توزیع آب سد دوستی 540‌میلیارد ریال اعتبار می‌خواهد

مشهد- زهره الوندی: مدیر طرح توزیع آب شهری مشهد گفت: توزیع آب سد دوستی در مناطق تحت پوشش مشهد به ۵۴۰میلیارد ریال اعتبار نیازمند است.

شهناز نیشابوری افزود: در‌حال‌حاضر ۲۲کیلومتر از این مسیر به ۱۰پیمانکار اجرایی تقسیم شده که بین پنج تا ۶۵درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی ضمن اشاره به اینکه طرح توزیع آب سد دوستی در سه مرحله اجرا می‌شود، افزود: آب سد دوستی در اسفند ماه سال گذشته به مشهد رسید که در مرحله اول با اقدامات انجام شده در مخازن، امکان بهره‌برداری از دو متر مکعب آب در ثانیه از آب سد دوستی فراهم شد.

وی اظهار کرد: در مرحله دوم با اصلاح و توسعه ۳۲ کیلومتر از شبکه توزیع آب مشهد، امکان استفاده از آب سد دوستی تا پایان تابستان به چهار متر مکعب بر ثانیه افزایش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: هم اینک اجرای طرح توزیع چهار مترمکعب آب سد دوستی و ایجاد خطوط جدید در اطراف مشهد با سرعت در حال انجام است.

وی تصریح کرد: از ۱۰پهنه برنامه‌ریزی شده این طرح برای توزیع چهار متر مکعب آب سد دوستی، تاکنون هشت بخش آن به اجرا درآمده و دو بخش به دلیل قرار گرفتن در نقاط سخت و دشوار هنوز اجرایی نشده است.

وی با تاکید بر اینکه با ورود چهار متر مکعب آب سد دوستی به مشهد، عملا مشکل کم‌آبی شهر حل می‌شود، افزود: برای جذب مابقی آب انتقالی از سد دوستی تا سقف شش مترمکعب در ثانیه باید ۲۵۰ کیلومتر از شبکه فرسوده آب مشهد اصلاح شود.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون عملیات اجرایی این طرح مطابق برنامه زمانبندی شده پیش می‌رود، اذعان کرد: بخشی از اعتبارات اولیه اجرای این طرح تامین شده که تاکنون به میزان ۱۶۰میلیارد ریال هزینه شده است و با تامین ۹۰میلیارد ریال دیگر، این طرح تابستان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

نیشابوری گفت: با بهره‌برداری کامل از این طرح؛ امکان استفاده از پتانسیل سد دوستی و انتقال آب از مرز سرخس تا مشهد تا حجم حداکثر ۶ متر مکعب بر ثانیه پیش‌بینی شده است؛ که برای اتمام این طرح به ۴۵۰میلیارد ریال دیگر اعتبار نیاز است.

سد دوستی در مرز ایران و ترکمنستان و روی رودخانه مرزی هریر رود در ۷۵ کیلومتری شهرستان سرخس در شمال شرق خراسان رضوی احداث شده‌است. این سد از نوع خاکی با هسته رسی به ارتفاع ۷۸ متر و طول تاج ۶۵۰ متر می‌باشد. مخزن این سد دارای گنجایش ۱۲۵۰میلیون مترمکعب است.

این سد با همکاری مشترک ایران و ترکمنستان ساخته شده و عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۷۹ آغاز و در فروردین سال ۱۳۸۴افتتاح شد.