دنیای‌اقتصاد - دهلران - مجتبی کاور: کلنگ ساخت اولین پالایشگاه نفت بخش خصوصی کشور که قرار شد در آن نفت سفید، انواع پارافین و پسماندهای تقطیر تولید شود شهریور ماه سال ۸۶ در شهرستان دهلران به زمین زده شد. اعتبار ساخت این پالایشگاه که قرار است اولین پالایشگاه نفت بخش خصوصی کشور باشد، در آن زمان از سوی محسن یحیوی، نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس هفتم ۱۱۰ میلیارد تومان و همچنین ۶۶۰ میلیون یورو اعلام شد. این طرح در صورت افتتاح ظرفیت تولید ۹۰ هزار بشکه نفت را در روز دارد و زمینه اشتغال ۷۰۰ نفر را به طور مستقیم و ۴۵۰۰ نفر را به طور غیرمستقیم فراهم خواهد کرد.

در آن زمان مقرر شد که این طرح در مدت ۴ سال به بهره‌برداری برسد، اما اکنون با گذشت نزدیک به سه سال و نیم از کلنگ‌زنی این طرح، ساخت آن همچنان در‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

مجتبی اعلایی، استاندار ایلام در خصوص ساخت این پالایشگاه نفت بخش خصوصی کشور در شهرستان دهلران گفت: متاسفانه سرمایه‌گذاری که مسوولیت ساخت این پالایشگاه را به عهده گرفته در حد این طرح نیست. وی افزود: به دنبال سرمایه‌گذار برای جایگزینی وی هستیم که این پروژه عظیم را که در شکوفایی استان ایلام و ایجاد اشتغال جوانان جویای کار منطقه حائز اهمیت است کاری کرده باشیم.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: متاسفانه قبل از مرحله اخذ وام و وثیقه‌های لازم و از همه مهمتر میزان آورده سرمایه‌گذار کلنگ ساخت این پالایشگاه به زمین زده شد و همین امر مشکلات عدیده‌ای به وجود آورده است.

علی عزتی افزود: برای حل این مشکل جلساتی با بانک عامل، وزارت صنایع و وزارت نفت در این خصوص داشتیم که قرار شد

سرمایه‌گذار ۶۰ میلیارد تومان آورده خود را آماده کند و از طرفی دیگر برای دریافت وام از بانک عامل وثیقه لازم را فراهم کند، ولی متاسفانه این سرمایه‌گذار تاکنون هیچ‌کدام آنها را ندارد و ما به دنبال آن هستیم که سرمایه‌گذار انصراف دهد یا به تعهدات خود در این خصوص عمل کند.

رییس مجمع نمایندگان استان ایلام با اشاره به اینکه تاکنون سه بار به این سرمایه‌گذار فرصت داده شده که آورده و وثیقه خود را در این خصوص فراهم کند، ولی تاکنون موفق به این کار نشده است، افزود: قرار است مجددا در این خصوص با حضور استاندار و سرمایه‌گذار جلسه‌ای برگزار شود.

غلام علیدادی، معاون برنامه‌ریزی و عمرانی فرمانداری دهلران نیز گفت: با توجه به اینکه پروژه می‌تواند نقش بسزایی در تولید بنزین مورد نیاز و ایجاد اشتغال مولد داشته باشد ابتدا مقدمات خوبی در این راستا صورت گرفته که اقداماتی نظیر واگذاری۱۰۰ هکتار زمین به مجری طرح واگذار شده که فنس کشی، جاده دسترسی به سایت و برق‌رسانی از جمله کارهای انجام شده مجری این طرح است.

وی گفت: با توجه به طولانی شدن این پروژه لازم است مجری طرح مجدانه پیگیر امورات محوله شود؛ چراکه جوانان شهرستان چشم انتظار به ثمر رسیدن این پروژه هستند.

ابراهیم قاسمی که مدتی به عنوان پیمانکار و ناظر این پالایشگاه بوده نیز در این خصوص گفت: از ابتدای آغاز به کار این پالایشگاه و بعد از سیر مراحل قانونی با نظر مدیریت شرکت گهر شید مهر از پیمانکاران و مشاوران منطقه‌ای برای اقدامات تسطیح ۱۰۰ هکتار زمین مذکور، حصار کشی به صورت فنس و عملیات کنترل و مهار آب‌های سطحی در بالادست سایت و همچنین محل احداث دفاتر اسکان کمپ کارگری، و نصب مخازن این پالایشگاه، احداث جاده مواصلاتی به طول ۳کیلومتر به صورت بلوار در ۱۱ماه اجرا شد و با پیمانکار اصلی سایت عقد قرار داد و مبادله تفاهم‌نامه هم انجام داده‌ام، ولی متاسفانه به دلایلی تاکنون پروژه به حالت تعلیق درآمده است.