ایرنا- استان‌های شمال کشور در بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی از قابلیت‌های ویژه و گاهی منحصر به فرد برخوردار هستند که البته بخشی از این قابلیت‌ها بالقوه مانده است، دولت نهم با علم به این قابلیت‌ها به بازشناسی مشکلات این مناطق پرداخت؛ به طوری که مصوبات استانی در این مناطق محرک و جریان ساز بوده است.

این گزارش نگاهی به نتایج اجرای مصوبات هیات دولت در استان‌های شمالی کشور دارد.

استان اردبیل

اهمیت مصوبه‌های سفر استانی رییس‌جمهوری و دولت در بازشناسی مشکلات توسعه‌ای استان اردبیل با همکاری و همفکری مدیران استانی و ملی انکارناپذیر است و اجرای آنها گام و جهش بزرگی در خدمت‌رسانی بی‌منت به مردم منطقه محسوب می‌شود. رییس‌جمهوری از ابتدای فعالیت دولت نهم و دهم چهار بار به این استان سفر کرده است.

سفر اول در مردادماه ۱۳۸۵ به همراه هیات دولت به استان اردبیل انجام شد که در این سفر ۱۵۲ مصوبه برای ۲۸ وزارتخانه و دستگاه اجرایی برای خدمت رسانی هرچه بهتر به مردم تصویب شد و یک‌هزار و ۲۳۰‌میلیارد ‌ریال اعتبار معین عمرانی و

شش‌ هزار‌ میلیارد ‌ریال در قالب وام و تسهیلات از محل اعتبارات بنگاه‌های زودبازده اقتصادی از جمله اعتباراتی بود که برای این استان تخصیص یافت.

بر اساس این گزارش، در مجموع میزان پیشرفت مصوبات دور اول سفر ریاست‌جمهوری بیش از ۹۰‌درصد است که مابقی نیز به سفر دوم هیات دولت به استان اردبیل که آبان ماه ۱۳۸۶ انجام شد، منتقل شده است. در سفر دوم دولت به این استان نیز از مجموع

۱۰۴ بند مصوبات هیات دولت در دور دوم سفر و با احتساب جداول پیوستی مصوبات که بیش از ۱۴۴ بند است، تاکنون بیش از ۸۶‌درصد این مصوبات عملیاتی شده یا در دست اقدام است.

در دومین سفر استانی هیات دولت و رییس‌جمهوری به استان اردبیل گام دوم توسعه و پیشرفت این استان با ۱۰۰ مصوبه در جلسه استانی هیات وزیران برداشته شد.

در اجرای مصوبات سفر اول و دوم رییس‌جمهوری و هیات دولت، ستاد پیگیری مصوبات سفر در استان تشکیل شد و با هماهنگی این ستاد برخی از دستگاه‌های اداری و اجرایی استان با تشکیل گروه‌های کارشناسی و با تلاش‌های شبانه روزی، تمامی مصوبات مربوط به خود را در کمتر از یکسال اجرا کرده و کارنامه قابل قبولی را در این زمینه ارائه کردند که از آن جمله می‌توان به شرکت مخابرات استان اشاره کرد.

علت اجرا نشدن برخی از مصوبات دو دور سفر رییس‌جمهوری به استان اردبیل، تصویب نشدن لایحه متمم بودجه سال ۱۳۸۵ در مجلس، نبود توجیه فنی و اقتصادی برخی طرح‌های مصوب و برخی محدودیت‌های بودجه در دو سال اخیر اعلام شده است.

استان سمنان

بر اساس این گزارش، مسوولان استان سمنان روند اجرای مصوبات دور اول سفر هیات دولت به این استان را خوب ارزیابی می‌کنند و معتقدند به رغم آن که سفر استانی هیات دولت به سمنان آخرین سفر استانی بود، اما پیشرفت این مصوبات از بسیاری استان‌های دیگر جلوتر است. این مسوولان شمار مصوبات اجرا نشده در این استان را بسیار محدود و در حد هفت‌درصد عنوان کردند و مشکلات قانونی، زیست‌محیطی و نیز تغییر برخی مصوبات را از دلایل اجرایی نشدن یا کند بودن روند اجرای آنها می‌دانند.

در دور اول سفر هیات دولت به استان سمنان برای عمران و آبادانی این استان در مجموع ۲۵۱ مصوبه به تصویب نشست استانی هیات دولت رسید که در مجموع ۹۹۸ طرح را شامل می‌شود.

نگاهی به این مصوبات در بخش‌های مختلف حاکی از توجه دولت به بخش‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و... بوده است.این گزارش حاکی است ۷۸‌درصد مصوبات دور اول سفر هیات دولت به این استان اجرا شده است که در مقایسه با سایر استان‌ها مصوبات سفر هیات دولت به استان سمنان بیش از ۹۰‌درصد پیشرفت دارد. برخی دستگاه‌ها از جمله وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اقتصاد و دارایی، تعاون، کار و امور اجتماعی، نهاد ریاست‌جمهوری و بانک مرکزی ۱۰۰‌درصد تعهدات و مصوبات مربوط به خود را اجرایی کرده‌اند.

بر این اساس در دور دوم سفر به این استان نیز با افزوده شدن ۶۶ مصوبه دیگر به مصوبات دور دوم سفر هیات دولت به سمنان شمار این مصوبات به ۲۳۳ مصوبه افزایش یافت.

این در حالی است که انجام سفر دور دوم در آستانه انتخابات و برخورد آن با این مساله مهم و حوادث پس از آن و نیز بحث تغییر کابینه در پیگیری مصوبات وقفه‌ای ناخواسته ایجاد کرد. استاندار سمنان با بیان این که دور دوم سفر هیات دولت به سمنان اردیبهشت ماه امسال انجام شد، افزود: به‌رغم مدت کمی که از این سفر گذشته دو تا سه مصوبه از جمله تاسیس بانک توسعه صادرات در استان صددرصد اجرایی شده است. وی افزود: مصوبات این سفر به دلیل برخورد با انتخابات و تغییر کابینه با وقفه روبه‌رو شده است، اما مسوولان استان سمنان پیگیری اعتبارات و ابلاغ مصوبات را با سرعت در دست اقدام دارند. تعداد مصوبات دور دوم سفر هیات دولت در مجموع ۲۳۸ مصوبه است و پیشرفت این مصوبات بیش از هشت‌درصد اعلام شده است.

استان گلستان

سفر اول و دوم رییس‌جمهور و هیات دولت به استان سرسبز گلستان دستاوردهای زیادی داشت که بخشی از این دستاوردها منجر به ارتقای شاخص‌های توسعه این استان در بخش‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و زیرساخت‌ها شده است. سفرهای اول و دوم رییس‌جمهور و هیات دولت ۲۷۷ مصوبه با ۴۵‌هزار و ۸۷۰‌میلیارد‌ریال برآورد اعتبار عمرانی و تسهیلاتی در بخش‌های اقتصادی و تولیدی، زیربنایی، فرهنگی و اجتماعی به همراه داشته است. دستاورد سفر اول رییس‌جمهوری به استان گلستان ۱۹۰ مصوبه و توافق‌نامه بود که از این تعداد ۱۳۸ مصوبه و ۵۴ توافق‌نامه است. براساس شاخص‌های نهاد ریاست‌جمهوری، بیش از ۹۳‌درصد از مصوبات سفر اول رییس‌جمهوری و هیات دولت به استان گلستان اجرایی و عملیاتی شده که تاثیر بسیاری بر شاخص‌های بخش‌های مختلف گذاشته است.

با این وجود تعدادی از مصوبات سفر اول رییس‌جمهور به گلستان به رغم پیگیری‌های دستگاه‌های مرتبط، هنوز اجرایی نشده است که از مهم ترین آن «ساخت مجتمع پتروشیمی آمونیاک و اوره» در گلستان بوده است. این مجتمع که قرار بود طی ۳۶ ماه ساخته شود و به بهره‌برداری برسد هنوز در مرحله اولیه است و برخی مشکلات از جمله مسائل زیست محیطی و تامین منابع ارزی، روند ساخت آن را به تاخیر انداخته است. از سوی دیگر اجرای طرح‌های محرک و جریان ساز توسعه از جمله مصوبات سفر دوم ریاست‌جمهوری بود که حاصل این سفر نیز ۱۵۶ مصوبه و توافق شامل ۱۳۹ مصوبه و ۱۷ توافق‌نامه است.

براساس شاخص‌های نهاد ریاست‌جمهوری تاکنون ۶۶‌درصد از طرح‌های مصوب سفر دوم ریاست‌جمهوری در استان گلستان اجرایی و عملیاتی شده است و پیگیری برای اجرای تمامی مصوبات همچنان وجود دارد.

استان گیلان

رییس‌جمهوری و هیات دولت در مدت فعالیت دولت نهم دوبار به استان گیلان سفر کردند که این سفرها در فاصله زمانی اسفند سال ۱۳۸۵ و مهر سال ۱۳۸۷انجام شد. در نخستین دور سفر رییس‌جمهور و هیات دولت به استان گیلان ۲۲۲ مصوبه و ۱۹توافق‌نامه در راستای برنامه توسعه استان گیلان و در قالب یک‌هزار و ۶۳۰ طرح به تصویب رسید. بنا به اعلام نظر مسوولان این استان از بین مصوبات دور اول کل مصوبات اجرایی شده ۲۱۹ مصوبه بود که ۶/۹۸‌درصد پیشرفت داشته است و میانگین‌درصد پیشرفت فیزیکی ۲۲۲ مصوبه ۸۱‌درصد اعلام شد.

مصوباتی که صددرصد تحقق یافته‌اند ۱۱۹ مصوبه بوده که ۵۴‌درصد از پیشرفت آنها اعلام شده است. در دومین سفر رییس‌جمهور و هیات دولت به استان گیلان نیز که سال ۱۳۸۷ انجام شد، ۲۱۸ مصوبه و ۱۴ توافق‌نامه در قالب یک‌هزار و ۲۳۰ طرح به تصویب رسید. در دور دوم سفر رییس‌جمهور و هیات دولت به استان گیلان از بین ۲۱۸ مصوبه و ۱۳توافق‌نامه در قالب ۱۲۳۰ طرح اختصاص داده شده که در توسعه استان نقش کلیدی دارند، ۴۵ مصوبه صددرصد تحقق یافته که ۲۱‌درصد مصوبات را تشکیل می‌دهد و میانگین پیشرفت فیزیکی مصوبات ۳۵‌درصد است که ۲۱۸ مصوبه را شامل می‌شود. همچنین ۱۳۵ مصوبه اجرایی شده است که ۶۳‌درصد پیشرفت دارد.

استان مازندران

بیست و دومین نشست استانی دولت نهم ۱۶ آذرماه سال ۱۳۸۵ و شانزدهمین نشست استانی هیات دولت از دور دوم سفر ۲۳ آبان ماه سال ۱۳۸۷ در ساری مرکز استان مازندران برگزار شد که نتیجه آن ۴۲۰ مصوبه در قالب افزون بر‌هزار و ۱۰۰ طرح به صورت ساختی، تکمیلی، مطالعاتی و تجهیزاتی بود. گزارش‌ها از آخرین وضعیت مصوبات هیات وزیران در دو سفر استانی به مازندران نشان می‌دهد از مجموع مصوبات هیات دولت ۱۰۵ مصوبه در حال پیگیری، ۲۰۹ مصوبه در حال اجرا و ۱۰۶ مصوبه اجرایی شده است. وی همچنین گفت: از ۵۴ توافقنامه انجام‌شده نیز تاکنون ۱۱ مورد آن در حال پیگیری، ۱۸ مورد در حال اجرا و ۲۵ مورد نیز اجرایی شده است.