ساری - خبرنگار دنیای اقتصاد - روح‌ا... قهرمانی چابک، معاون عمرانی استانداری مازندران گفت: با صرفه‌جویی اصولی و معمولی می‌توان تا ۳۰درصد مصرف فرآورده‌های نفتی کشور را کاهش داد که معادل کل درآمد صادرات غیرنفتی ایران طی یک سال است. قهرمانی چابک در جلسه کارگروه بهینه سازی مصرف سوخت که در استانداری برگزار شد، گفت: ذخایر نفتی ایران ۱۳۷میلیارد بشکه نفت است که ۵/۱۱درصد از ذخایر نفت جهان را شامل می‌شود.

روزانه یک میلیون و ۶۳۰هزار بشکه معادل ۴۰درصد از نفت خام تولیدی در ۹ پالایشگاه داخلی پالایش می‌شود. علاوه بر آن سالانه ۲۹میلیون لیتر بنزین و ۶میلیون لیتر نفت گاز وارد کشور می‌شود. وی مصرف فرآورده‌های نفتی و انرژی در کشور را چشمگیر دانست و تصریح کرد: در سال گذشته ۱۴میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت شد و پیش‌بینی می‌شود در سال ۸۵ یارانه پنهان انرژی از این رقم فراتر برود.

قهرمانی خاطرنشان کرد: در سال ۸۴، ۴/۳میلیارد لیتر فرآورده‌های نفتی در استان توزیع شد که یارانه پرداخت شده آن یک هزار و دویست میلیارد تومان معادل هفت برابر اعتبارات عمرانی استان در سال ۸۴ بوده است که با یک صرفه‌جویی اصولی می‌توان تا ۳۰درصد مصرف فرآورده‌های نفتی را در کشور کاهش داد، یعنی معادل کل درآمد صادرات غیرنفتی ایران در یک سال.

وی با بیان اثرات مثبت نصب سیستم هوشمند موتورخانه در ادارات و ساختمان‌های مسکونی برای کاهش مصرف انرژی از دستگاه‌های اجرایی استان خواست تا پایان سال جاری نسبت به نصب سیستم هوشمند موتورخانه در ساختمان‌های اداری اقدام کنند، در غیراین صورت در سال ۸۶ و در زمان توزیع اعتبارات عمرانی به این امر توجه خواهد شد.

مازندران از کارخانه‌های لبنی اشباع شده است

به گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد، مصری‌نژاد، رییس سازمان صنایع و معادن استان در ششمین جلسه کار گروه صنعت و معدن استان در سال‌جاری که با حضور معاون برنامه‌ریزی و اداری مالی استان برگزار شد، گفت: برخی ازمجوزهای صنعتی مانند تیرچه و بلوک، فرآورده‌‌های لبنی در استان به اشباع رسیده است.

وی با تاکید به امر رقابت‌پذیری به عنوان یکی از اصول استراتژی صنعتی در کشور و اشاره به اینکه ۱۰درصد مجوزهای صادره صنعتی مربوط به کانی‌های غیرفلزی است، گفت: با توجه به کمبود مواد اولیه واحدهای لبنی و تیرچه و بلوک باید برای ساماندهی آنها فکری کرد تا سرمایه‌های ملی که به آن تزریق می‌شود به هدر نرود. وی افزود: واحدهای فرآورده‌های لبنی با کمبود شیر مواجه هستند و تعداد زیادی از این واحدها پایین‌تر از ظرفیت اسمی خود تولید می‌‌کنند. مهدی‌نژاد درخصوص دستور راهکارهای فعال شدن واحدهای خدمات مهندسی و مشاوره‌ای استان گفت: به علت تجربه نداشتن برخی واحدها در زمینه‌های مختلف فنی، اقتصادی وجود واحدهای یادشده در جامعه ضروری است.

وی گفت: متناسب با نوع تخصص و خدمات‌دهی، واحدهای خدمات مشاوره‌ای را دسته‌بندی کرده و برای واحدهای صنعتی و معدنی که از مشاوره خدمات مهندسی استفاده می‌کنند تعرفه و تشویق در نظر گرفته‌ایم.

فرزانه، معاون برنامه‌ریزی و اداری مالی استان نیز در این نشست گفت: سازمان صنایع و معادن و سازمان جهاد کشاورزی استان آمار و ارقام صحیح وضع موجود فرآورده‌های لبنی را به صورت میدانی تهیه و اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی کنند تا کسانی که می‌خواهند واحد لبنی احداث کنند با آمار و ارقام موجود خود به این نتیجه برسند که به سود و بهره مورد نظر نخواهند رسید، ضمن اینکه ما از طریق رسانه‌ها اعلام می‌کنیم کارخانه‌های لبنی اشباع شده و احداث آن به صرفه نیست.

وی تصریح کرد، هزینه‌ای که برای مهندسی مشاوره پرداخت می‌شود درواقع سرمایه‌ای است که بعدها دستگاه‌ها و متقاضیان از آن بهره‌مند می‌شوند.

نیکزاد رییس سازمان صنایع روستایی جهاد کشاورزی نیز در ششمین جلسه کار گروه صنعت و معدن گفت: ظرفیت تولید شیر در استان ۱۶۵۰ تا ۱۷۰۰تن در روز است، در صورتی که شیر مورد نیاز برای واحدهای لبنی استان ۱۹۲۵تن در روز است.

تشکیل انجمن صنفی واحدهای فنی و مهندسی و رتبه‌بندی پیشنهادی توسط انجمن صنفی برای ارائه به سازمان مدیریت،

آشنایی مشاوران با سازوکارهای سازمان‌ها و ادارات و شرکت‌ها، درخواست حمایت و پرداخت تسهیلات با سود مناسب از طریق استانداری و سازمان صنایع و معادن و مدیریت و برنامه‌ریزی،استفاده بهینه از تجربیات سایر استان‌ها که در این زمینه از قبل اقدام کرده و موفق هستند، هماهنگی و پشتیبانی برای ایجاد نمایندگی شرکت‌های موفق دیگر استان‌ها در این استان از جمله مصوبات نشست یاد شده به شمار می‌آید.

رییس سازمان صنایع و معادن استان یادآور شد: قرارداد طرح تدوین استراتژی توسعه صنعتی و معدنی استان همچنین برای برنامه‌ریزی کارآمد و درازمدت نهایی شده است و پروژه‌های مراحل اجرایی و شرح خدمات آن اعلام می‌شود.