افزایش فعالیت‌های صیدصنعتی در استان هرمزگان، منجر به بیکاری صیادان سنتی شده است. مصبی بقاپور، نایب‌رییس تعانی صیادی استان هرمزگان در گفت‌و‌گو به «ایانا»، گفت: از زمانی که کشتی‌های صنعتی صید ماهی فعالیت خود را آغاز کردند به دلیل مجهز‌‌ بودن آنها، امکان دسترسی کشتی‌های صنعتی به اقیانوس سریع‌تر بودن و به دلیل افزایش برداشت توسط این کشتی‌ها، صیادان سنتی با کمبود ماهی برای صید روبه‌رو شده‌اند.

بقاپور افزود: از آنجا که لنج‌های سنتی صید ماهی ابعاد کمی دارند معمولا بین ۲۰ تا ۱۰۰‌تن می‌توانند ماهی صید کنند و مخزن ذخیره یخ در این لنج‌ها تا دو ماه گنجایش نگهداری ماهی را دارد، که صیادان سنتی از این نظر نیز امکان رقابت با صیادان صنعتی را نداشتند و صید آنها فقط محدود به آب‌های داخلی و نزدیک ساحل است. این در حالی است که کشتی‌های صنعتی صید‌ماهی گنجایش صید‌ماهی از۱۵۰تن به بالا را دارند و دسترسی آنها از دریای آزاد به اقیانوس و آب‌های دور را دارند و ماهی بیشتری را صید می‌کنند.

بقاپور وضعیت صیادان سنتی هرمزگان را اسف‌انگیز بیان کرد و تصریح کرد: فصل صید ماهی و میگو کوتاه است و به دلیل پایین بودن دستمزد پرداخت از سوی لنج‌های صیادی، ملوان‌ها رغبت چندانی برای همراهی کردن با لنج‌های صیادی ندارند و پایین بودن درآمد صیادان سنتی و نداشتن یک منبع حمایت باعث شده آنها قادر به گرفتن وام و گذاشتن وثیقه سنگین به بانک‌ها برای تجهیز لنج‌های خود را نداشته باشند.

نایب رییس تعاونی صیادی هرمزگان تعداد صیادان سنتی هرمزگان را ۲۵۰نفر بیان کرد که بیشتر آنها برای کسب درآمد مجبور به روی‌ آوردن به کارهای غیرقانونی از جمله قاچاق شده‌اند و روز به روز نیز از تعداد آنها کاسته می‌شود.

بقاپور از کاهش صید میگو توسط لنج‌های سنتی از ۸ تن به ۴ تن خبر داد و درباره صیدماهی گفت: نوع ماهی صید شده توسط صیادان سنتی بیشتر ماهی‌های گرمابی هور است که مصرف کنسروی دارد و ماهی‌های مهاجر دریای آزاد توسط صیادان سنتی صید می‌شوند.

بقاپور تصریح کرد: ماهی‌های صید شده توسط صیادان مستقیم از طرف خود آنها به فروش می‌رسند زیرا صادرکنندگان ماهی به دلیل مشکلات صادرات ماهی و میگو ایران هنوز پول خرید ماهی سال پیش را به صیادان پرداخت نکردند.