دنیای اقتصاد - بیرجند- محمدقربانی: طرح بین‌المللی مدیریت پایدار سرزمین و جنگل در منطقه سه قلعه شهرستان سرایان در خراسان جنوبی اجرا می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی هدف اصلی این طرح را کاهش تخریب اراضی و مناطق جنگلی (تخریب یافته) از طریق ارتقای وضعیت حفاظتی اکوسیستم‌های جنگلی، سرمایه‌گذاری در جهت مدیریت پایدار اراضی و مناطق جنگلی در منطقه هدف و همچنین توسعه طرح‌های ملی و محلی اعلام کرد. مهندس شریفی گفت: از سوی GEF یک طرح در منطقه سه قلعه سرایان در خراسان جنوبی و طرح دیگر در شهرستان ریگان استان کرمان اجرا می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی، آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه این طرح در وسعت ۱۳۰هکتار اجرا می‌شود گفت: ۳ بحران کلی در منطقه اجرای طرح شناسایی شده است.

وی فرسایش بادی شامل توفان‌های شن و بادهای ۱۲۰روزه سیستان و فرسایش خاک را از بحران‌های این منطقه دانست و افزود: بحران آب نیز که موجب افت آب‌های زیر زمینی و موجب عدم کیفیت آب و شوری زمین شده است، از دیگر بحران‌های شناسایی شده است.

شریفی فقر مراتع و عدم تامین معیشت وزندگی دشوار ساکنان این منطقه را از دیگر بحران‌های شناسایی شده در سه قلعه برشمرد.

مشاور ارشد پروژه بین‌المللی مدیریت پایدار سرزمین و جنگل (SLFM) نیز گفت: مشارکت مردم و حمایت دستگاه‌های ذی‌ربط، لازمه موفقیت اجرای این پروژه پیشنهادی در سه قلعه شهرستان سرایان استان خراسان جنوبی است.

خانم نیراجا (neeraja) در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان در بیرجند افزود: فرسایش بادی یکی از مظاهر تخریب سرزمین است و اجرای طرح بین‌المللی مدیریت پایدار سرزمین و جنگل در سرایان موجب ارزیابی علل ریشه‌ای این فرسایش است.

وی، تخریب مراتع، قطع درختان و بوته کنی از مراتع، بهره‌برداری نامناسب از منابع آبی و بهره‌برداری نامناسب از اراضی کشاورزی را از جمله عوامل تهدید‌کننده برای اراضی کشاورزی مردم عنوان کرد.

وی با بیان این که خاک را به عنوان یک مولد باید حفظ کنیم افزود: باید با ایجاد بادشکن یا به شکلی دیگر تاثیر آن را روی اراضی کشاورزی و محل سکونت مردم به حداقل برسانیم.

وی گفت: ما هم اکنون در حال ارزیابی وضعیت موجود هستیم و در آینده سند این پروژه را تصویب و تدوین می‌کنیم.

وی افزود: این سند به شورای عالی صندوق تسهیلات جهانی زیست محیطی (جف) در نیویورک ارسال شده و پس از بحث و بررسی برای اجرا به تصویب می‌رسد.

وی با بیان اینکه منابع مالی این صندوق در اختیار کشورها قرار می‌گیرد گفت: هدف از این برنامه کمک به کره زمین و محیط زیست برای جلوگیری از تخریب سرزمین است.

وی کمبود آب را از چالش‌های منطقه سه قلعه سرایان دانست و تصریح کرد: باید افرادی که در کشاورزی و منابع طبیعی دست‌اندرکار هستند و مدیریت آب را بر عهده دارند، برای اجرای این پروژه بسیج شوند.