ساری- خبرنگار دنیای اقتصاد: نتایج مطالعات محققان پژوهشکده اکولوژی دریای خزر نشان می‌دهد که بچه‌ماهیان سفید رها شده در رودخانه‌های منتهی به دریای خزر بعد از ۴سال در ترکیب صید تجاری صیادان پره قرار می‌گیرندو از آنجا که طی سال‌های ۸۰ تا ۸۱، حدود ۲۳۰میلیون عدد بچه‌ماهی سفید رهاسازی شده است، افزایش میزان صید ماهی سفید در دو سال گذشته دور از انتظار نبوده است. پورغلام، رییس پژوهشکده اکولوژی دریای خزر، با بیان مطلب فوق، صید و بهره‌برداری از ماهیان استخوانی در سواحل جنوبی دریای خزر طی دوسال اخیر را از رشد قابل ملاحظه‌ای برخوردار دانست و افزود: طی سال‌های ۸۴ تا ۸۶ میزان صید ماهیان استخوانی، ۴/۱برابر میانگین صید از ۵سال گذشته بوده است.

وی یادآور شد: با توجه به بررسی‌های انجام شده در واحدهای صید (پره) که یکی از شاخص‌ها برای بررسی نوسانات میزان صید است، افزایش میزان صید برای ماهی‌سفید در سال ۸۵-۸۴ حدود ۶/۱درصد و در سال ۸۶-۸۵ حدود ۲/۲درصد بیش از ۵سال گذشته بوده است.

پورغلام افزود: بررسی‌های جمعیتی ماهیان سفید این دریا نشان می‌دهد که ۹۰درصد از ترکیب صید این ماهیان را ماهیان حاصل از تکثیر مصنوعی و رهاسازی شده به رودخانه‌ها تشکیل می‌دهند.وی تصریح کرد: افزایش بارندگی و ورود مقادیر زیاد آب شیرین از طریق رودخانه‌ها به دریای خزر به همراه افزایش نسبی درجه حرارت، شرایط اکولوژیکی مناسب برای مهاجرت ماهی‌سفید را مهیا کرده است به طوری که مهاجرت این‌گونه ماهی‌ها به رودخانه‌ها نسبت به سال گذشته زودتر آغاز شده است.

رییس پژوهشکده اکولوژی دریای خزر افزود: با بهبود شرایط زیست‌محیطی رودخانه‌ها و پاکسازی از آلودگی‌های شهری، روستایی و صنعتی می‌توان در افزایش ضریب بقا و بازگشت شیلاتی بچه ماهیان گامی موثر برداشت که این امر منجر به پایداری ذخائر و بهره‌برداری بهینه از ذخائر ماهیان سفید می‌شود.