صید میگوی سفید و سرتیز آزاد است

صید میگوی سفید و سرتیز که از ۲۵ آبان‌ماه آغاز شده تا پنجم دی‌ماه در برخی از صیدگاه‌های خلیج‌فارس آزاد است. خرمی، معاون صید و بنادر صیادی اداره کل شیلات خوزستان، در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: صید میگوی سفید در خلیج‌فارس در صیدگاه‌های بوصیف و لیفه‌ خورموسی برای لنج‌های صیادی و در خورهای واسطه و درویش برای پایه‌های صیادی خوزستان به روش ترال (کفروب) آزاد شد.

وی افزود: صید میگو در سایر خورهای ماهشهر و بندر امام‌خمینی‌(ره) نیز به روش نهر بند تا پنجم دی‌ماه آزاد شد.

معاون صید و بنادر صیادی اداره‌کل شیلات خوزستان بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود در مدت زمان تعیین شده برای برداشت، حدود ۱۰۰۰‌تن میگوی سرتیز و سفید صید شود.

خرمی گفت: ۳۰۰ لنج صیادی و ۴۰۰ فروند قایق در عملیات صیادی میگو مشارکت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: صید میگو در نیمه دوم پاییز و در تابستان در صیدگاه‌های استان آزاد است زیرا میگو گونه‌ای نیست که هر زمان بتوان آن را صید کرد. خرمی تصریح کرد: در محدوده‌های زمانی ممنوعیت صید میگو، صید ماهی آزاد است.

ارزش صادرات از گمرک آبادان ۷۴درصد کاهش یافت

در هشت ماه امسال۷۳‌هزار و ۱۰۹‌تن کالا به ارزش ۱۸‌میلیون و ۶۲‌هزار و۶۱۷‌دلار از گمرک آبادان صادر شده که از نظر ارزشی ۷۴‌درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

حبیب گله‌داری، سرپرست گمرک آبادان، در گفت‌وگو با «ایسنا»، منطقه خوزستان، افزود: در این مدت ۱۹۶۵‌تن کالا به ارزش ۱۵‌میلیون و ۱۳۴‌هزار و ۲۸۷‌دلار از این گمرک وارد کشور شده که از لحاظ وزنی ۸‌درصد و از لحاظ ارزشی نیز ۹‌درصد نسبت به مدت مشابه سال ۸۴ کاهش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: در هشت ماه امسال میزان ترانزیت‌ خارجی، ۳۴۸‌تن کالا به ارزش ۵‌میلیون و ۷۲۸‌هزار و ۹۷۸‌دلار بوده که از لحاظ ارزشی ۴۳۳‌درصد و از لحاظ وزنی ۲۷‌درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

گله‌داری از کاهش ۱۱‌درصدی درآمد عمومی گمرک آبادان در هشت ماه امسال خبر داد و اظهار کرد: درآمد عمومی گمرک آبادان در این مدت ۶۷میلیارد و ۷۹۹‌میلیون و ۹۵۲‌هزار ریال بوده است. سرپرست گمرک آبادان با بیان این‌که در هشت‌ماه امسال در مجموع ۳۸۲ پرونده قاچاق در این گمرک تشکیل شده است، یاد‌آور شد:‌ ارزش این پرونده‌ها یک‌میلیارد و ۳۲۸‌میلیون و ۹۴۲‌هزار ریال بوده که از لحاظ ارزش ۹۴‌درصد کاهش و از نظر تعداد ۲۹‌درصد افزایش داشته است.‌

سایت امداد و نجات ایجاد می‌شود

بندر اروندکنار به دنبال اخذ مجوز برای ایجاد مرز مجاز گمرکی است.

جلیل اسلامی، در گفت‌وگو با «ایسنا»، گفت: مبادلاتی که پیش از این از طریق بندر اروندکنار انجام می‌شد ظاهرا با مجوز بندرهای دیگر مانند بندر آبادان صورت گرفته است.

وی اظهار کرد: یکی از نقاطی که در شمال خلیج‌فارس برای امداد و نجات در نظر گرفته شده بندر اروندکنار است.

اسلامی خاطرنشان کرد: شرکت مشاور در حال کار بر روی طرح جامع بندر اروندکنار است.

وی خاطرنشان کرد: اجرای طرح جامع بندر اروندکنار در فهرست پروژه‌های سال آینده اداره کل بنادر و کشتیرانی خوزستان قرار می‌گیرد.

اسلامی تصریح کرد: در طرح جامع بندر اروندکنار، ایجاد سایت بندرگاه، احداث اسکله و سایت امداد و نجات شمال خلیج‌فارس در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: امیدواریم تا پایان طرح جامع، مباحث مربوط به مجوزهای گمرکی و تعیین مرز رسمی دریایی کشور در بندر اروندکنار انجام شود.

اسلامی بیان کرد: هدف سازمان از ایجاد چنین طرح جامع در بندر اروندکنار رونق این بندر و به تبع آن خدمات‌رسانی به مردم مناطق محروم است.