اهواز - خبرنگار دنیای اقتصاد: معاون عمرانی استاندار خوزستان از عدم رویت پدیده کشند قرمز در سواحل استان خبر داد.

سید عباس طباطبایی در جلسه بررسی روند حرکتی کشند قرمز در سواحل استان با بیان این مطلب اظهار کرد: به‌رغم اینکه این پدیده یکی دو بار در سواحل استان مشاهده شد، اما ظرف ۴۸ ساعت ناپدید شد و تاکنون گزارشی مبنی بر رصد مجدد این پدیده خطرناک در آب‌های استان به ستاد حوادث ارسال نشده است.

وی با بیان اینکه پدیده کشند قرمز از رشد جلبکی در دریا حادث می‌شود که با کاهش اکسیژن آب منجر به عدم تنفس دیگر آبزیان شده و خسارت بسیاری را به آبزیان دریایی وارد می‌کند، گفت: کشند قرمز در سال گذشته در آب‌های ساحلی هرمزگان و بوشهر دیده شد که در استان از زمان اثبات بروز پدیده و آسیب به آبزیان اقدامات بسیار خوبی انجام شد و به مرکز تحقیقات شیلات، شیلات، بنادر و فرمانداری‌های سواحل استان ماموریت داده شد، در صورت مشاهده اقدامات اساسی را لحاظ کنند.

معاون استاندار در امور عمرانی با بیان اینکه از جمله دلایل بروز این پدیده ورود پساب‌های صنعتی و فاضلاب‌های تصفیه نشده به سواحل است، گفت: در این زمینه با دعوت ازارگان‌های آبفای استان، شهرداری و صنایع آنان را مکلف به اقدام اساسی در جهت تصفیه پساب‌های صنعتی خواهیم نمود، به ویژه اینکه این اقدام باید در شهرهای همجوار دریا در اولویت کاری قرار بگیرد.

طباطبایی با بیان اینکه اقدامات در این زمینه با حساسیت ودقت لازم پیگیری شود، تاکید کرد: به هر حال هر لحظه امکان بروز مجدد این پدیده وجود دارد و باید اقدامات پیشگیرانه به جد دنبال شود و به تحقیقات سرعت بخشیده شده و موانع موجود در راه تحقیقات رفع شود.

این مقام مسوول همچنین بحث آموزش و اطلاع‌رسانی را در این زمینه بسیار مهم تلقی کرد و ضمن تاکید بر گسترده کردن دامنه آموزش و ترویج آگاهی خاطر نشان کرد :از جمله تاثیرگذاران در به دست آوردن اطلاعات در این زمینه لنج‌داران و قایق‌داران هستند که با توجه به حضور ۱۷۰۰ لنج و۱۵۰۰ قایق در منطقه لازم است، هر چه سریع‌تر آموزش‌های لازم در شناسایی پدیده کشند قرمز توسط این افراد لحاظ شودتا در صورت رصد پدیده با اطلاع به موقع، اقدامات اساسی به بهترین نحو صورت پذیرد.

طباطبایی همچنین به انعقاد قرارداد با مرکز تحقیقات شیلات اشاره کرد و گفت: قراردادی را با این مرکز منعقد کردیم تا ضمن بررسی علت وقوع این پدیده و سوابق و پیشینه آن در دنیا، راهکارهای مقابله با آن را نیز بررسی کنند.