دنیای اقتصاد - پاکدشت: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و سازمان کوچک، همایش آسیب شناسی واحدهای صنعتی را در پاکدشت برگزار کردند.

در این همایش بحث‌هایی چون رقابت‌پذیری، آشنایی با نیازهای مشتریان در بازار رقابت و بازاریابی و تولید و عرضه به موقع تولید و قیمت‌های مناسب و مدیریت صحیح بازار مورد ارزیابی قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، این همایش فرصتی برای واحدهای صنعتی بود تا با مدیریت صحیح در بازار انحصاری و غیر رقابتی و پایین بودن قیمت سهام بازار آشنا شوند؛ این در حالی است که صاحبان صنایع چنین اعتقادی نداشتند. آنها به عدم حمایت کافی از سوی دولت از صنعتگران اشاره و برگزاری همایش‌ها بدون حمایت کافی از صنعتگر را بی فایده اعلام کردند.

یکی از صنعتگران با اشاره به کشور چین و حمایت گسترده دولت آن کشور از تولید‌کنندگان گفت: صنعت چین، تولید‌کننده ایرانی را به زمین زده و قدرت هرگونه رقابت را از وی سلب کرده است؛ چرا که پشتوانه قوی حمایت دولت خود را دارد، اما متاسفانه تولید‌کننده‌های ایرانی علاوه بر رقابت در بازار باید با مشکلاتی چون پرداخت مالیات‌های سنگین نیز مبارزه کنند.

وی به پیچ‌و‌خم‌های اداری برای دریافت تسهیلات بانکی اشاره کرد و گفت: سال گذشته بیش از ۸۰۰ میلیون تومان تولید داشتیم، اما وقتی برای دریافت وام به بانک مراجعه کردم گفتند به شما وام تعلق نمی‌گیرد، چون تولید کمی داشته‌اید، اما آیا این تشویق یک تولید‌کننده است؟

صنعتگر دیگری که در زمینه تولید رادیاتور فعالیت می‌کند، گفت: در حالی که در کشور تنها ۳ واحد تولیدی در این زمینه وجود دارد، اما بیش از ۳ ماه است که آنها استارت نخورده‌اند. این در حالی است که در کشور چین و کره این دستگاه‌ها ۲۴ ساعته کار می‌کنند و تولیداتشان را به کشور ما می‌فرستند. این مشکل را به وزیر بازرگانی هم انعکاس داده ایم و قرار بود مرتفع شود اما گویا با تغییر و تحول در وزارتخانه به فراموشی سپرده شد و کسی هم به دنبال حل آن نیست.

یکی از صنعتگران حاضر در همایش خانمی بود که سمت استادی دانشگاه تهران را نیز بر عهده داشت.

وی نیز با اعتراض به عدم همکاری دولت با بخش عمومی و بالا بودن نرخ مالیات و عوارض هزینه‌های لازم برای اخذ پروانه فروش و کسب گفت: هرچند با مشکلات بی شماری دست و پنجه نرم می‌کنیم، اما در سخت‌ترین شرایط هم دست از تولید نمی‌کشیم. جمع دیگری از تولید‌کنندگان نیز با اعتراض به عدم حضور وزاری صنایع و معادن، کار و....در شهرک عباس آباد برای لمس مشکلات از نزدیک گفتند: با این که عباس آباد جزو بهترین و مجهزترین شهرک‌های صنعتی است، اما کمتر مسوولی پای درد و دل تولیدکنندگان آن می‌نشیند تا ببیند با چه مشکلاتی مواجهیم.