ساری- خبرنگار دنیای‌اقتصاد: هشتمین دوره هفته پژوهش استان مازندران با حضور معاون وزیر علوم و استاندار مازندران افتتاح شد. ابوطالب شفقت، استاندار مازندران در مراسم افتتاح این دوره با بیان مطلب فوق افزود: دانشگاه مازندران نیازمند حمایت وزارت علوم برای تجهیز آزمایشگاهی است.

وی با اشاره به اینکه مازندران ۴۶۰هزار هکتار زمین زراعی و باغی دارد، بر ضرورت عملیاتی شدن نتیجه تحقیقات در بخش‌های مختلف تاکید کرد و افزود: در مازندران نتایج تحقیقاتی خوبی در بخش‌های مهم کشاورزی وجود دارد که همه آنها برای افزایش تولید مفید است؛ ولی متاسفانه هنوز نتایج این تحقیقات در مزارع مازندران وارد نشده است.

شفقت از تدوین سند توسعه کشاورزی در استان خبر داد و افزود: امروز اقتصاد کشاورزی را در استان طراحی کرده‌ایم.

وی دانشگاه را مبدا تحول دانست و گفت: در چشم‌انداز نظام در بخش علمی و توانایی در علم و فن‌آوری باید سهم برتر منطقه را داشته باشیم که در این راستا مجمع عمومی دانشگاهیان مازندران را تشکیل داده و اساسنامه آن را نیز تصویب کرده‌ایم.

شفقت به توسعه نانوتکنولوژی و پارک فن‌آوری در استان اشاره کرد و گفت: طی یک‌سال آینده نتیجه تحقیقات در این بخش مشخص خواهد شد.

وی با اشاره به رفتار بین دستگاه‌های اجرایی، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های استان گفت: متاسفانه هنوز دستگاه‌های اجرایی درک درستی از پژوهش‌های دانشگاه‌ها ندارند، باید به این حلقه که در کشور نیز مفقود است، توجه شود که نیازمند تعاملات بیشتر بین دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی است.

در خاتمه استاندار مازندران از ایجاد پژوهشکده دریایی مازندران در بابلسر خبر داد و افزود: چشم‌انداز استان در راستای چشم‌انداز کشور طراحی شده است.

قاسم علیزاده افروزی، رییس دانشگاه مازندران نیز در این مراسم گفت: همه دستاورد‌های پژوهشی باید به سمت حرکت در تعامل جهانی باشد و در سند چشم‌انداز ۲۰ساله کشور، باید کشور اول و ممتاز در منطقه باشیم و زبان ما باید زبان علمی و تحقیقاتی باشد، چون تمام پیشرفت‌ها از طریق تحقیق میسر خواهد شد.

احمد جعفری صمیمی، دبیر هشتمین دوره هفته پژوهش استان نیز در این مراسم یادآور شد: در‌حال‌حاضر یک‌هزار و ۲۰۰میلیارد تومان اعتبارات پژوهشی کشور است که اگر یک‌درصد اعتبار جاری به دستگاه‌های اجرایی کشور اختصاص یابد، یک‌هزار و ۶۰۰میلیارد تومان اعتبار برای پژوهش کشور مصرف خواهد شد. وی سهم مازندران را از اعتبارات یک‌درصد دستگاه‌های اجرایی استان بیش از ۴میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این مساله مهم تشویقی برای محققان و پژوهشگران کشور است.

وی برداشتن سقف اعتبار پژوهشی را به عنوان جهادی علمی از سوی رییس‌جمهوری یاد کرد و افزود: این مساله باعث شادی محققان کشور شده است و براساس قانون جدید برای اولین‌بار همه دستگاه‌های اجرایی موظف شده‌اند که بخش یک‌درصد بودجه جاری خود را به تحقیقات اختصاص بدهند و در بخشی دیگر نیز مختار شده‌اند تا ۴درصد از اعتبارات جاری خود را نیز به این امر اختصاص بدهند.

در این مراسم از ۲۰ پژوهشگر نمونه استانی و همچنین پژوهشگران نمونه دانشگاه مازندران به همراه اهدای هدایایی تجلیل شد.