شیراز - خبرنگار دنیای اقتصاد: رییس حوزه نظارت راه‌آهن شیراز - اصفهان گفت: با حضور مقامات ارشد کشوری در هفته جاری کلنگ ساخت ایستگاه را‌ه‌آهن شیراز به عنوان یکی از مصوبات سفر هیات دولت به فارس بر زمین زده می‌شود. مراد رنجبر افزود: این ایستگاه در زمینی به مساحت ۲۴‌هزار متر مربع با پیش‌بینی اعتبار ۲۳‌میلیارد تومان به عنوان ایستگاه اصلی مسافربری ساخته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی تمامی ۲۵ ایستگاه طول مسیر خط‌آهن شیراز - اصفهان آغاز شده و مراحل پایانی را طی می‌کند، گفت: ایستگاه اقلید اکنون بیش از ۷۰‌درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا دو هفته دیگر آماده ورود اولین قطار به استان فارس است.

این مقام مسوول طول مسیر خط آهن شیراز - اصفهان را ۵۰۶‌کیلومتر اعلام و خاطرنشان کرد: این طرح در هفت قطعه از دیزیجه اصفهان آغاز و به بزن شیراز ختم می‌شود و در طول مسیر ۲۵‌ایستگاه وجود خواهد داشت.

رنجبر گفت: عملیات اجرایی ساخت ۱۲۰‌کیلومتر از این مسیر در استان اصفهان از سال ۸۱ و مابقی ۳۸۴‌کیلومتر را از شهریور ۸۴ شروع کرده‌ایم.

رییس حوزه نظارت راه‌آهن شیراز - اصفهان با بیان اینکه برای اجرای این طرح، تعداد ۲۱‌دستگاه تونل و ۷۷‌دهنه پل اجرا شده است، گفت: طراحی این خط‌ ‌آهن برای حرکت قطار با سرعت ۱۶۰‌کیلومتر در ساعت است.

وی با بیان اینکه برای ساخت این خط آهن ۵۰میلیون متر مکعب خاک‌برداری و خاک‌ریزی شده است، حجم عملیات بتن‌ریزی را بیش از یک‌میلیون متر مکعب اعلام و اضافه کرد: کل اعتبار پیش‌بینی شده برای اجرای این طرح، بیش از ۵۵۰‌میلیارد تومان بوده است.

رنجبر گفت: میزان اعتبار تخصیص داده شده به این طرح تا پایان سال ۸۳ بالغ‌بر ۳۰‌میلیارد تومان، در سال ۸۴ حدود ۱۸‌میلیارد تومان، در سال گذشته بالغ‌بر ۴۳‌میلیارد و ۵۶۰‌میلیون تومان و در سال جاری نیز ۶۰‌میلیارد تومان بوده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در کشور توان ساخت سالانه ۱۰۰‌کیلومتر راه‌آهن وجود دارد، گفت: مزایای بی‌شمار حمل‌ونقل ریلی از جمله سرعت، توان بالای حمل بار و مسافر، امنیت و ایمنی و نیاز اندک به سوخت، موجب معطوف شدن توجه مسوولان به توسعه

خط آهن شده است.

رنجبر ادامه داد: راه‌آهن شیراز - اصفهان سالانه ظرفیت جابجایی ۵‌میلیون نفر مسافر و ۵‌میلیون تن کالا را دارد که با توجه به تولید بالای محصولات کشاورزی و معدنی و آغاز حرکت سریع استان به سمت تولید محصولات صنعتی، اتصال فارس به شبکه ریلی کشور، سرعت توسعه را چندین برابر خواهد کرد.

وی همچنین با اشاره به ساخت یک شبکه فیبر نوری در مسیر خط آهن شیراز - اصفهان گفت: با عنایت به اینکه هدایت و کنترل تردد قطارها در شبکه ریلی از طریق سیستم‌های مخابراتی انجام می‌شود، نیاز به ساخت شبکه‌های فیبر نوری در مسیر ساخت خط‌ آهن وجود دارد؛ اما در بالاترین میزان استفاده، حداکثر ۳۰‌درصد از این باند توسط شرکت بهره‌بردار اشغال شده و مابقی باند می‌تواند به عنوان پشتوانه‌ خوبی برای مخابرات فارس باشد.