تغییر ساعات کار ادارات در خوزستان

دنیای اقتصاد - اهواز - کیوانه گرجی: استاندار خوزستان گفت: با وجود بارندگی‌های سال گذشته در خصوص تامین آب استان از وضعیت بحرانی خارج شده‌ایم، اما با شرایط ایده آل در تامین آب مورد نیاز شرب و کشاورزی فاصله داریم. سید جعفر حجازی در نخستین نشست ستاد خشکسالی استان در سال‌جاری با بیان این مطلب خواستار مدیریت مصرف انرژی (آب و برق) توسط مردم و دستگاه‌های اجرایی استان شد و از مردم استان خوزستان خواست تا در سال‌جاری همچون سال‌های گذشته با توجه به اصلاح الگوی مصرف روند صرفه‌جویی در مصرف آب و برق را ادامه دهند.

نماینده عالی دولت در استان خوزستان تصریح کرد: استان خوزستان در سال‌های ۸۷ و ۸۸ در بدترین شرایط کم آبی به سر می‌برد، تا جایی که در برآوردها، خوزستان جزو پنج استان نخست از نظر خشکسالی بود؛ با این وجود با همکاری همه دستگاه‌های اجرایی استان و به خصوص مردم، بحران خشکسالی در خوزستان به خوبی کنترل شد.

رییس ستاد خشکسالی استان خوزستان با بیان اینکه ذخایر سدها در حال حاضر از وضعیت مناسبی برخوردار است، گفت: برای اینکه در دوره‌های بعدی دچار غافلگیری بحران خشکسالی نشویم، باید در حفاظت از این منابع تلاش کرد.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه برای جلوگیری از کاهش کیفیت آب رودخانه‌ها، پساب‌های زهکشی توسط کشاورزان یا حتی کشت و صنعت‌ها باید کنترل شود، گفت: با اشخاص حقیقی و حقوقی که اقدام به رهاسازی بدون مجوز آب زهکش‌ها می‌کنند، برخورد خواهد شد.

حجازی همچنین به موافقت رییس‌جمهور برای تغییر ساعات کار ادارات به منظور کاهش مصرف اشاره کرد و گفت: تغییر ساعات کار ادارات اعمال می‌شود، اما تعیین دقیق ساعات و تصمیم‌گیری درباره تعطیلی روزهای پنج‌شنبه در حال بررسی است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان نیز در این نشست گفت: درصد انرژی مشترکان برق در استان به ترتیب در بخش‌های صنعتی، خانگی، عمومی، تجاری و کشاورزی معادل ۳۹، ۳۶، ۱۵، ۶ و چهار درصد است که در مقایسه با میزان کشوری وضعیت بهتری را نشان می‌دهد.

مسعود معین‌پور در ادامه با بیان اینکه مصرف انرژی در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن حدود دو درصد رشد داشته است، گفت: همچنین این شاخصه در دو ماه نخست سال‌جاری نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته حدود ۱۲ درصد رشد داشته است و این میزان بسیار نگران‌کننده است. وی ادامه داد: همچنین پیک بار مصرفی شبکه سراسری در سال گذشته ۳۷ هزارو ۶۱۷ مگاوات بوده که برای سال‌جاری ۳۹ تا ۴۰ هزار مگاوات پیش‌بینی شده است.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و برق خوزستان نیز در این نشست با اشاره به این که یک سوم حجم آب‌های استان برای پاییز و دو سوم برای تابستان در نظر گرفته شده گفت: در حوزه‌های کارون، دز و کرخه امکان تامین آب کشت‌های نرمال وجود دارد، اما در حوزه مارون با ۱۳ درصد کاهش نسبت به سال‌های نرمال رو به رو خواهیم شد که البته با صرفه‌جویی می‌توانیم این میزان کاهش را نیز حل کنیم و کشتی نرمال و بدون تغییر الگوی مصرف داشته باشیم. فتح‌اله دهکردی اظهار کرد: سال آبی را در حالی آغاز کردیم که جمع مخازنمان در ابتدای مهرماه حدود ۶ میلیارد و ۱۸۱ میلیون مترمکعب بود که این رقم نسبت به سال گذشته حدود ۲۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد. وی به وضعیت آورد حوزه‌ها اشاره کرد و افزود: در کارون بزرگ پیش‌بینی ما تا ۳۱ اردیبهشت ماه، حدود ۱۰میلیارد مترمکعب بود که ۱۱میلیارد و ۲۱۵میلیون مترمکعب آورد داشتیم و این میزان نسبت به سال‌های نرمال ۲۶ درصد کاهش و نسبت به سال ۸۷ که سال خشکی بود، ۸۶ درصد افزایش یافته است.