دنیای اقتصاد - اصفهان: شهردار منطقه ۳ اصفهان گفت: شهرداری طی دو ماه گذشته تاکنون برای آزادسازی مسیر طرح احیای میدان عتیق ۱۸۰‌میلیارد‌ریال هزینه کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری اصفهان، منصور نجفی اظهار کرد: تاکنون فاز نخست اجرای زیرگذر طرح احیای میدان عتیق بیش از ۳۰‌درصد پیشرفت فیزیکی داشته همچنین تمام مسیر فاز نخست این طرح به طور کامل آزادسازی شده است.

وی افزود: فاز نخست عملیات اجرایی طرح ملی عتیق با سرعت و در سه شیفت کاری در حال انجام است و امیدواریم در موعد مقرر یعنی در مدت کمتر از یک سال در اختیار شهروندان قرار گیرد.

شهردار منطقه ۳ اصفهان با اشاره به آزادسازی میدان عتیق به عنوان فاز دوم این طرح ملی تصریح کرد: شهرداری طی دو ماه گذشته تاکنون برای آزادسازی این میدان بالغ بر ۱۸۰‌میلیارد‌ریال هزینه کرده است که ۵۰‌درصد این هزینه از طریق معوض و بقیه به صورت نقدی تامین شده است. وی با اشاره به اجرای فاز دوم میدان عتیق افزود: این مرحله از احیای دوباره میدان ۸۰۰ ساله، به هم پیوستن بازار شهر و راه‌اندازی مسیر پیاده را به همراه دارد.

نجفی ادامه داد: در فاز سوم این طرح محوطه ۳۲ هکتاری در دستور کار قرار‌گرفته است که بیش از ۲۰ طرح فرهنگی، تجاری، اقامتی و توریستی با سرمایه‌گذاری ۳۵۰‌میلیارد‌تومان را شامل شده که این میدان همانند اصفهان قدیم جایگاه اصلی خود را به دست می‌آورد.

شهردار منطقه ۳ اصفهان ‌‌با بیان اینکه شهرداری برای آزادسازی مسیر اجرای طرح احیای میدان عتیق سیاست کلید به کلید و توافقی را در قالب تعامل با مالکان را در نظر‌گرفته است، اظهار کرد: این موضوع در کمیسیون ویژه‌ای با حضور کارشناسان برای جلب رضایت شهروندان بررسی می‌شود. وی از اهالی و کسبه محدوده طرح میدان عتیق خواست همکاری لازم را مانند سابق داشته باشند تا در چند ماه آینده زیرگذرهای این طرح ملی به بهره‌برداری برسد.

بر اساس این گزارش، مجموعه میدان عتیق اصفهان با عناصر تشکیل‌دهنده خود شامل بازار در حاشیه غربی میدان، مسجد جامع در شمال و مقبره خواجه نظام‌الملک در جنوب شرق، قیصریه در جنوب، ارگ سلجوقی، کاخ‌ها و عمارات حکومتی در شرق و جنوب شرق، مدرسه سلطان سنجر، مدرسه و منار علی در جنوب غربی و مجموعه‌هارون ولایت «هارونیه» در غرب مجموعه‌ای منسجم و همخوان از عملکردهای اداری حکومتی، فرهنگی مذهبی و اقتصادی اجتماعی است؛ به گونه‌ای که از یک طرف مرکز اقتدار حکومت اسلامی و از طرف دیگر محل تبادلات اقتصادی مردم عوام بوده است، بازسازی و احیای چنین مجموعه‌ای که از مفاخر هنر معماری ایران اسلامی از یک طرف و بیانگر بافت سیاسی اجتماعی جامعه اسلامی از طرف دیگر است.