دنیای اقتصاد - مشهد - فاطمه رمارم: مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد گفت: قطار شهری این کلانشهر اواخر بهمن ماه به صورت آزمایشی راه‌اندازی خواهد شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد ،غلامرضا رجب نژاد از ورود نخستین واگن‌های قطار شهری به مشهد خبر داد و افزود: کاروان ۱۴ تریلی حامل واگن‌های قطار شهری به مشهد رسیده است.

رجب‌نژاد افزود: کاروان این واگن‌ها با همکاری و هماهنگی حمل و نقل هرمزگان، کرمان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی و همیاری فرمانده پلیس راه کشور با استفاده از تریلی و کمرشکن به مشهد رسید. وی ادامه داد: واگن‌ها ساخت شرکت «چانگ‌چونگ» چین است.

مدیرعامل شرکت بهره‎برداری قطار شهری مشهد تصریح کرد: پس از عملیات تخلیه، مونتاژ واگن‌ها با حضور ۱۷ کارشناس چینی آغاز خواهد شد که در این رابطه کارشناسان ایرانی نیز حضور دارند. رجب نژاد افزود: محموله‌ بعدی واگن‌های قطارشهری ۲۵ دی ماه در بندرعباس پهلو خواهد گرفت و پارت سوم آن ۲۵ روز بعد خواهد آمد.

وی گفت: طول واگن‌ها ۳۰ متر است که در نتیجه اتصال سه ماژور به هم ایجاد می‌شوند. رجب‌نژاد خاطرنشان کرد: عرض قطار دو متر و ۶۵ سانتی‌متر و ظرفیت هر واگن ۲۵۰ نفر به صورت ایستاده و نشسته است که البته در طراحی برای هر متر مکعب چهار نفر در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه با ۳۳ قطار و ۹۹ واگن، زمان انتظار برای هر قطار پنج دقیقه خواهد بود که به مرور زمان و با ورود واگن‌های بعدی، به سه دقیقه خواهد رسید ، افزود: این قطار حدود ۲۰ هزار نفر را در یک مسیر و در دو جهت ۴۰ هزار نفر را در یک ساعت جابه‌جا می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه قیمت بلیت قطار شهری، بعد از تصویب شورای شهر اعلام می‌شود، افزود: در جلسه هیات مدیره رقمی به شورای شهر پیشنهاد خواهد شد که بعد از تصویب، اعلام خواهد شد. رجب نژاد در ادامه هزینه‌ خط یک را ۴۵۰ میلیارد تومان غیر از بخش توسعه‌ای اعلام کرد و با بیان اینکه شرایط آماده است تا مرکز فرمان به صورت سه شیفت فعالیت خود را آغاز کنند؛ افزود: روی واگن‌ها نیز باید تست ۱۸ هزار کیلومتر در ساعت گرفته شود که نیاز به فعالیت ۲۰ ساعت در روز است.

وی بیان کرد: هزینه خرید هر واگن یک میلیون و ۵۶۰هزار یورو است. رجب‌نژاد در ادامه از پیشرفت فیزیکی پنج تا شش درصدی در خط دو قطار شهری مشهد خبر داد و اظهار امیدواری کرد که طی شش سال، خط دو نیز به بهره‌برداری برسد.