دنیای‌اقتصاد - سنندج - فرزاد نویدی: در گذشته ۴۵ گرمابه عمومی یا همان حمام در شهر سنندج مرکز استان کردستان پذیرای مردم در تامین سلامت و بهداشت آنها بودند که به گفته یکی از اعضای اتحادیه گرمابه‌داران شهر سنندج این تعداد اکنون به ۱۴ مورد کاهش یافته است.

افزایش تعرفه آب، برق و گاز، هزینه‌های تعمیرات، عوارض، بیمه و مالیات، دستمزد کارگران و عدم استقبال مردم در استفاده از گرمابه‌ها از دلایل اصلی تعطیلی یکی پس از دیگری گرمابه‌های این شهر اعلام شده است.

در چنین شرایطی اتحادیه این صنف از مسوولان درخواست دارند از تخریب و از بین رفتن گرمابه‌ها به عنوان یکی از میراث‌های برجسته گذشتگان اهتمام بورزند و مانع از تعطیلی این اماکن شوند. جمال راست بین، عضو اتحادیه گرمابه‌داران شهر سنندج با اشاره به اینکه بسیاری از گرمابه‌ها یا تخریب شده یا توسط سازمان میراث فرهنگی خریداری شده است، گفت: با ورود گاز طبیعی به منازل و راحت‌تر شدن سبک زندگی، مردم رغبت چندانی برای استفاده از گرمابه‌های عمومی ندارند.

وی قدمت گرمابه‌های شهر سنندج را بالای ۴۰ سال دانست و گفت: برخی از گرمابه‌ها از قدمت بیشتری برخوردارند.

وی از گرمابه‌های بلور، شیشه، وکیل و خان به عنوان گرمابه‌های قدیمی شهر سنندج نام برد و گفت: این گرمابه‌ها به عنوان میراث فرهنگی و تاریخی از سوی سازمان میراث فرهنگی خریداری شده‌اند. وی با اشاره به اینکه درآمد گرمابه‌های عمومی در اوایل انقلاب خوب بود و حدود ۹ نفر در هر گرمابه مشغول فعالیت بودند، گفت: در سال‌های اخیر مردم رغبت چندانی در استفاده از گرمابه ندارند و از این رو درآمد چندانی نیز نصیب گرمابه‌داران نمی‌شود.

وی میزان استقبال از گرمابه‌ها را در حال حاضر به طور میانگین در روز حدود ۵۰ نفر به هر گرمابه عنوان کرد و گفت: اغلب مراجعه‌کنندگان از اقشار ضعیف جامعه هستند و هزینه تمام و کامل بابت استفاده از گرمابه نمی‌پردازند.

وی هزینه استفاده از گرمابه‌ها را در حال حاضر ۱۴ هزار ریال عنوان کرد و گفت: بسیاری از استفاده کنندگان از حمام این مبلغ را هم به دلیل ضعف توان مالی پرداخت نمی‌کنند و به این دلیل نمی‌توانیم این مبلغ را نیز افزایش دهیم.

وی به مشکلات متعدد گرمابه‌های شهر سنندج اشاره کرد و گفت: این مشکلات موجب تعطیلی گرمابه‌ها شده و اکنون از ۱۴ گرمابه موجود سه مورد دیگر در حال تعطیل شدن است. این عضو اتحادیه گرمابه‌داران سنندج، بالا بودن تعرفه‌های گاز، آب و برق، هزینه‌های تعمیرات، مالیات و عوارض شهرداری، دستمزد کارگر و بیمه را از مهمترین مشکلات گرمابه‌ها دانست و گفت: در صورت مساعدت مسوولان در کاهش هزینه‌های جاری این گرمابه‌ها می‌توانند به حیات خود ادامه دهند.

راست بین، خواستار کاهش هزینه‌های آب، برق و گاز شد و گفت: با توجه به اجرای طرح هدفمندی یارانه و آزاد شدن قیمت‌ها، درآمدهای ناچیز گرمابه‌ها جوابگوی هزینه‌های آن نیست و مجبوریم همه را تعطیل کنیم. وی همچنین هزینه بیمه پرداختی کارگران گرمابه‌ها را بسیار بالا دانست و گفت: هر کارگر بابت بیمه خود باید ۹۰۰ هزار ریال پرداخت کند، در حالی‌که کارگران صنوف دیگر با ۲۰۰ هزار ریال خود را بیمه می‌کنند.وی این ارقام را با توجه به عدم درآمد گرمابه‌ها بسیار بالا دانست و گفت: توان تامین این هزینه‌ها را نداریم.

وی به پرداخت مالیات نیز اشاره کرد و گفت: به دلیل بی‌سوادی مالکان گرمابه‌ها، فرم خوداظهاری از طرف گرمابه‌ها تکمیل نشده، از این رو مالیات پنج سال گذشته در حدود چهار میلیون ریال از هر گرمابه دریافت کردند که این هزینه هم برای گرمابه‌ها کمرشکن است.

وی به دو برابر شدن عوارض شهرداری نیز اشاره کرد و از مسوولان شهرداری سنندج خواست در این عوارض تجدیدنظر کنند و مبلغ آن را کاهش دهند.

وی از مسوولان شهرداری سنندج نیز درخواست کرد در مورد تغییر کاربری گرمابه‌ها تجدید نظر کنند و عوارض آن را کاهش دهند.