دنیای اقتصاد - ذخیره عادی آب سد ۱۵خرداد که اصلی‌ترین منبع تامین آب شهر قم است، به اتمام رسید و عملیات پمپاژ حجم مرده آب سد آغاز شد. به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، بالاخره پیش‌بینی‌های مسوولان آب استان قم مبنی بر پایان ذخیره آب سد ۱۵ خرداد، اصلی‌ترین منبع تامین آب قم، بر اثر خشکسالی و کم‌آبی شدید سال‌های اخیر به وقوع پیوست و ذخیره عادی این سد به پایان رسید. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان این مطلب گفت: حجم ذخیره آب سد ۱۵ خرداد ۲۰۰ میلیون متر مکعب است که هم اکنون این میزان به کمتر از ۲۰ میلیون متر مکعب رسیده است و در واقع این میزان حجم مرده سد ۱۵ خرداد محسوب می‌شود.

مهندس عبدالحمید توکلی‌بینا تاکید کرد: با این حساب حجم عادی سد ۱۵ خرداد که به صورت ثقلی قابل برداشت بوده، به پایان رسیده است و آب موجود در سد از دریچه‌های خروجی پایین‌تر رفته و قابل برداشت به صورت ثقلی نیست و مابقی آب باید به صورت پمپاژ به دریچه‌های خروجی هدایت شود. وی خاطرنشان کرد: البته از میزان کنونی آب موجود در سد هم تنها ۱۰ میلیون مترمکعب آن، یعنی کمتر از نصف، به صورت پمپاژ قابل برداشت است و مابقی نیز با توجه به مسائل فنی و کیفیت آب قابل برداشت نیست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان با بیان اینکه شرایط موجود وضعیت سختی را برای تامین آب شهر قم رقم زده است، تصریح کرد: مسوولان با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته برنامه‌ریزی‌های زیادی برای تامین آب در فصل گرم تابستان انجام داده‌اند، اما تحقق تمام این برنامه‌ها منوط به همکاری و همیاری تمام مردم و مسوولان برای گذر از این شرایط سخت است. وی همچنین با بیان اینکه با وجود هشدارهای فراوان مبنی بر کم‌آبی همچنان مصرف آب در قم رو به افزایش است، گفت: طی سه ماه نخست سال جاری میزان مصرف آب در قم نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۶ درصد افزایش داشته است که این میزان دو برابر افزایش مصرف در سال‌های گذشته است.

مهندس توکلی‌بینا افزود: هر چند افزایش دمای هوا در رشد مصرف آب بی‌تاثیر نبوده است، اما عدم صرفه‌جویی از سوی شهروندان این وضعیت را با بحران جدی‌تری مواجه ساخته است.