دنیای اقتصاد - تبریز - علی نیک‌رفتار: مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان گفت: مافیای نان سنتی یکی از موانع ایجاد واحدهای تولید نان صنعتی است. دکتر عیسی رضایی در بازدید از غرفه شرکت خدمات صنعتی تراکتورسازی ایران در نمایشگاه نان صنعتی که به عنوان نخستین تولیدکننده دستگاه نان مسطح صنعتی در ایران فعالیت دارد، ضمن بیان مطلب فوق اظهار کرد: علاوه بر آن می‌توان نبود فرهنگ‌سازی، نبود شجاعت و ریسک‌پذیری را از دیگر موانع ایجاد واحدهای نان صنعتی دانست. وی ابراز امیدواری کرد که در سایه تدبیرهای مدیریتی و تمرکز امکانات فنی و مهندسی شرکت خدمات صنعتی تراکتورسازی ایران این دستگاه بتواند در سال اصلاح الگوی مصرف، بخشی اعظمی از دغدغه‌های ملی را در ارتباط با جلوگیری از دور ریزی نان در سطح کشور را رفع کرده و این وضعیت را بهبود بخشد.

رضایی افزود: در کشور ما ۵۵ یارانه در بخش نان معادل ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان صرف می‌شود که همه این یارانه‌ها نصیب مردم نیازمند نمی‌شود. وی اظهار کرد: پرداخت یارانه در نوع خود تبعاتی هم دارد که یکی از آنها ارزانی آرد و بی‌کیفیتی نان است که به صورت خمیر یا نان سوخته تولید شده و نهایتا دورریزی نان را سبب می‌شود و در مرحله بعدی بحث بهداشت است که در پخت سنتی این مقوله چندان رعایت نمی‌شود.

رضایی با بیان اینکه دستگاه تولید نان مسطح ساخت شرکت خدمات صنعتی، فکر تمام این معضلات را در خط تولیدی خود لحاظ کرده، افزود: موسسه مالی اعتباری مهر بنا دارد با حمایت از بخش خصوصی و ایجاد ۱۰۰ واحد نان صنعتی در استان‌ها آنها را به شرکت‌های خصوصی بسپارد و بنا داریم که در اینگونه شرکت‌ها موسسه مهر به عنوان سهامدار مازاد عمل کند و هرگز به فکر تصدی‌گری نیست. وی در مورد وضعیت تولید نان سنتی تصریح کرد: هر نانوایی در حال حاضر چهار تا پنج پرسنل دارد که میانگین تولید هر نانوایی ۵۰۰ کیلو است یعنی تولید سرانه هر نانوایی یک صد کیلوگرم است.

رضایی افزود: با یک جمع‌بندی ساده می‌توان گفت در پروسه تولید نان، ۷۰ تا ۸۵ درصد هزینه به دستمزد کارگر و هزینه‌های دیگر تعلق دارد که در تمام دنیا این معادله برعکس است یعنی ۷۰ تا ۸۵ درصد متعلق به مواد مصرفی است و ۲۵ تا ۳۰ درصد به کارگر تعلق می‌گیرد. وی سپس به رعایت نکردن نکته‌های بهداشتی اشاره و اضافه کرد: اگر فرآیند تولید آرد به خمیر را از نزدیک نگاه کنید، شاید هرگز تمایلی برای خرید نان سنتی نداشته باشید. رضایی راه برون‌رفت را اختصاص کمک دولت و بانک‌های دولتی برای تشکیل کارخانه‌های نان صنعتی دانست و اضافه کرد: با سهم یارانه اختصاصی به پروسه تولید نان که ۵ هزار میلیارد تومان می‌شود، می‌توان ۴۰۰ واحد نان صنعتی را راه‌اندازی کرد که تولید این واحدها حتی بیشتر از مصرف داخلی می‌شود.