تدوین راهبرد 5 ساله اصلاح مصرف آب در اهواز

در پایان برنامه جامع پنج‌ ساله میزان هدر رفت آب استان خوزستان تا ۱۵‌درصد کاهش می‌یابد اهواز - کیوانه گرجی: مدیرعامل آبفای اهواز از تدوین و اجرای برنامه جامع و راهبردی ۵ ساله اصلاح الگوی مصرف آب در این شرکت خبر داد.

حبیب‌ا... مرادی، محورهای اصلی این طرح را، شناسایی و تغییر اشتراک‌های غیرمجاز به مجاز و اصلاح شبکه فرسوده آب عنوان و اظهار کرد: با توجه به شرایط خشکسالی که از سال ۸۶ در خوزستان اتفاق افتاد، طرح‌هایی در راستای مدیریت مصرف و صرفه‌جویی آب آغاز شد که تاکنون بیش از ۳۰‌درصد برنامه راهبردی اصلاح الگوی مصرف در قالب طرح‌های مختلف به اجرا در آمده است.

وی میزان هدررفت آب در شبکه توزیع خوزستان را بیش از ۳۰‌درصد و متوسط کشوری این شاخص را ۲۰‌درصد اعلام کرد و گفت: درتلاش هستیم تا در پایان برنامه جامع پنج‌ ساله، میزان هدررفت آب استان را تا ۱۵‌درصد کاهش دهیم.

رییس هیات‌مدیره آب و فاضلاب اهواز میزان آب تولیدی در تصفیه‌خانه‌های این شهر را ۶۵۰‌هزار مترمکعب عنوان کرد که به ازای هر شهروند حدود ۵۴۰مترمکعب است و افزود: مشکلی از نظر کمبود آب تولید شده در شهرستان وجود ندارد، بلکه علت عمده مشکل افت فشار، انشعاب‌های غیرمجاز و فرسودگی و شکستگی‌ها در شبکه توزیع است.

مرادی در مورد طرح‌های مربوط به بانک جهانی تصریح کرد: ۱۲ طرح آب‌وفاضلاب از محل این اعتبار در اهواز در حال اجرا است و تاکنون ۷۰‌میلیون دلار از ۱۵۰‌میلیون دلار وام بانک جهانی به آبفای اهواز برای اجرای طرح‌ها داده شده است.

وی همچنین به دو طرح بزرگ شامل تصفیه‌خانه فاضلاب شرق و تصفیه‌خانه بزرگ آب اهواز اشاره و اذعان کرد: قرارداد ساخت تصفیه‌خانه شرق اهواز با اعتبار ۵۳‌میلیون دلار از محل بانک جهانی توسط یک شرکت آسیایی منعقد شده و برای تصفیه‌خانه آب اهواز هم فراخوان عمومی صورت گرفته و چند شرکت اروپایی تا ۲۰ روز آینده آخرین قیمت پیشنهادی خود را برای این طرح

ارائه می‌دهند.

رییس هیات‌مدیره آبفای اهواز در مورد مشکلات ناشی از اجرای طرح‌های بزرگ مانند مترو، برخی از این مشکلات را اجتناب‌ناپذیر دانست و در عین حال افزود: در صورت هماهنگی و نزدیک بودن روابط میان دو سازمان، می‌توان این تنش را به

حداقل رساند.

مرادی در مورد استفاده از آب شرب برای آبیاری فضای سبز، تصریح کرد: طبق آمارها، سال گذشته حدود ۳۳‌هزار مترمکعب آب تصفیه شده برای آبیاری فضاهای سبز شهر اهواز توسط شهرداری استفاده شده، این در حالی است که شهرداری‌ها با توجه به خشکسالی و کاهش آب رودخانه‌ها و منابع آب سطحی، از آب خام و پساب پس از تصفیه فاضلاب برای این منظور استفاده کنند.

این مقام مسوول شاخص مطلوبیت آب در استان خوزستان را در سطح پایین دانست و علت آن را خشکسالی، استفاده از منابع آب سطحی برای شرب، ورود پساب‌های مختلف به منابع تامین آب، عدم لایروبی و مهندسی رودخانه، توسعه کشاورزی در بالادست، ورود زهاب‌های کشاورزی و پساب‌های صنعتی به رودخانه کارون عنوان کرد.

مرادی ادامه داد: آب تولید شده براساس استانداردهای بهداشت ملی در شبکه توزیع رها می‌شود و از نظر بهداشتی مشکلی ندارد، اما به علت افزایش مصرف، آب‌های بسته‌بندی و معدنی و تغییر ذائقه مصرف‌کنندگان، شهروندان تصور می‌کنند آب کیفیت بهداشتی مناسبی ندارد، در حالی که نمونه‌برداری‌های انجام شده از سوی سازمان‌های متولی سلامت جامعه، بهداشتی بودن آب را تایید می‌کند.

مدیر‌عامل آبفای اهواز حل برخی مشکلات فیزیکی آب در آینده نزدیک را نوید داد و گفت: یکی از مشکلات در آب‌های سطحی، رشد جلبک در فصل گرما است که سبب بو و طعم نامطلوب آب می‌شود و با خرید و نصب تجهیزات هوادهی در تصفیه خانه شماره-۲ به زودی مشکل رنگ، طعم و بوی آب تا حدود زیادی بهبود می‌یابد.