دنیای‌اقتصاد- اهواز- کیوانه گرجی: مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران بر ضرورت بازنگری جدی در بخش فوق توزیع تاکید کرد. مهندس همایون حائری خیاوی در سفر دو روزه به خوزستان و در اولین جلسه کمیته تخصصی تعمیر و نگهداری با بیان اینکه بخش فوق توزیع یکی از مهمترین جایگاه‌ها در صنعت برق به شمار می‌رود، اظهار کرد: این در حالی است که بیشترین توجهات متوجه حوزه‌های تولید، انتقال و توزیع شده است و بخش فوق توزیع تقریبا بدون برنامه مانده است، به همین علت نیز در صدد هستیم که بر روی این بخش نیز بازنگری جدی و قوی را در دستور کار خود قرار دهیم.

وی افزود: در این راستا نیز چهار کمیته تعمیر و نگهداری، بهره‌برداری، حفاظت و فلسفه طراحی فوق توزیع در کشور تشکیل شده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران با بیان اینکه مسوولیت کمیته تعمیر و نگهداری شبکه فوق توزیع به معاونت بهره‌برداری شرکت برق منطقه‌ای خوزستان واگذار شده است، اظهار امیدواری کرد، با برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت گام‌های خوبی در این جهت برداشته شود.

حائری خیاوی در ادامه به اعتبارات بهینه‌سازی نیز اشاره کرد و گفت: اعتبار بهینه‌سازی باید هدفمند و جهت‌دار هزینه شوند و ضروری است برای بهینه‌سازی بخش‌های مختلف، دانش علمی و تجربی نیز در کنار یگدیگر استفاده شود.

معاون بهره‌برداری شرکت برق منطقه‌ای خوزستان نیز در این جلسه اظهار کرد: کاهش تلفات، کاهش خاموشی‌ها و بهبود بهره‌برداری از جمله اهداف کلی کمیته تخصصی تعمیر و نگهداری شبکه‌های فوق توزیع به شمار می‌رود.

مهندس غلامرضا استاد با بیان اینکه انتخاب و خرید تجهیزات، نصب، تست و راه‌اندازی، آموزش و بهره‌برداری و تعمیرات تجهیزات از جمله موارد تعمیر و نگهداری محسوب می‌شوند، افزود: همچنین دستورالعمل‌های بهره‌برداری، تعمیراتی و تست تجهیزات، تهیه برنامه‌های پی‌ام متناسب با تجهیزات، اجرای برنامه پی ام، تهیه شناسنامه بهره‌برداری و تعمیراتی تجهیزات نیز در این راستا جای می‌گیرند.

استاد همچنین در ادامه ضمن اشاره به عوامل موثر در دستیابی به بهبود بهره‌برداری گفت: مانیتورینگ و کنترل شبکه، اصلاح ساختار شبکه، اصلاح آرایش شینه بندی پست‌ها، اصلاح ساختار سازمانی بهره‌برداری، آموزش‌های تخصصی، کاهش تنوع تجهیزات، انتخاب کیفی تجهیزات، تهیه و تدوین دستورالعمل‌های مورد نیاز و تهیه و استفاده از نرم‌افزار‌ها و سخت‌افزار‌های مورد نیاز از جمله عوامل دستیابی به بهبود بهره‌وری هستند.

معاون بهره‌برداری شرکت برق منطقه‌ای خوزستان همچنین در ادامه به دسته‌بندی مسائل و موارد با توجه به مناطق اقلیمی کشور اشاره و خاطرنشان کرد: این تقسیم‌بندی شامل دو بخش منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای است که در بخش منطقه‌ای، شرکت‌های برق منطقه‌ای می‌توانند به طور مستقل نسبت به برنامه‌ریزی جهت رفع مشکلات و با استفاده از اعتبارات داخلی اقدام کرده و تجربیات خود را در اختیار دیگر شرکت‌های برق منطقه‌ای قرار دهند.