سد 15خرداد؛ در بدترین وضعیت ممکن

دنیای اقتصاد - مشاور وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: برای عبور از بحران کم‌آبی در قم باید از قطره‌قطره آب حفاظت کنیم. به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، مهندس سید مهدی ثمره‌هاشمی استان قم را از جمله مناطق کم‌باران ایران برشمرد و ابراز کرد: میزان بارندگی در سال‌های اخیر در استان قم بسیار پایین بوده است و امسال نیز در این خصوص وضعیت نابسامان‌تری نسبت به سال‌های قبل در این استان وجود دارد.

مشاور وزیر نیرو افت کیفیت آب را از جمله چالش‌های کم‌آبی و افزایش برداشت از سد ۱۵ خرداد و منابع آب زیر زمینی دانست و افزود: با توجه به شرایطی که هم اکنون در استان قم از نظر کم‌آبی و خشکسالی حاکم است، باید مردم تلاش کنند میزان مصرف خود را از آب به حداقل خودش برسانند. وی سد ۱۵ خرداد، چاه‌های داخل شهر و چاه‌های منطقه علی‌آباد را منابع تامین آب قم عنوان و خاطرنشان کرد: سد ۱۵ خرداد به عنوان اصلی‌ترین منبع تامین آب قم می‌بایست حدود ۷۰ درصد آب مورد نیاز شهر قم را تامین کند. وی افزود: البته با توجه به کاهش نزولات آسمانی در سال‌های اخیر مخزن سد ۱۵ خرداد در حال حاضر در بدترین وضعیت خود قرار دارد و میزان ذخیره‌ آن تنها یک دهم ذخیره پیش‌بینی شده برای این سد است. مهندس ثمره‌هاشمی با بیان اینکه به ناچار در حال حاضر تنها ۳۰ درصد از آب مورد نیاز شهر قم از طریق سد ۱۵ خرداد تامین می‌شود، اظهار کرد: میزان مصرف آب در قم در ساعات پیک مصرف، حدود ۴ هزار لیتر در ثانیه است که از این میزان در حال حاضر حدود ۳هزار و ۲۰۰ لیتر آن تامین می‌شود و حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ لیتر برای تامین آب شرب قم با کمبود مواجه هستیم. وی با بیان اینکه اتخاذ تدابیر لازم برای جبران کمبود آب در قم ضروری است، ابراز کرد: این کمبود باید با روش‌های مختلف مدیریت شود که بخش اعظمی از آن همکاری و کمک مردم را طلب می‌کند. از این رو لازم است شهروندان حداقل ۲۰ درصد از مصارف آب خود را کاهش دهند. وی تامین منابع جدید برای جبران کمبود آب را از جمله اقدامات دستگاه‌های تامین آب برشمرد و اظهار کرد: در همین راستا تلاش ما این است از طریق حفر چاه‌های جدید، اجاره برخی از چاه‌های کشاورزی و استفاده از برخی چاه‌ها که در اختیار برخی ارگان‌ها و ‌سازمان‌ها است، بخشی از کمبود آب در قم را جبران کنیم.

مهندس ثمره‌هاشمی استفاده از وسایل کاهنده مصرف آب را از جمله عوامل موثر در کاهش مصرف عنوان کرد و گفت: استفاده از این وسایل به ویژه بعد از اجرایی شدن قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به صلاح اقتصاد خانوار خواهد بود. ثمره‌هاشمی در ادامه با اشاره به مطالعات صورت گرفته در ارتباط با انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قم ابراز کرد: با انتقال این آب به قم، تامین آب این شهر تا افق ۱۴۲۰ پایدار و مطمئن خواهد بود؛ البته شهرهای دیگری نیز در مسیر این انتقال دارند که بخشی از این آب به این شهرها اختصاص می‌یابد.