دنیای اقتصاد -سنندج: استاندار کردستان گفت: کردستان جایگاه نخست تغییر شیوه سیستم‌های آبیاری کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

اسماعیل نجار در مورد لزوم تغییر در شیوه آبیاری اراضی کشاورزی در کردستان گفت: استان کردستان با دارا بودن بیش از ۳۵ هزار هکتار اراضی مساعد کشاورزی یکی از استان‌های موفق در اجرای طرح تغییر شیوه‌های سیستم‌های آبیاری کشاورزی در میان سایر استان‌های کشور است.

وی تصریح کرد: در چند سال اخیر طرح‌های اجرای شبکه آبیاری تحت فشار و کانال‌کشی فراوانی در استان به اجرا در آمده است که از مهم‌ترین این طرح‌ها اجرای شبکه آبرسانی اطراف سد‌های استان به خصوص سد گلبلاغ بیجار است که تاثیر زیادی در رشد بخش کشاورزی این مناطق داشته است.

نجار تاکید کرد: در اجرای برنامه‌های زیرساختی به خصوص در بخش کشاورزی داشتن سیستم مدیریتی کارآمد و اجرایی به منظور رسیدن به بازدهی مطلوب و تحقق برنامه‌های پیش‌بینی شده بسیار ضروری است.

وی اذعان کرد: برای افزایش سطح بازدهی در تولیدات محصولات کشاورزی باید طرح تسطیح و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی، اجرای شبکه آبیاری تحت فشار و استفاده از شیوه‌های نوین کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی در دستور کار قرار گیرد. نجار به جایگاه نخست توت فرنگی کردستان در سطح کشور اشاره کرد و گفت: با وجود زمین‌های حاصلخیز و نیز شرایط خاص جغرافیایی در حال حاضر کردستان عنوان قطب اصلی کشور را به خود اختصاص داده که باید هرچه بیشتر در جهت بهبود کمی و کیفی این محصول اقدامات مناسب را به انجام برسانیم.

استاندار کردستان به نقش بخش کشاورزی در رشد اشتغالزایی در استان پرداخت و گفت: به دلیل وجود ظرفیت‌های فراوان در بخش کشاورزی استان باید با حمایت از کشاورزان و نیز استفاده از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بخش کشاورزی بستر لازم را برای جذب بیشتر افراد جویای کار در این بخش مهیا کنیم.

وی اذعان کرد: استان کردستان علاوه بر محصول توت فرنگی در زمینه دیگر محصولات به ویژه در بخش تولید توتون و تنباکو نیز به دلیل وجود اراضی مناسب می‌تواند نیاز بخشی از بازار مصرفی کشور را تامین کند.

وی در پایان گفت: برای افزایش بهره‌وری در تولید محصولات کشاورزی باید بر شیوه‌های مناسب و جدید در بسته‌بندی محصولات تولید شده تاکید کنیم تا با ارزش افزوده بیشتری محصولات کشاورزی استان به دیگر نقاط صادر شود.