دنیای اقتصاد - بندرعباس: مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس ( بندرعباس) گفت: پنج میلیارد و ۲۵۴ میلیون دلار طی هشت سال گذشته تاکنون دراین منطقه سرمایه‌گذاری شده است. مسعود هندیان افزود: درنتیجه این سرمایه‌گذاری ۲۳ شرکت در این منطقه مستقر شدند و در زمینه تولید فولاد، آلومینیوم، آب شیرین کن، حلال‌های پایه نفتی، آند، روی و ساخت نیروگاه فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر افزون بر۱۱ هزارنفر به‌طور مستقیم در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس مشغول به کار هستند، افزود: با توجه به طرح‌های در حال ساخت از جمله مجتمع‌های فولادی و توسعه اسکله تخلیه و بارگیری مواد معدنی و نفتی این تعداد درآینده به ۳۰ هزار نفر افزایش می‌یابد. این مقام مسوول‌ در ادامه تبدیل این منطقه به قطب تولید فولاد و آلومینیوم، تخلیه و بارگیری مواد فله معدنی، نفتی و کانتینری و قطب انرژی با ظرفیت ایجاد سه هزار مگاوات برق در کشور را به‌عنوان اهداف و برنامه بلند مدت نام برد.

وی خاطرنشان کرد: درنتیجه سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته این منطقه رتبه سوم تولید فولاد و رتبه اول تولید آلومینیوم کشور را دارد.

به گفته وی، هم‌اکنون با بهره‌برداری از مرحله‌های نخست فولاد هرمزگان، فولاد جنوب و فولاد کاوه سالانه نزدیک به سه میلیون و ۵۰۰ هزارتن آهن اسفنجی، شمش فولادی تختال تولید می‌شود که این رقم تا پایان امسال با بهره‌برداری از صبافولاد خلیج فارس به حدود پنج میلیون تن افزایش می‌یابد.

وی یادآور شد: با تعدادی از شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری در زمینه تولید روغن‌های سنگین و قیر، چدن، کک، آهن اسفنجی، بیلت و نورد و همچنین دو هزارو ۵۰۰ مگاوات برق در حال مذاکره هستیم که به مرحله تامین منابع مالی یا انتخاب پیمانکار رسیده است.

مدیرعامل منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس گفت: در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات، با پنج میلیارد و ۳۴۱ میلیون دلارسرمایه‌گذاری پیش بینی شده زمینه ایجاد اشتغال برای هفت هزارو۵۴۰ نفر دیگر فراهم می‌شود.

هندیان در ادامه از ۹ طرح تولید فولاد، شمش آلومینیوم، صنایع پایین‌دستی فولاد و آلومینیوم، گندله سازی، آب شیرین‌کن، صنایع جانبی پالایشگاه، نیروگاه برق و اسکله صادرات و واردات به‌عنوان طرح‌هایی نام برد که کار بررسی آنها برای سرمایه‌گذاری انجام شده است.