ارومیه- خبرنگار دنیای‌اقتصاد: مدیر اموراقتصادی و بازرگانی مرکز ملی فرش ایران گفت: خانه فرش ایران طی سال‌های آینده در تمامی استان‌های کشور ایجاد می‌شود. علی ملک جو افزود: مطالعات این طرح براساس مصوبه سفر هیات‌دولت به استان خراسان رضوی مصوب شده و از ۸ماه پیش مطالعات این طرح شروع شده است. وی با بیان اینکه تا دو ماه آینده مطالعات این طرح به اتمام خواهد رسید، افزود: تمرکز فعالیت‌های واحدهای کوچک فرش‌بافی در قالب مجتمع‌های متمرکز، ساماندهی توزیع مواداولیه، صادرات داخلی و خارجی و اجرای طرح‌های مطالعاتی و مدیریتی صنعت فرش از اهداف و مزایای ایجاد این طرح است. وی به رکود صادرات فرش دستباف ایران در سطح بین‌المللی اشاره کرد و گفت: عدم توجه به بحث تبلیغات بازاریابی، اطلاع‌رسانی، عدم‌توجه تولیدکنندگان این صنعت به بحث کیفیت (رنگ، طرح، الگو) و وجود کالاهای جایگزین از جمله کفش‌پوش‌های مدرن را از دلایل این چالش‌ها دانست. وی اعزام ۶۶ نفر از طراحان برجسته فرش سراسر کشور به نمایشگاه‌های خارجی فرش را از جمله اقدامات این مرکز برای کمک به رفع به رفع این مشکلات عنوان کرد.

وی همچنین از ایجاد دایره سلیقه‌یابی در مرکز ملی فرش ایران خبر داد و گفت: این اقدام به منظور نیازسنجی بازارهای خارجی صورت گرفته است و براساس آن تولیدکنندگان با توجه به نیازهای بازارهای جهانی اقدام به طراحی و تولید فرش می‌کنند.

وی بازارهای رقیب فرش‌های ایرانی در جهان را هند، پاکستان و چین دانست و افزود: کشور چین نیز در حال خارج شدن از این بازار رقابت است، ولی کشورهای هند و پاکستان با سوء‌استفاده مواداولیه خود را از کشور ایران تامین می‌کنند.

مدیر اموراقتصادی و بازرگانی مرکز ملی فرش ایران در ادامه واگذاری شرکت سهامی ملی فرش را که وابسته به دولت است، به بخش‌خصوصی یادآور شد وگفت: صنعت فرش تنها صنعت در کشور است که کاملا به بخش‌خصوصی تعلق دارد.

وی با انتقاد از تزریق اعتبارات غیرهدفمند به این صنعت تصریح کرد: اگر اعتبارات به صورت هدف‌دار وارد این بخش نشود نه تنها کمک نکرده، بلکه به این صنعت ضربه وارد می‌کند.