افزایش مصرف سرانه آب در هرمزگان

دنیای اقتصاد - بندرعباس - علی نظری: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان گفت: مصرف سرانه آب در هرمزگان برای هر نفر ۲۴۵ لیتر است که در مقایسه با ۲۰۰ لیتر شاخص کشوری، ۴۵ لیتر افزایش مصرف را شاهد هستیم. مهندس حسین خادمی در نشستی به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب با اعلام اینکه ارزیابی‌ها نشان از افزایش مصرف در سال جاری دارد، خاطرنشان کرد: مقایسه سه ماه اول سال ۸۸ با سه ماه اول امسال نشان می‌دهد، ۲۵درصد افزایش مصرف داشته‌ایم که این امر نگران‌کننده است.

به گفته وی، طی سال‌های گذشته، مصرف آب شیرین در استان بیش از سه برابر افزایش یافته است و دلیل آن، افزایش جمعیت و سرانه مصرف آب، قیمت پایین آب بها و همچنین بالارفتن سطح رفاه مردم است. وی شاخص بحران آب آشامیدنی در استان هرمزگان را جدی‌تر از متوسط کشوری دانست و گفت: دو درصد جمعیت کشور در این استان ساکن هستند؛ اما سهم هرمزگان از منابع آبی تجدید شونده، کمتر از ۵/۱درصد است. وی بیان کرد: در حال حاضر آب مورد نیاز جمعیت ۹۰۰ هزار نفری شهرهای استان در شبانه روز، ۲۸۰ هزار مترمکعب است که پیش‌بینی می‌شود این رقم تا سال ۱۴۰۰ به۵۰۰ هزار مترمکعب افزایش یابد.

این مقام مسوول یادآور شد: در حال حاضر کلیه ۱۷دشت آبی استان با افت کمی و کیفی مواجه هستند که استفاده از موتور پمپ‌ها و سایر تجهیزات پیشرفته، سرمایه گرانسنگ آب را با بحران جدی روبه‌رو کرده است. خادمی در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر، ۹۹ درصد جمعیت شهرهای استان از خدمات شرکت آب و فاضلاب بهره‌مند هستند و این نسبت روز به روز در حال افزایش است. وی ظرفیت تامین آب آشامیدنی مورد نیاز شهرهای استان هرمزگان در سال ۸۴ را ۶۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: رقم مورد نظر، هم اینک ۱۰۰ میلیون مترمکعب است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان در همین رابطه اضافه کرد: در سال ۸۴ جمعیت استان ۵۵۸هزار نفر در ۱۲شهر تحت پوشش شبکه آب بودند؛ اما اکنون این میزان به ۹۰۰هزار نفر در ۳۳شهر رسیده است. این مقام مسوول خاطرنشان کرد: با توجه به رشد جمعیت، توسعه شهرها، به منظور جلوگیری از مواجه شدن با چالش در زمینه تامین آب در آینده باید به دنبال تامین منابع آبی جدید باشیم و ناگزیریم از فن‌آوری شیرین‌سازی آب دریا استفاده کنیم.

خادمی یادآور شد: در این راستا، شرکت آب و فاضلاب شهری استان در سال‌های اخیر احداث دو کارخانه آب‌شیرین‌کن با ظرفیت ۱۱۶ هزار مترمکعب در شبانه‌روز در شرق و غرب بندرعباس را به همت بخش خصوصی در دستور کار خود دارد. وی گفت: همچنین مطالعه و اجرای طرح‌های بزرگ آبرسانی از سد جگین به جاسک، آبرسانی به بندرلنگه، کنگ و جزایر خلیج‌فارس از طریق شیرین‌سازی آب دریا در دست اجرا است. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶۵پروژه در دوبخش آب و فاضلاب با اعتباری بالغ بر ۲ هزارمیلیاردریال در ۲۳ شهر استان در دست اقدام است، تاکید کرد: نیمی از این طرح‌ها، حداکثر تا سه سال‌ آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گفته وی، هم اینک بخشی از نیازهای آبی شهرهای استان از جمله بندر لنگه، کنگ و جزایر از شیرین‌سازی آب دریا، بخشی با حفر و تجهیز چاه‌ها و بقیه از طریق طرح خط انتقال آب «محرم» تامین می‌شود. مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان همچنین فرسودگی شبکه‌های آب شهری را از جمله مشکلات بیان و خاطرنشان کرد: بخشی از تاسیسات آبرسانی استان، بیش از ۴۰ سال قدمت دارد و به علت فرسودگی شبکه ۳۰ درصد آب هدر می‌رود. وی طول شبکه‌های آبرسانی استان را چهار هزار کیلومتر عنوان کرد. خادمی گفت: اجرای این طرح‌ها، علاوه بر اینکه از آلوده شدن محیط زیست و تلف شدن منابع آبی جلوگیری می‌کند، موجب استحصال ۵/۱ مترمکعب آب در ثانیه به منظور استفاده در بخش کشاورزی می‌شود. این مقام مسوول همچنین به اجرای شبکه بزرگ جمع آوری فاضلاب اشاره کرد و گفت: با توجه به هدف‌گذاری اجرای ۹۰۰کیلومتر شبکه فاضلاب،هم اکنون ۶۲۵کیلومتر در شهر بندرعباس با هزینه‌ای بالغ بر ۹۰۰میلیارد ریال اجرا و ۲۷۵کیلومتر دیگر نیز باید انجام شود که برای این میزان ۴۶۰میلیاردریال

اعتبار نیاز است.