاه‌ها است و اکنون آزاد راه‌ تهران - شمال به طول ۱۲۱کیلومتر، آزادراه تهران- پردیس به طول ۲۴کیلومتر، آزادراه اهواز - بندرامام به طول ۹۰کیلومتر، آزادراه کنار گذر غربی و شرقی اصفهان هر کدام به طول ۹۰کیلومتر، آزادراه کنار گذر شمالی مشهد به طول ۷۲کیلومتر، آزادراه ساوه- همدان به طول ۱۷۵کیلومتر، آزادراه خرم‌آباد - پل زال به طول ۱۰۴کیلومتر، آزادراه کنارگذر جنوبی تهران به طول ۱۲۴کیلومتر و آزادراه رشت- قزوین به طول ۱۳۸کیلومتر را در دست ساخت دارد.

راه‌آهن قزوین - رشت

به گفته کرمانی‌ها، مدیر روابط‌عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور آزادراه نوع پیشرفته بزرگراه است و راه‌های دسترسی به آن نیز کنترل شده و فاقد تقاطع‌های همسطح و حاشیه‌ای در طول مسیر است. کرمانی‌ها در خصوص مسیر قزوین - رشت - انزلی در کریدور ترانزیتی شمال- جنوب گفت: به موازات ساخت آزادراه قزوین- رشت، طرح راه‌آهن قزوین- رشت- انزلی نیز در حال اجرا است. وی افزود: محور ریلی قزوین- رشت- انزلی در کریدور ترانزیتی شمال- جنوب قرار دارد که با ساخت راه‌آهن فوق فاصله ریلی بندر انزلی تا تهران به ۳۶۶ کیلومتر می‌رسد. کرمانی‌ها خاطرنشان کرد: طول مسیر راه‌آهن قزوین- رشت- انزلی ۲۰۵ کیلومتر است که با ساخت آن ارتباط ریلی استان گیلان با شبکه راه‌آهن کشور برقرار می‌شود و از این طریق بندر مهم انزلی ترابری ریلی ترانزیتی کریدور شمال- جنوب که بخش وسیعی از کشورهای آسیایی و اروپایی را در بر می‌گیرد تسهیل و ارتقا می‌یابد. مدیر روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت:‌ این ارتباط ریلی علاوه بر آنکه باعث افزایش حجم و ارتقای حمل و نقل ترانزیتی بین کشورهای شمال اروپا، منطقه اسکاندیناوی با جمهوری‌های آسیای میانه و قفقاز، خلیج‌فارس و اقیانوس هند و کشورهای جنوب شرقی آسیا می‌شود موجب توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال در استان‌های گیلان و قزوین و ارتقای تجارت و توریسم، صنعت و کشاورزی در منطقه نیز خواهد شد.