مشهد - فاطمه رمارم: رییس نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی، با اشاره به اینکه مهم‌ترین وظیفه این سازمان اجرا و نظارت‌بر مقررات ملی ساختمان است، افزود: جمعیت ۷۰۰‌هزار نفری حاشیه‌نشین شهر مشهد که به تنهایی معادل با جمعیت شهر همدان است، هم‌اکنون در بخش ساختمان‌سازی از مشکل عدم‌استفاده از فن‌آوری‌های نوین رنج می‌برد.

محمدرضا رییسی در نشستی خاطرنشان کرد: شاید بتوان عمده‌ترین مشکل ایمنی واحدهای حاشیه‌نشین مشهد را استفاده از روش سنتی در ساخت و عدم‌استفاده از مصالح و فن‌آوری‌های نوین تعریف کرد.

رییسی اذعان کرد: علاوه‌بر عدم‌رعایت اصول ایمنی در ساخت‌وساز واحدهای حاشیه‌ای که عمدتا در ایام تعطیل و شب‌ها روند رو به رشدی دارند، در خصوص مسائل دیگر از قبیل برق‌رسانی و آب‌رسانی نیز مشکلات عدیده‌ای در این مناطق به چشم می‌خورد. در ادامه این نشست، نایب‌رییس سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی نیز گفت: تا پایان سال ۹۲ سهم ۲ الی ۳‌درصدی کنونی استفاده از فن‌آوری‌های نوین در صنعت ساخت‌وساز باید به جایگاه ۲۰‌درصد برسد.

محمدرضا اخوان با بیان اینکه نیاز سالانه مسکن در کشور ۵/۱‌میلیون واحد مسکونی در سال ارزیابی شده است، فن‌آوری‌ و صنعتی‌سازی مصالح ساختمانی را سری‌سازی، مقاوم‌سازی به همراه کاهش هزینه و بهینه کردن آن در محل کارخانه تعریف کرد.

وی اضافه کرد: در حوزه فن‌آوری‌ها طراحانی که طرحشان پس از طی روند مربوطه براساس فن‌آوری نوین تشخیص داده می‌شود، برای اخذ وام ۱۴‌میلیونی از سازمان به بانک‌های ذی‌ربط ارجاع داده می‌شوند.

اخوان خاطرنشان کرد: امسال دولت بودجه‌ای بالغ‌بر ۲۰‌میلیارد ریال را در قالب یارانه برای کمک به آموزش کارگران این حوزه اختصاص داده است که مقرر شده به همراه احتساب همین مبلغ از سوی سازمان فنی‌وحرفه‌ای، خروجی این سرمایه‌گذاری آموزش ۵ تا ۱۰‌هزار کارگر دارای کارت فنی باشد.

در ادامه این نشست همچنین مدیراجرایی سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی افزود: مبحث ۱۹ از قوانین موجود در نظام مهندسی ساختمان به موضوع بهینه‌سازی مصرف سوخت در ساختمان اشاره دارد که باید با شروع از سال ۸۳ تا پایان امسال به طور کامل در ساختمان‌ها اعمال می‌شد که به علت فراهم نبودن بستر اجرایی این مهم محقق نخواهد شد.

محمدرضا اسماعیلی با اشاره به اینکه عدم‌فرهنگ‌سازی درست و به موقع و نبود مدیریت واحد در این راستا دو دلیل عمده برای عدم‌تکامل این هدف به شمار می‌آید، تصریح کرد: تا پایان سال ۸۷ باید در دو هزار واحد مسکونی مبحث ۱۹ اعمال می‌شد که متاسفانه اجرایی نشد. وی خاطرنشان کرد: کلیه عوامل سازمان نظام مهندسی آماده نقد عملکرد خود هستند، چرا که نقد سازنده مهم‌ترین عامل پیشرفت و تکامل به شمار می‌آید.

اسماعیلی با بیان اینکه عامل مهم دیگر در رشد پایین اعمال مبحث ۱۹ در ساختمان‌ها، خود مردم هستند افزود: اگر شهروندان ما بدانند، هزینه بهینه‌سازی مصرف سوخت در ساختمان خود را ظرف سه سال به راه‌های مختلف دریافت می‌کنند، بی‌تردید در اجرای این مهم تعلل نمی‌کنند.

رییس کمیسیون بهینه‌سازی مصرف سوخت سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی اضافه کرد: برای این قانون در احداث ساختمان‌ها حداقل ۱۰‌درصد سوددهی در مصرف کمتر انرژی برق، آب‌وگاز را در پی خواهد داشت.

دبیراول شورای مرکزی این سازمان تصریح کرد: حتی در ساختمان‌های با عمر ۳۰ سال نیز این قانون قابل‌اجرا است و ما به لحاظ منابع موجود حتی در مورد ساختمان‌های بالای ۵ سقف نیز آماده پاسخگویی به شهروندان هستیم.