سه طرح بزرگ پتروشیمی در ماهشهر به بهره‌برداری رسید

پتروشیمی لاله، آمونیاک سوم رازی، فاز دوم پتروشیمی تندگویان، آزادراه خلیج‌فارس و ۳۱۵ طرح مخابراتی از جمله طرح‌هایی است که در سفر یک روزه رییس‌‌جمهوری به استان خوزستان بهره‌برداری شد گروه استان‌ها- رییس‌جمهوری پنج‌شنبه گذشته به منظور افتتاح چند طرح عمرانی، پتروشیمی و مخابراتی در راس هیاتی به استان خوزستان سفر کرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، محمود احمدی‌نژاد در بدو ورود به فرودگاه این استان مورد استقبال سیدمحمدعلی موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه و امام جمعه اهواز و سید جعفر حجازی، استاندار خوزستان قرار گرفت.

براساس این گزارش، وزرای نفت، راه و ترابری، ارتباطات و فناوری اطلاعات و سخنگوی دولت، رییس‌جمهوری را در این سفر یک‌روزه همراهی کردند. در این سفر سه طرح بزرگ پتروشیمی، آزادراه خلیج‌فارس و ۳۱۵ طرح مخابراتی به بهره‌برداری رسید.

پتروشیمی لاله

واحد تولید پلی اتیلن سبک پتروشیمی «لاله» در منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر از طرح‌های پتروشیمی است که پنج‌شنبه گذشته با حضور رییس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.

این طرح با تلاش کارکنان تلاشگر داخلی صنعت پتروشیمی کشور ساخته شده و برای ساخت آن نیز ۱۹۰میلیون یورو اعتبار ارزی و ۳۵۰میلیارد اعتبار ریالی هزینه شده است.

تولید سالانه این واحد ۳۰۰هزار تن پلی اتیلن سبک است که در تولید سیم‌های صنعتی، کشاورزی و بسته‌بندی صنایع غذایی کاربرد دارد.

ساخت واحد پلی‌اتیلن سبک پتروشیمی لاله منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر از سال ۸۱ آغاز و دی‌ماه امسال بهره‌برداری آزمایشی از آن آغاز شد.

فاز دوم پتروشیمی شهیدتندگویان

فاز دوم طرح پتروشیمی شهید تندگویان نیز در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر در جنوب خوزستان با حضور رییس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.

ساخت این طرح یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال هزینه داشته است.

تولید سالانه این واحد ۷۵۰ هزار تن پلی اتیلن پر فتالات (PET) است.

پلی‌اتیلن ساخته شده در این واحد در صنایع نساجی، الیاف مصنوعی و بطری‌های نوشابه کاربرد دارد.

این مجتمع در مساحتی به وسعت ۳۴ هکتار ساخته شده است.

طرح آمونیاک سوم رازی

طرح آمونیاک مجتمع پتروشیمی رازی سومین طرح پتروشیمی است که در منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر در جنوب خوزستان، توسط دکتر محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری افتتاح شد.

برای ساخت طرح آمونیاک سوم رازی در منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر بیش از پنج هکتار فضا در نظر گرفته شده است.

راه‌اندازی طرح آمونیاک سوم رازی ۱۴۵ میلیون دلار و ۵۴۰ میلیارد ریال هزینه در بر داشته است.

تولید سالانه این طرح ۶۷۰هزار تن آمونیاک است و تمامی مراحل نصب و تجهیز این طرح توسط متخصصان داخلی اجرا شده است.

براساس این گزارش، این طرح به منظور تولید روزانه دو هزار و ۵۰ تن آمونیاک با استفاده از گاز طبیعی و آف‌گاز مجتمع‌های منطقه ویژه بندر امام اجرا شده است.

آزادراه ۱۲۰ میلیارد تومانی

آزادراه خلیج‌فارس نیز در خوزستان توسط رییس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.

این آزاد راه در مسیر ۱۶۰کیلومتری اهواز - بندر امام خمینی(ره) واقع است که با بهره‌برداری از آن مدت پیمودن ۱۲۰دقیقه‌ای با خودرو در این مسیر ، به ۴۵دقیقه کاهش یافته است.

روزانه حدود سه هزار خودرو به صورت رفت و برگشت در این آزاد راه تردد می‌کنند.

براساس مصوبه هیات وزیران، قرارداد مشارکت ساخت آزادراه خلیج‌فارس با سرمایه‌گذاری وزارت راه و ترابری، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و همکاری بانک تجارت در آذرماه سال ۸۱ امضا و پس از انعقاد قرارداد با مهندسان مشاور، احیا و ارزیابی اراضی واقع در مسیر و انعقاد قرارداد با پیمانکاران، عملیات اجرایی آن از اسفندماه همان سال آغاز شد.

این آزاد راه دارای چهار باند رفت و برگشت است و عرض هر باند آزاد راه ۱۳متر و ۵۰سانتی‌متر است.

هزینه اجرای طرح حدود یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعلام شده است.

بر اساس این گزارش، محمود احمدی‌نژاد پس از افتتاح طرح‌های پتروشیمی و آزادراه خلیج‌فارس در مراسمی که در تالار آفرینش منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر برگزار شد، با قدردانی از تلاش‌ها و زحمات دست‌اندرکاران این طرح‌ها، اظهار کرد: با آن‌که در مجموعه پتروشیمی، اقدامات بزرگی به ثمر رسیده اما هنوز در کل کشور به خصوص ظرفیت‌های کم‌نظیر و بی‌بدیلی در نفت، پتروشیمی و گاز در اختیار داریم.

وی خاطرنشان کرد: باید مهندسان و مدیران طرح‌های پتروشیمی، افق نگاه خود را بر تبدیل ایران به کشوری پتروشیمی‌ساز در منطقه متمرکز کنند.

رییس‌جمهوری تصریح کرد: امیدوارم همتی بلند که در عرصه‌های گوناگون به خصوص در نفت و پتروشیمی کشور وجود دارد در منطقه و جهان جاری شود. وی با تاکید بر ضرورت اهتمام به پیشرفت استان خوزستان، خاطرنشان کرد: امسال بیش از ‌٢٥٠٠ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری‌ در این استان شده است. این مبلغ با این‌که در مقایسه با گذشته خوب است اما در مقایسه با دین ما به خوزستان و استعدادهای آن کم است.

وی تصریح کرد: همه وزرا و پشتیبانی‌های دولت، در خدمت پیشرفت استان خوزستان خواهد بود تا این استان در توسعه و پیشرفت در کشور و منطقه الگو باشد.

یک میلیون خط ثابت در خوزستان

همزمان با سفر رییس‌جمهوری به استان خوزستان‌ ۳۱۵ طرح مخابراتی نیز در شهرها و روستاهای این استان بهره‌برداری شد.

در سفر یک روزه احمدی‌نژاد به خوزستان که به منظور افتتاح چند طرح صنعتی و اقتصادی انجام شد، این طرح‌ها به صورت ویدئو کنفرانس توسط رییس‌جمهوری با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، نماینده ولی فقیه در استان و استاندار خوزستان افتتاح شد.

اعتبار هزینه شده برای اجرای این طرح‌ها ۳۳۴ میلیارد و ۶۸۸ میلیون ریال است که از محل اعتبارات شرکت مخابرات هزینه شده است.

محمد سلیمانی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در مراسم افتتاح چند طرح عمرانی و تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، که با حضور رییس‌جمهوری برگزار شد، با بیان اینکه با وجود تلاش‌های صورت گرفته در خوزستان در بخش تلفن ثابت هنوز جای کار بسیاری وجود دارد، افزود: به دلیل زیرساخت‌های نامناسبی که در این استان وجود داشته و دارد و به دلایل مختلف، معضلات و مشکلاتی داشته‌ایم. به همین دلیل خوزستان آخرین استانی بود که توانسته‌ایم در همه شهرستان‌هایش تلفن‌های ثابت را به‌روز کنیم. در حال حاضر یک میلیون شماره تلفن ثابت در خوزستان دایر است.

وی افزود: روستاها در استان خوزستان گستردگی زیادی دارند. چهار هزار روستا در استان خوزستان وجود دارد که از این تعداد ۳ هزار روستا دارای ارتباط تلفنی هستند. تلاش‌های بسیاری انجام شده و برنامه‌های اجرایی بسیاری نیز برای رفع مشکلات روستاها طراحی شده است. امیدواریم در سال ۸۷ موفق شویم در همه روستاهای خوزستان ارتباط برقرار کنیم به جز چند روستای شمال خوزستان که در منطقه کوهستانی قرار دارند.

سلیمانی خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده، تصمیم گرفتیم در سال ۸۶ برنامه ویژه‌ای برای خوزستان اجرا کنیم. در حوزه وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات شش محور مورد تصویب قرار گرفت و قرار شد برای اجرایی کردن این برنامه ویژه از منابع دیگر نیز کمک گرفته شود. به این منظور در زمینه‌های تلفن همراه، تلفن شهری، دیتا، ارتباطات روستایی و فن‌آوری اطلاعات برنامه‌هایی تصویب و ابلاغ شد و در حال حاضر شاهد موفقیت این برنامه‌ها هستیم.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: در ابتدای آغاز به کار دولت نهم حدود ۲ هزار تلفن همگانی در استان خوزستان وجود داشت که در حال حاضر این تعداد به ۶ هزار تلفن همگانی افزایش یافته است. در زمینه تلفن ثابت نیز تلاش بسیاری در این استان انجام شده و تعداد زیادی تلفن ثابت واگذار شده است.

سلیمانی ادامه داد: تلاش‌های بسیاری در این زمینه انجام شد. در زمان آغاز به کار دولت نهم در استان خوزستان حدود ۴۰۰ هزار شماره تلفن همراه فعال بود که در حال حاضر این تعداد به یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار شماره افزایش یافته است و با در نظر گرفتن شماره تلفن‌های همراه ایرانسل و دیگر شماره تلفن‌های همراه، این رقم در حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تلفن همراه برقرار، برآورد می‌شود. در این حوزه در دو سال گذشته افزایش چهار برابری را شاهد بوده‌ایم.

غرس یک نهال به مناسبت هفته منابع طبیعی

محمود احمدی‌نژاد در حاشیه افتتاح طرح‌های عمرانی در خوزستان در مجتمع پتروشیمی لاله واقع در منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر یک عدد نهال غرس کرد.

دیدار از یادمان شهدای والفجر ۸

رییس‌جمهوری در سفر به استان خوزستان همچنین از یادمان شهدای والفجر ۸ واقع در منطقه اروند کنار هم دیدار کرد.