دنیای اقتصاد - سنندج- فرزاد نویدی: میزان صادرات کالا از مرزهای اقتصادی استان کردستان در ۹ ماه ابتدای ماه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۱۳ درصد افزایش نشان می‌دهد. پیمان اسراری، رییس سازمان بازرگانی استان کردستان در کارگروه صادرات استان در سنندج با اعلام این مطلب گفت: در ۹ ماه نخست سال‌جاری ۷۸۴ هزار تن کالا به ارزش ۵۶۸ میلیون و ۵۱۳ هزار دلار از مرزهای کردستان به خارج از استان صادر شده است. وی به وضعیت واردات در این مدت نیز اشاره کرد و گفت: در این مدت ۲۴ میلیون و ۹۴۷ هزار دلار کالا از مرزهای استان کردستان وارد این استان شده است.

وی در ادامه به میزان ترانزیت خارجی صورت گرفته در استان اشاره کرد و گفت:میزان ترانزیت صورت گرفته از ابتدای سال‌جاری تاکنون از مرز رسمی باشماق مریوان به بیش از یک میلیارد و ۸۸۷ میلیون دلار رسیده است.

به گفته وی این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، با افزایش ۱۷۹ درصدی مواجه است. رییس سازمان بازرگانی استان کردستان میزان رشد ترانزیت در مرز باشماق مریوان را از لحاظ ارزش دلاری ۱۴ درصد عنوان کرد و یادآور شد: با توجه به اقدامات و برنامه‌ریزی‌های مناسب انتظار می‌رود که روند افزایش ترانزیت خارجی از مرز باشماق در استان کردستان ادامه داشته باشد.

احمد‌ هاشم‌زاده، مدیرکل گمرکات استان کردستان نیز در این جلسه با اشاره به تراز صادراتی استان گفت: در ۹ ماه سال جاری افزایش چشمگیری در صادرات کالا به کشور عراق نداشتیم و به رغم تمام اقدامات و برنامه‌ریزی‌های مختلف، متاسفانه همچنان دو بازارچه مرزی سیف سقز و سیرانبند بانه دارای مشکلات و کمبودهای جدی هستند. وی گفت: تقویت زیرساخت‌های توسعه صادرات از جمله توسعه حمل‌ونقل و بهسازی جاده‌های استان کردستان و ایجاد امکانات مناسب در دو بازارچه سیف سقز و سیرانبند بانه می‌تواند در شکوفایی وضعیت صادرات استان موثر باشد. هاشم‌زاده در ادامه از انتخاب مرز رسمی باشماق به عنوان سومین مرز کشور نام برد و گفت: تقویت زیرساخت‌های لازم در مرز، وجود بازار کشور عراق و دسترسی آسان به آن باعث شده است تا مرز رسمی باشماق مریوان در ۹ ماه اول سال‌جاری عنوان سومین مرز ترانزیتی کشور را به خود اختصاص دهد. معاون برنامه‌ریزی استاندار کردستان نیز در این جلسه با اشاره به ظرفیت‌های بالای استان در زمینه ترانزیت و صادرات از مرزهای استان، خواستار افزایش حجم و سطح مبادلات مرزی شد. مهندس ارسلان ازهاری افزود: میزان مبادلات مرزی استان نسبت به شرایط و موقعیت استان مناسب نیست و باید برای ارتقای مبادلات مرزی استان، بیشتر تلاش کرد. وی با اشاره به بازار و پتانسیل شمال عراق، از این فرصت به عنوان ظرفیتی مهم برای توسعه مبادلات مرزی نام برد و گفت: اگر نتوانیم بازار شمال عراق را به خوبی حفظ کنیم ممکن است کشورهای دیگر جای ما را در این بازار بکر بگیرند. ازهاری تصریح کرد: باید ضمن بررسی موانع پیش‌روی توسعه صادرات و مبادلات مرزی، زمینه‌های لازم را برای حضور هرچه بهتر در بازار کشور عراق فراهم کنیم. وی گفت: از همه دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی و متولی این حوزه انتظار می‌رود که ضمن بررسی کامل شرایط برای رفع این موانع تلاش کنند. براساس این گزارش، استان کردستان دارای سه بازارچه رسمی در سقز، بانه و مریوان است که بازارچه مریوان در مرز باشماق به عنوان گذرگاه رسمی میان دو کشور عراق و ایران در سفر نخست هیات دولت به کردستان تصویب شده است.