بهره‌برداری 49 طرح آب و فاضلاب در خوزستان

دنیای اقتصاد - اهواز - کیوانه گرجی: مدیرعامل آب و فاضلاب خوزستان از تکمیل ۴۹ طرح آب و فاضلاب در این استان تا پایان سال خبر داد.

محسن پویا با بیان اینکه در قالب طرح‌های تاسیساتی آب و اصلاح شبکه آب و فاضلاب هم‌اکنون ۲۲۹ طرح فعال است که ۴۹ طرح تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید، اظهار کرد: طرح‌های کلانی چون طرح تصفیه خانه آبرسانی آبادان با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی یکی‌از این طرح‌هاست که فاز اول آن تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی افزود: توسعه تصفیه‌خانه ایستگاه ۱۱ آبادان نیز با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی در ایام دهه فجر افتتاح خواهد شد، همچنین بازسازی و توسعه ایستگاه پمپاژ تلمبه خانه جمشید آباد آبادان نیز که به عنوان ایستگاه اصلی شهر محسوب می‌شود نیز تا افق ۱۴۱۵ صد درصد انجام شده است.

وی همچنین با اشاره به بهره‌برداری از تصفیه خانه طرح جامع آب خرمشهر با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی نیز گفت: در مورد این طرح نیز در مرحله پیش راه‌اندازی هستیم که همزمان با دهه فجر به بهره‌برداری خواهد رسید، تصفیه خانه‌های شوشتر و رامهرمز نیز در صورت تقویت منابع اعتباری تا پایان سال از فاز اول آنها بهره‌برداری می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان در ادامه با بیان اینکه در سال ۸۷ به واسطه خشکسالی غافلگیر شدیم، اما این موضوع در سال‌جاری به خوبی مدیریت و کنترل شد، گفت: یکی از اقدامات مهم در بحث خشکسالی، بحث استفاده از انرژی اضطراری بود؛ چراکه یکی از معضلات ما در شروع خشکسالی کاهش انرژی نیروگاه‌های برقابی بود. بر همین اساس برنامه استفاده از ژنراتور در دستور کار شرکت آب و فاضلاب قرار گرفت و خوشبختانه توانستیم حدود ۳۶ مگاوات انرژی اضطراری را از این طریق وارد شبکه و در مواقع بحرانی مانند بروز توفان، از آن استفاده کنیم.

وی همچنین با اشاره به پایش کمی و کیفی منابع آب نیز طی دوران خشکسالی گفت: در بسیاری از شهرها باید منابع آبی به شکلی مدیریت می‌شد که شبکه حفظ شود، از این رو پایش کمی و کیفی منابع آبی را به منظور حفظ شبکه همواره در دستور کار خود قرار دادیم.

وی در رابطه با وضعیت آب آشامیدنی استان نیز با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم بحث شاخص بهداشتی آب در شهرهای استان است، افزود: به همین منظور نیز طی دو سال خشکسالی با انجام ۲۶۰ هزار مورد آزمایشات کلرسنجی و نیز ۶۶۰۰ مورد آزمایشات میکروبی مجموعا به شاخص ۸/۹۸ درصد رسیدیم و همچنین با آزمایشاتی که توسط مرکز بهداشت استان در سراسر خوزستان انجام شد، خوشبختانه هیچ اپیدمی برای خوزستان دیده نشد.

وی همچنین به بحث استفاده از دستگاه‌های آب شیرین کن اشاره و بیان کرد: یکی از اقدامات جدید در این دوره بحث استفاده از دستگاه‌های آب شیرین کن در سطح وسیع بود که با نصب دو پکیج ۱۰ هزار متر مکعبی در آبادان، خرمشهر و هندیجان توانستیم آب شیرینی را تولید کنیم که عملا تفاوتی با آب معدنی نداشت و از نظر شاخص اولیه کیفی آب به عنوان استان اول معرفی شویم. همچنین در برخی از شهرها از جمله شادگان، سوسنگرد، هویزه، بستان و رامهرمز نیز که وضعیت آب از نظر کیفی مورد تایید نبود ۴ دستگاه آب شیرین کن ۵۰۰ متر مکعبی روزانه مستقر می‌شدند. کما اینکه آبرسانی اضطراری نیز در دستور کار بود و به بسیاری از شهر‌ها نیز به این نحو آبرسانی صورت می‌گرفت.پویا همچنین با اشاره به اینکه امسال آخرین سال از برنامه چهارم توسعه است و دستگاه‌های کلان در نیل به اهداف این برنامه بررسی می‌شوند، گفت: در تمام شاخص‌ها به جز یک مورد به اهداف برنامه چهارم رسیده‌ایم. وی افزود: تحت پوشش قرار دادن شبکه آب را صد درصد در این دوره تعریف کردند که هدف برنامه ۹۹ درصد اما شاخص ۱۰۰ درصد است که به طور کامل نسبت به افق برنامه رسیدیم.پویا همچنین در خصوص جلوگیری از پرت آب نیز گفت: در این برنامه هدف‌گذاری جلوگیری از پرت آب ۳۸ درصد تعریف شده است که ما به رقم ۳۶ درصد رسیده‌ایم، هرچند که اکثر شهرهای استان با این معضل مواجه هستند و در واقع باید گفت که ۳۶ درصد آب تولیدی در اختیارمان نیست هرچند که نمی‌توانیم به طور صریح نیز بگوییم که این میزان تماما مربوط به پرت است؛ پرت ۳۶ درصد یک مقوله بسیار پیچیده است که نمی‌توانیم به یک عدد ثابت در یک دوره با هدف‌گذاری ثابت برسیم؛ چراکه بخشی از آن به شبکه‌های غیرمجاز و گاها جابه‌جایی و خراب بودن کنتور‌ها نیز مربوط می‌شود از این رو پرت آب باید به طور مستمر نظارت و بررسی شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان همچنین در ادامه با اشاره به سرانه ذخیره ظرفیت آب گفت: در هدف‌گذاری برنامه چهارم سرانه ذخیره آب برای هر نفر ۲۸۵ لیتر تعریف شده است که این ذخیره‌سازی با توجه به اجرای ظرفیت‌سازی مخازن به رقم ۲۹۱ لیتر در استان رسیده است. سرانه تولید نیز ۴۲۰ لیتر برای هر نفر است که در استان این رقم ۴۵۳ لیتر می‌باشد. هر چند که در بحث سرانه مصرف برای هر نفر ۲۶۰ لیتر در برنامه دیده شده است، اما متاسفانه در استان سرانه مصرف هر فرد ۲۹۰ لیتر است که نسبت به برنامه در این بخش ۱۱ درصد عقب هستیم.

پویا در ادامه در خصوص نحوه اجرای مصوبات سفرهای هیات دولت به خوزستان تصریح کرد: طرح آبرسانی به شهرهای آبادان، خرمشهر و اروندکنار از جمله این مصوبات بود که با تامین منابع مالی صورت گرفته هم‌اکنون طرح آبرسانی به اروندکنار به صورت صد در صد به اتمام رسیده است. آبرسانی به خرمشهر بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و آبرسانی به آبادان نیز بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی افزود: طرح شبکه فاضلاب ۴ شهر ایذه، شوش، بهبهان و اندیمشک نیز جزو مصوبات دور اول سفر بود که اجرا شد.

وی در خصوص عدم تحقق اجرای برخی مصوبات نیز گفت: مصوبه‌ای که محقق نشده مربوط به ۱۲ شهری است که شبکه فاضلاب در آنها عملا از سال ۷۲ اجرایی شده است و هیات دولت نیز مصوب کرده بود که طی ۵ سال تکمیل شود، اما متاسفانه برای تحقق این موضوع منابع مالی به اندازه کافی در اختیار نداشتیم؛ چراکه برای تکمیل شبکه فاضلاب این شهر‌ها به حدود ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی افزود: در سفر دوم نیز سه مصوبه داشتیم که مربوط به تکمیل مطالعات شهرهایی از استان بود که فاقد شبکه فاضلاب هستند. وی گفت: مصوبه دیگر نیز مربوط به استفاده از تسهیلات بانک جهانی یا بانک توسعه اسلامی برای تکمیل فاضلاب شهرهای آبادان و خرمشهر است که تاکنون موفق به اخذ مجوز نشده‌ایم.

پویا، همچنین با اشاره به ضرورت هدفمند کردن یارانه‌ها و واقعی شدن قیمت آب با بیان اینکه قیمت تمام شده آب ملاک پرداخت خواهد بود، توضیح داد: از آنجا که بیشترین تصفیه‌خانه‌های آب در خوزستان قرار دارد و منبع برداشت ما بیشتر از آب‌های سطحی است، هزینه‌ای که برای استحصال آب از رودخانه‌ها صرف می‌شود بسیار بیشتر از آب زیرزمینی است.