پایان انحصارگرایی در بازار زعفران خراسان جنوبی

خراسان جنوبی به عنوان زادگاه زعفران در اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی مظلوم واقع شد بیرجند -محمد قربانی‌: اولین انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران‌‌، زرشک‌‌، انار و گیاهان دارویی خراسان جنوبی رسما فعالیت خود را در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن بیرجند با انتخاب اعضای هیات مدیره آغاز کرد.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن بیرجند از خراسان جنوبی به عنوان مهد کشت زعفران در‌ایران یاد کرد و گفت‌: با توجه به موقعیت‌این استان و جایگاه آن در سطح کشور تشکیل‌این انجمن تخصصی و تشکل صادراتی گامی‌بلند در جهت تولید، معرفی و صادرات این محصول استراتژیک در دنیا است‌.

به گزارش روابط عمومی‌اتاق بیرجند، محسن احتشام با بیان‌اینکه مجوز تاسیس‌این انجمن از اتاق بازرگانی و صنایع و معادن‌ایران اخذ شده است، خاطر نشان کرد: ‌این انجمن عضو شورای ملی زعفران کشور است‌.

وی خاطرنشان کرد: با تاسیس و تشکیل این انجمن و هماهنگی صورت گرفته با سازمان توسعه تجارت کشور هرگونه امکانات و تجهیزات و کمک به تشکل‌های تولیدی و صادراتی این محصولات از طریق‌این انجمن صورت می‌گیرد.

وی با انتقاد از کلی گویی در انجمن‌ها و تشکل‌ها گفت‌: به دنبال کل گویی نیستیم و با تشکیل شورای راهبری و نظارتی و فعال شدن‌این انجمن‌‌، تلاش می‌کنیم به فعالان اقتصادی در‌این عرصه خدمات شایسته‌ای ارائه کنیم.

وی با اشاره به‌ اینکه در جامعه امروزی کار گروهی و جمعی می‌تواند مشکلات اساسی را مرتفع سازد، گفت‌: در ‌این انجمن افراد در کنار هم برای رفع موانع و مشکلات تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران‌‌، زرشک‌‌، انار و گیاهان دارویی تلاش خواهند کرد.

علی حسینی، یکی از صادرکنندگان زعفران نیز گفت‌: با تشکیل شورای ملی زعفران ایران در مشهد از انحصارگرایی و یکه‌تازی برخی از سودجویان جلوگیری شد.

وی با بیان‌ اینکه جرقه اولیه تشکیل ‌این انجمن در شورای ملی زعفران ایران در مشهد شکل گرفت‌‌، خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۹ تشکل و ۱۸ سازمان دولتی دراین شورا فعالیت دارند.

وی از خراسان جنوبی به عنوان مهد اصلی زعفران ایران یاد کرد و گفت: تاکنون به‌ این مهم آن‌گونه که باید توجه نشده است و متاسفانه دیگران به آن پرداخته وما نظاره گر بوده‌ایم‌.

وی گفت‌: بیرق ۲‌هزار ساله قدمت و سابقه تاریخی زعفران متعلق به خراسان جنوبی است و باید از ‌این قدمت و اصالت دفاع کنیم.

این صادرکننده زعفران خاطر نشان کرد: در سال ۷۹ اتحادیه صادرکنندگان زعفران در خراسان بزرگ تشکیل شد و خراسان جنوبی به عنوان زادگاه زعفران در ‌این اتحادیه مظلوم واقع شد.

حسینی از خراسان جنوبی به عنوان سند زعفران ایران یاد کرد و گفت: عدم مشارکت تولیدکنندگان و صادرکنندگان ‌این محصول در استان از مهم‌ترین مشکلات در این عرصه است‌.

وی هدف از تشکیل این انجمن را پایان دادن به انحصار گرایی در زعفران دانست و یاد آور شد‌: خوشبختانه با راه‌اندازی انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران‌‌، زرشک‌‌، انار و گیاهان دارویی خراسان جنوبی گامی‌بلند در جهت تولید‌‌، عرضه و صادرات این محصولات استراتژیک استان برداشته خواهد شد.

سیدجعفرصدر قاینی، یکی دیگر از صادرکنندگان زعفران کشور نیز یکی از مشکلات مهم و اساسی در‌این عرصه را نبود وحدت دانست و گفت‌: باید از اشتباهاتی که بزرگان ما تکرار کرده‌اند، پرهیز کنیم.

وی با بیان اینکه عدم‌همگرایی و اتحاد، بازار این محصول را به دست افراد سود جو در داخل و خارج کشور داده است، گفت‌: بازار زعفران منحصر به خراسان جنوبی است‌.

وی تقلب در رنگ و وزن را از دیگر مشکلات موجود در عرصه زعفران دانست و گفت‌:‌ این اقدامات به جایگاه و قدمت تاریخی زعفران لطمه وارد می‌کند.

وی ابراز امیدواری کرد: با تشکیل ‌این انجمن‌‌، ضمن ارائه فعالیت‌های آموزشی و راهکارهای تخصصی و معرفی زعفران اصلی و تقلبی به مردم جایگاه‌این محصول را ارتقا دهیم و از فعالیت افراد سودجو و متخلف جلوگیری کنیم.