شیراز- خبرنگار دنیای‌اقتصاد: مدیرعامل شرکت قند پارس (کوار) استان فارس گفت: با توجه به اینکه در سال زراعی گذشته به دلیل واردات بی‌رویه شکر وجه چغندر کشاورزان به موقع پرداخت نشد، تولید این محصول در سال‌جاری ۵۰درصد کاهش یافت.

اکبر نجاران در بیان دلایل کاهش تولید این محصول گفت: کارخانه‌‌ها با دریافت وام و فروش دارایی‌های خود، وجه چغندر سال قبل چغندرکاران را پرداخت کردند؛ اما به دلیل اینکه این پرداخت دیر انجام گرفت، تولید این محصول دچار مشکل شد.

وی با بیان اینکه در سال‌جاری با توجه به نامشخص بودن وضعیت شکر، ۹هزار و ۲۰۰تن شکر تولیدی کارخانه در انبار دپو شده است، گفت: جمعا این کارخانه ۱۳هزار و ۲۰۰تن شکر برای فروش دارد؛ اما به دلیل اشباع بودن بازار قادر به فروش

آن نیست.

مدیرعامل قند پارس تصریح کرد: طبق قانون ادغام وزارت جهاد کشاورزی و جهاد سازندگی، اگر قیمت چغندر توسط شورای اقتصاد تعیین شود، باید قیمت شکر تولیدی نیز به تبع آن مشخص شود و دولت با اتخاذ تصمیم مناسب در مورد تعرفه واردات، بازار داخلی را تنظیم کند.

وی با بیان اینکه اگر قیمت تولید داخل از قیمت‌های جهانی بالاتر برود، دولت باید محصول کارخانه‌ها را خریداری کند و کسری مصرف داخل را به منظور تنظیم بازار وارد کند، افزود: اما علاوه بر اینکه در دو سال گذشته قیمت‌های جهانی کاهش یافته، هیچ‌گونه تعرفه‌ای نیز در واردات اعمال نشده و سه‌میلیون و ۸۰۰هزار تن شکر نیز توسط دولت و بخش‌خصوصی وارد شده که این امر تولید داخل را فلج کرده است.

نجاران گفت: فلج شدن تولید داخل ضرر و زیان بسیاری به اشتغال وارد کرده است؛ به طوری که در‌حال‌حاضر ۱۰۰هزار فرصت شغلی به طور مستقیم و ۴۰۰هزار فرصت شغلی به طور غیرمستقیم در حال از بین رفتن است.

وی با اشاره به اینکه هنوز هیچ‌گونه وجهی به کشاورزان پرداخت نشده است، پیشنهاد کرد که دولت نسبت به خرید باقی‌مانده محصول سال قبل و سال جدید اقدام کند که وجوه چغندرکاران از این طریق پرداخت شود تا صنعت ۱۱۵ساله شکر از بین نرود.