مراجع قانونی از تولید بیش از هشت‌میلیون تن شیر در ایران خبر می‌دهند، اما به استناد سخنان مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی فرآورده‌های لبنی براساس شیر ارسالی به کارخانه، حجم واقعی تولید تنها ۴میلیون تن است.

البته برخی از تولیدکنندگان این رقم را ۶میلیون تن می‌دانند. این در حالی است که ظرفیت کارخانه‌های فرآوری هفت‌میلیون تن است و این صنعت به گفته برخی کارشناسان تنها با ۶۰درصد ظرفیت کار می‌کند.

محمدعلی افضلی، مدیرعامل کارخانه شرکت شیر پاستوریزه کردکوی، معتقد است با ایجاد بازارهای جدید صادراتی مانند عراق می‌توانیم ظرفیت تولید را بالا ببریم. وی که به عنوان کارآفرین برتر استان گلستان در سال‌جاری انتخاب شده است، در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: کشورهای همسایه فرصت مناسبی برای تولید بیشتر فرآورده‌های لبنی فراهم ساخته‌اند، به شرطی که بتوانیم به طور جدی وارد این بازارها شویم. وی گفت: شرکت شیر پاستوریزه کردکوی در روز ۵۰تن فرآورده‌های لبنی در یک شیفت تولید می‌کند و ۸۰نفر در این واحد مشغول به کار هستند، اما مهم‌ترین ویژگی و یکی از مولفه‌های اساسی که در این واحد به آن توجه شده، استفاده از تکنولوژی روز دنیا برای تولید است.

افضلی با بیان اینکه آموزش نیروی کار ویژگی دیگری است که به آن توجه شده است، گفت: در این واحد به طور جدی به آموزش نیروی کار توجه داریم؛ به طوری که می‌توان گفت با آموزش، ۵۰درصد بهره‌وری نیروی کار ارتقا یافته است. وی افزود: تحقیق و توسعه به عنوان رکن اساسی تولید، از دیگر محورهایی است که به آن اهتمام جدی داریم.

این کارآفرین نمونه با اعلام اینکه در حال اجرای طرح توسعه هستیم، گفت: با تحقیق بر روی تولید فرآورده‌های لبنی با طعم‌های مختلف به این نتیجه رسیده‌ایم که می‌توان ظرفیت تولید را بالا برد؛ از این رو با استفاده از تسهیلات بنگاه‌های زودبازده به میزان ۶۰میلیارد ریال در حال نصب دستگاه‌های طرح هستیم که علاوه بر ایجاد ۵۰فرصت شغلی جدید، ۲۵درصد ظرفیت تولید را افزایش می‌دهد.

وی درباره تاثیر ارائه تسهیلات زودبازده بر رونق اشتغال و تولید گفت: اگر این تسهیلات به سمت واحدهای فعال برای افزایش ظرفیت تولید هدایت شود، شاهد تحولات چشمگیری در عرصه صنعت خواهیم بود. اما در برخی موارد مشاهده می‌شود که متقاضی اساسا هیچ مطالعه ای برای ایجاد بنگاه نداشته و تخصص هم ندارد. این یک اشکال اساسی این طرح است. وی در پاسخ به این پرسش که آیا به سایر کشورها نیز صادرات دارید، گفت: امسال هزار تن از محصولات شرکت به عراق صادر می‌شود و این کشور یک بازار جدید برای تولیدکنندگان ایرانی است و ما باید بتوانیم ذائقه مردم آن کشور را به سمت تولیدات خود جلب کنیم.

افضلی در بیان تاثیر حمایت از کارآفرینان گفت: معرفی افراد برتر در حوزه تولید و کارآفرینی می‌تواند زمینه انتقال تجارب را فراهم کند که از یک منظر یک حرکت ارزنده است. از سوی دیگر وقتی تولیدکننده بداند که دولت ارزش کار او را می‌داند، قطعا با علاقه بیشتری کار می‌کند؛ چرا که امروز برخی تولید را به خاطر مشکلات کنار گذاشته‌اند، اما با معرفی الگوهای برتر و نمونه، این افراد به این نکته پی خواهند برد که اگر در بنگاه‌های آنها مشکلی وجود دارد، به خود آنها باز می‌گردد. بنابراین شرایط را برای رفع مشکل فراهم می‌کنند.