رفع چالش‌های گمرکی در شمال کشور

دنیای اقتصاد - رشت - محدثه بی‌آزار: نشست مشترک مسوولان اقتصادی استان گیلان و استان آستراخان روسیه با هدف رفع مسائل و مشکلات تجار و بازرگانان طرفین در گمرک بندرانزلی برگزار شد. ناظر گمرکات استان گیلان و مدیرکل گمرک بندر انزلی در این نشست گفت: با توجه به حجم مبادلات سه میلیارد دلاری گمرکات استان گیلان با کشورهای روسیه ضرورت دارد تا مسوولان دو کشور توجه ویژه‌ای به مسائل و مشکلات تجار و بازرگانان طرفین داشته و بیش از گذشته مسیر مبادلات تجاری بین دو کشور را هموار کنند.

غلامحسین نوحی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر با تدوین سند راهبردی توسعه روابط اقتصادی استان‌های شمالی ایران و استان‌های جنوبی روسیه و انعقاد تفاهمنامه‌های مشترک شاهد گسترش سطح همکاری‌های منطقه‌ای و تعامل هیات‌های کارشناسی بوده‌ایم، اظهار امیدواری کرد که این اقدامات موجب ارتقای سطح همکاری‌های منطقه‌ای دو کشور شود.

وی در ادامه از مسوولان اقتصادی استان آستراخان خواست با تسهیل و یکسان‌سازی اجرای قوانین و همچنین استفاده از سیستم‌های مکانیزه ترخیص کالا سرعت و سهولت امر مبادله را فراهم کنند. ناظر گمرکات استان گیلان، بسط قراردادهای تجاری ازطریق سیستم اعتبار اسنادی(LC)، ارائه اسناد و اوراق تجاری و گمرکی به صورت زبان مشترک (انگلیسی)، ایجاد تفاهمنامه و موافقت‌نامه‌های گمرکی و استفاده از تعرفه‌های ترجیحی بین دو کشور ایران و روسیه با اولویت قرار دادن دو استان گیلان و آستراخان را از جمله راهکارهای رفع مشکلات موجود و توسعه روابط عنوان کرد.

نوحی با اشاره به اینکه برخی از کالاها و اسناد مورد مبادله در آسیای میانه بدون علامت تجاری است، گفت: ما پیشنهاد داریم که در خصوص روان‌سازی و یکسان کردن اسناد تجاری و دقت در نصب علائم تجاری بر روی کالاهایی که منطبق بر امور تجاری است، اقدام شود.

ناظر گمرکات استان گیلان با اشاره به اختلاط کالاهای وارده در حین بارگیری به کشتی برای محموله‌های مشابه که عملا مشکلاتی از حیث مالکیت کالا و آنالیز را به وجود آورده و ‌سازمان‌های مختلف از جمله کشتیرانی، بنادر، گمرک و استاندارد و... را درگیر و پروسه زمانی ترخیص کالا را به شدت افزایش داده، اظهار کرد: ایجاد خطوط کشتیرانی منظم بین دو استان به منظور سرعت و نظم در انتقال کالاهای تجاری علی‌الخصوص کالاهای سریع‌الفساد می‌تواند تا حدودی این مشکل را برطرف کند.

نوحی گفت: امکان ایجاد ارتباط به صورت سیستمی با اتاق بازرگانی و یا سایر مراجع برای تایید اصالت اسناد خرید و ارزش‌های یادشده و انجام معامله در شرایط رقابت آزاد، انعقاد تفاهمنامه‌هایی از طریق مسوولان حمل‌و‌نقل و دیگر موسسات ذی‌ربط با همتای آستراخان در خصوص ایجاد تسهیلات بیشتر در امر حمل و نقل، ایجاد نمایندگی‌هایی در آستراخان روسیه و دیگر نقاط آسیای میانه تا در مواقع لزوم بتوانند از حقوق اتباع و رانندگان ایرانی دفاع کنند، از دیگر راهکارهای برقراری روابط بیشتر با روسیه است. وی افزود: عدم بارگیری کامل محموله‌های وارده مربوط به یک شخص در یک کشتی و تحویل زمانبندی شده و پارت به پارت به کشتی‌ها و تکمیل ظرفیت آنان که باعث افزایش هزینه‌های حمل و بارگیری و بندری می‌شود و عدم امکان حضور همزمان دوکشتی ایرانی در بنادر آسترا‌خان و محدویت تردد و پهلوگیری در بنادر فوق از جمله مشکلات تجار گیلانی است.

مدیرکل امور اقتصادی استانداری گیلان نیز در این نشست با تاکید بر اهمیت روابط فی‌مابین خواستار رفع موانع تجاری و همچنین عملیاتی شدن توافقات قبلی صورت گرفته شد.

حسین کاووسی از آمادگی ایران و گیلان برای برگزاری نمایشگاه به عنوان پایگاه توسعه تعاملات فی‌مابین استان‌های شمالی ایران با استان‌های جنوبی روسیه خبر داد و اظهار کرد: روسیه با ۷۰ درصد حجم تبادلات تجاری بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران محسوب می‌شود.

وی بر لزوم ارائه تسهیلات تجاری از سوی طرف روسی تاکید کرد و یادآور شد: ایران در سال گذشته ۴ میلیون و۱۰۰ هزار تن واردات به ارزش ۲ میلیارد و ۱۳۰ میلیون دلار از کشور روسیه داشته که نسبت به سال قبل رشد ۳۲ درصدی نشان می‌دهد.

مدیرکل امور اقتصادی استانداری گیلان گفت: از ایران و گیلان نیز در سال قبل ۱۵۸ هزار تن کالا به ارزش ۱۹۰ میلیون دلار به روسیه صادر شد.

مدیر کل امور اقتصادی استانداری گیلان در ادامه خواستار راه‌اندازی حمل‌و‌نقل مشترک بین ایران، آستراخان روسیه و داغستان و همچنین برقراری ارتباط هوایی بین آستراخان، باکو و رشت شد. وی متذکر شد: آمادگی داریم سرای تجاری ایران را در آستراخان راه‌اندازی کنیم و انتظار داریم، مسوولان آستراخان درزمینه واگذاری محل با ما همکاری کنند.

کاووسی گشوده شدن مسیر داغستان به روی کشور و امکان ارتباط تجاری مستقیم و بدون واسطه با مسکو را از دیگر درخواست‌ها عنوان و تصریح کرد: وجود هرگونه واسطه موجب افزایش قیمت کالاها شده و مزیت رقابتی را از کالاهای ما می‌گیرد، از این رو نمی‌توانیم مانند سایر کشورهای جهان در بازارهای شما رقابت کنیم. آمارها، نشان‌دهنده رشد فزاینده تبادلات تجاری بین دو طرف است و از آنجا که ایران مهم‌ترین شریک تجاری روسیه است انتظار عنایت بیشتر و در نظر گرفتن تسهیلات بیشتری از سوی شما را داریم.

مدیر کل امور اقتصادی استانداری گیلان با تاکید بر لزوم عملیاتی شدن فوری توافق‌ها تاکید کرد: اجرای موافقت‌نامه‌ها و همکاری صمیمانه دو کشور بازار موفقی را برای طرفین در دو سوی آب‌های خزر ایجاد خواهد کرد.

توربین یوگنی فیلیپوویچ، رییس هیات اعزامی آستراخان روسیه نیز در این نشست گفت: استان گیلان و آستراخان روابط خیلی خوب، قدیمی فرهنگی و اقتصادی دارند و ما در صدد توسعه هرچه بیشتر این روابط هستیم.