زباله‌ها دیگر  به جنگل سراوان نمی‌روند

دنیای اقتصاد - رشت - مجتبی عابدینی: تا چند سال آینده زباله‌های شهر رشت و شهرهای اطراف، دیگر در جنگل زیبای سراوان ریخته نمی‌شود. موسی ناصح‌، رییس شورای اسلامی شهر رشت با اعلام این مطلب گفت: تنها زباله تعدادی از شهرها و شهر رشت به جنگل سراوان(محل دپو زباله)حمل می‌شود و عمده زباله‌هایی که به این مکان می‌رود، بازمانده کمپوست زباله‌ها است.

وی افزود: هم اکنون با مدیریت اعمال شده تا حدی آلاینده‌های موجود در سراوان کنترل شده و با تبدیل این زباله‌ها به کمپوست، همه ساله میزان زباله ورودی به جنگل سراوان کاهش خواهد یافت.

رییس شورای اسلامی شهر رشت ادامه داد: با انجام پروژه مهم تفکیک از مبدا زباله که هم اکنون بیش از ۳۰ هزار خانوار را تحت پوشش قرار داده و همچنین برنامه ریزی شهرهای مجاور برای زباله‌هایشان، در آینده نزدیک زباله‌ها کمتر به سراوان حمل شده و امیدواریم در چند سال آینده وضعیت به گونه‌ای باشد که بردن زباله به سراوان را تعطیل کنیم.

بر اساس این گزارش سال‌ها است زباله‌های شهر رشت و حومه آن در منطقه زیبای سراوان و در جنگل‌های این منطقه دفن می‌شود. مدفون کردن میلیون‌ها تن زباله که شامل زباله‌های بیمارستانی و عفونی نیز هست با وجود بروز فاجعه زیست محیطی‌، سلامت مردم این منطقه را نیز به شدت تهدید می‌کند، اما با این وجود همچنان جنگل سراوان محل دفن زباله‌های استان است.

روزانه چندین تن زباله شهر رشت در جنگل‌های سراوان در نزدیکی امامزاده‌هاشم دفن می‌شود و این در حالی است که شهر‌های دیگر استان گیلان نیز محلی جز جنگل‌های این منطقه برای دفن زباله‌های خود نیافته‌اند.

کارشناسان شهرداری رشت‌، شیوه حمل زباله و دپوی آن در منطقه سراوان را به هیچ عنوان تایید نمی‌کنند و ریختن زباله در این منطقه را نتیجه اقدام‌های گذشته می‌دانند، این در حالی است که جلسه‌های متعددی در گذشته در شهرداری برای بررسی این بحران و معضلات و مخاطراتی که برای شهر و استان به وجود آورده‌، برگزار شده و محیط زیست هم بارها و بارها به پیامد‌های مهم و خطرناک این کار اشاره کرده و هشدار داده است، اما همچنان زباله‌ها در این منطقه دپو شده و محیط زیست و مردم این منطقه را با خطرات جدی مواجه کرده و می‌کند.

بنا به گفته کارشناسان بر اثر تجمع این زباله‌ها، گازهای متراکمی تولید و تبدیل به سوختن ناقص شده که بوی آن مردم منطقه را به شدت ناراحت می‌کند.

از طرفی به دلیل تجمع احشام و همچنین جمع آوری زباله توسط برخی از مردم دورتا دور محوطه دپو زباله توسط شورای شهر رشت محصور شده تا از احتمال انتقال بیماری جلوگیری شود.

کارشناسان معتقدند با نگاهی به منطقه سراوان که جایگاه زباله استان شده است از لحاظ پستی و بلندی و جایگاه منطقه در ابتدایی‌ترین شاخه‌های ورودی رودخانه سیاه رود به شهر رشت است‌، وضع اقلیمی و پوشش گیاهی و وضع خاک و جنگلی و مرطوب و دارای خاکی اسفنجی و جاذب است و از طرفی دیگر تجزیه زباله‌های دفن شده‌، بارش باران و نفوذ آب و ایجاد شیرابه‌ها و نفوذ مواد حاصل از زباله (شیرابه) به خاک محیط‌های آبی که بخش زیاد آن را سفره‌های زیر زمینی تشکیل می‌دهند در بر گرفته و آلودگی از این دست را در پی خواهد داشت. این نکته را نباید فراموش کنیم که سطح آبهای زیر زمینی در استان گیلان بالاست، یعنی اگر چند متر (۲ تا ۳) متر و حتی در بعضی نقاط کمتر را حفر کنیم به آب خواهیم رسید‌، پس با این گونه آلودگی‌ها‌، آب می‌تواند سریع بانی و ناقل امراض و بیماری‌های ناشی از آن باشد.

این در حالی است که حرکت‌های آبی در استان از کوه به دشت و تالاب و نهایتا دریا است.

به اعتقاد کارشناسان تخصیص بودجه کافی‌، تجهیز‌، استاندارد و به روز کردن دستاورد‌های بازیافت و تبدیل مواد و ارتقای راندمان و خروجی دستگاه‌های کارخانه کمپوست و ساده‌تر از آن ایجاد کارخانه زباله سوز با استانداردهای زیست محیطی و داشتن برنامه ریزی و راهکاری درست و منطقی‌، این معضل را در مدت کوتاهی حل خواهد کرد‌، البته نباید فراموش کرد که در ابتدای امر ایجاد جایگاهی مناسب برای ورود زباله‌ها با توجه به شرایط اقلیمی و زیست محیطی یکی از بزرگترین و اصلی‌ترین بحث‌ها در حل این مساله است.