بیرجند- محمد قربانی: مدیر طرح‌های عمرانی‌سازمان ملل متحد در ایران با بیان اینکه فاز نخست طرح بین‌المللی ترسیب کربن در خراسان جنوبی که از سال ۸۲ آغاز شده تا دو ماه دیگر به طور کامل به پایان می‌رسد، از اجرای فاز دوم این طرح با اعتبار بیش از ۲‌میلیون‌دلار از ۱۱ دی ماه خبر داد.

سعید فردوسی در جمع خبرنگاران در بیرجند اجرای فاز نخست این طرح را موفقیت‌آمیز دانست و اظهار کرد: این طرح در ۳۱ روستا و در مساحت بیش از ۱۴۴‌هزار هکتار اجرا شده است و مشارکت مردمی و بسیج جوامع محلی برای حفظ منابع طبیعی از مهم‌ترین دستاوردهای این طرح بوده است.

مدیر طرح‌های عمرانی‌سازمان ملل متحد در ایران افزود: طرح بین‌المللی ترسیب کربن در عملیاتی ساده انجام شده و ما می‌توانیم سطح سبز اراضی را در اراضی بیابانی افزایش دهیم و با بازکاشت و احیای اراضی از افزایش گازهای گلخانه‌ای و دی‌اکسید کربن جلوگیری کنیم.

فردوسی ادامه داد: فاز دوم طرح تا دو ماه دیگر به دنبال اتمام فاز اول با اعتبار ۶۰۰‌هزار‌دلار از اعتبارات بین‌المللی و ۵/۱‌میلیون‌دلار از منابع کشوری با هدف ظرفیت‌سازی، آموزش، کار با منابع ملی و تاثیرگذاری در سیاست‌های کلان منطقه و کشور آغاز می‌شود.

مدیر‌کل دفتر امور بیابان‌سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز در این نشست با بیان اینکه استان خراسان جنوبی ششمین استان بیابانی کشور است، گفت: در کشور ۵/۳۲‌میلیون هکتار اراضی بیابانی داریم که در یک تقسیم‌بندی از این رقم ۴/۶ هکتار کانون بحران شناخته شده است.

غلام‌عباس عبدی‌نژاد با اشاره به اینکه در کشور ما آب‌های روان هرز می‌شود، افزود: از دیگر اهداف این طرح جلوگیری از هرزآب‌های روان است که تحقق همه این اهداف تنها با مشارکت گرفتن از مردم میسر است.

وی با بیان اینکه اجرای موفقیت‌آمیز طرح ترسیب کربن سبب بازگشت روستاییان به روستاها شده است، تصریح کرد: فرهنگ‌سازی و ایجاد ظرفیت در بین مردم مهم‌ترین گام در راستای اجرای این طرح است.