جزئیات طرح توسعه پالایشگاه شازند اراک

با دستور ویژه رییس جمهور مقرر شد ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اتمام این طرح اختصاص یابد

دنیای اقتصاد - اراک - مجید نیک‌عهد: با رفع مشکلات تامین منابع مالی، طرح توسعه پالایشگاه امام‌خمینی شازند اراک سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در بازدید از روند پیشرفت طرح توسعه پالایشگاه شازند با اعلام این مطلب افزود: به منظور رفع مشکلات تامین منابع مالی با دستور ویژه رییس جمهور مقرر شد بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد‌تومان اعتبار از محل فاینانس کنسرسیوم‌های بانک‌های داخلی برای اتمام این طرح اختصاص یابد که امیدواریم با تزریق این منابع، حداکثر تا سال آینده شاهد بهره‌برداری کامل از این طرح عظیم باشیم.

علیرضا ضیغمی‌با اشاره به اینکه میزان تولید این پالایشگاه با اتمام پروژه به ۱۸۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید، گفت: این طرح از طرح‌های مهم توسعه پالایشگاهی در کشور به شمار می‌رود که با بهره برداری از آن، سهم پالایشگاه شازند از تولید انواع فرآورده‌های نفتی از ۲۷ به ۴۰ میلیون لیتر و سهم تولید بنزین آن نیز از ۵ به ۱۶ میلیون لیتر افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به در حال اجرا بودن ۱۰ طرح بنزین سازی و بهینه سازی با ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار در پالایشگاه‌های کشور اظهار کرد: در سال گذشته حدود ۴۴ میلیون لیتر بنزین در ۹ پالایشگاه موجود در کشور تولید شده است که با اجرای این طرح‌ها، تولید بنزین در کشور به حدود ۱۳۰ میلیون لیتر خواهد رسید و به این ترتیب تا ۲سال آینده نه تنها نیازی به واردات بنزین نخواهیم داشت، بلکه به یکی از کشورهای صادرکننده تا پایان برنامه پنجم توسعه نیز تبدیل خواهیم شد.

ضیغمی‌در خصوص تاثیر تحریم‌های اخیر بر روند فعالیت و تولید فرآورده‌های نفتی در پالایشگاه‌های کشور گفت: تحریم و صدور قطعنامه هیچ خللی در اجرای طرح‌های پالایشگاهی ایجاد نمی‌کند، بلکه سبب خواهد شد مصمم‌تر از گذشته در جهت خودکفایی و تامین نیازهای داخلی فعالیت کنیم.

پیشرفت ۷۰ درصدی طرح توسعه

مدیر عامل پالایشگاه امام خمینی شازند اراک نیز در این نشست از پیشرفت ۷۰ درصدی طرح توسعه پالایشگاه امام‌خمینی شازند اراک خبر داد.

لطفعلی چاوشی با اعلام این مطلب افزود: در حال حاضر از کل اعتبار ۳هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی اجرای طرح توسعه این پالایشگاه حدود ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است و با اختصاص اعتبارات مورد نیاز تمامی‌فازهای این پروژه تا سال آینده در مدار تولید قرار خواهند گرفت.

وی در خصوص تاثیر تحریم‌های اخیر بر حضور شرکت‌های چینی طرف قرارداد در طرح توسعه اظهار کرد: دو شرکت ایرانی توانمند و متخصص در اجرای طرح‌های پالایشگاهی هم‌اکنون ۳/۲ درصد سهم مشارکت در این طرح را به خود اختصاص داده‌اند از این رو نزدیک به ۹۰ درصد عملیات اجرایی این طرح توسط شرکت‌های داخلی انجام می‌شود و تحریم‌ها مشکلی در اتمام این پروژه ایجاد نخواهند کرد.

چاوشی به تجهیز این پالایشگاه به سیستم CCR جهت تولید بنزین بدون سرب برای اولین بار در کشور اشاره کرد و افزود: با اجرای این سیستم می‌توان ضمن حذف مواد افزودنی گران قیمت و آلوده‌کننده محیط‌زیست، بنزین با عدد اکتان (درجه آرام سوزی) بالا تولید کرد.