دولت برای تهیه زمین همکاری‌های لازم را انجام می‌دهد

ساری - خبرنگار دنیای اقتصاد: طبق آمار کسب‌شده در کشور در هر ۱۰۰خانه ۱۱۰خانوار زندگی می‌کنند. سعیدی‌کیا، وزیر مسکن و شهرسازی در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل مسکن و شهرسازی استان مازندران که با حضور استاندار مازندران، نمایندگان مجلس، مسوولان استانی و استان‌های همجوار برگزار شده بود، با اعلام مطلب فوق افزود: ۵/۱۷میلیون خانوار در کشور وجود دارد که ۱۶میلیون خانوار آن دارای منزل مسکونی هستند و ۵/۱میلیون خانوار در حال حاضر بدون خانه هستند.

وی با بیان اینکه در هر ۱۰۰خانه، ۱۱۰خانوار زندگی می‌کنند، افزود: از این تعداد، ۶۷درصد خانه‌ها ملکی، ۶ تا ۷درصد خانه‌ها سازمانی و مابقی ۲۶ تا ۲۷درصد نیز استیجاری است که اگر نیمی از این گروه هم تقاضای خانه ملکی داشته باشند، تقریبا ۲میلیون واحد منزل مسکونی در کشور کم داریم.

سعیدی‌کیا گفت: از سوی دیگر سالانه ۸۰۰هزار ازدواج نیز در کشور اتفاق می‌افتد که این گروه نیز در صف متقاضیان مسکن قرار می‌گیرند، از این رو نیاز به ۵/۳میلیون واحد مسکونی در کشور داریم.

وی افزود: باتوجه به آمار سال ۷۹ و جمعیت دانش‌آموزی ۵/۱۹میلیون‌نفر، این جمعیت در سال ۹۱ به سن ازدواج می‌رسند و درخواست شغل و مسکن می‌کنند. از این تعداد حداقل ۴میلیون به مسکن نیاز دارند که وقتی به آمار ۵/۳میلیون فوق اضافه شود، نیاز ۷میلیون واحدی را مطرح می‌کند و ساخت سالی ۵/۱میلیون واحد مسکونی را بر عهده وزارت مسکن می‌گذارد. وزیر مسکن و شهرسازی ادامه داد: اگر طبق برنامه، سالی ۶۰۰ تا ۷۰۰هزار واحد مسکن شهری و ۳۰۰هزار واحد مسکن روستایی ساخته شود، می‌توانیم امیدوار به تحقق این وعده باشیم. وی افزود: در این میان قانون به ما اجازه داده است که در بعضی از استان‌ها که دولت زمین ندارد، زمین خریداری کنیم تا نسبت به همه متقاضیان مسکن پاسخگو باشیم که در اجرای این طرح (اجاره ۹۹ساله) خرید زمین‌ در بعضی از استان‌ها آغاز شده است.

سعیدی‌کیا گفت: از شروع طرح فوق تاکنون در تهران ۹۶درصد، در شهرهای مختلف کشور ۸۰درصد رشد صدور پروانه ساختمانی داشته‌ایم و این به آن معنی است که استقبال زیادی برای انجام طرح صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه در سفر هیات دولت به استان اصفهان، دولت مکلف شد برای تمام شهرهای کشور طرح جامع تهیه کند و این مساله حجم کار را بالا برده است، افزود: باتوجه به توانمندی‌های استانی پیشنهاد شد اداره مسکن و شهرسازی هر استان طرح‌های تفصیلی و جامع شهرهای زیر ۱۰۰هزار نفر را تهیه کند که با انجام این امر به تمرکززدایی، کمک بسیاری شد.

وزیر مسکن و شهرسازی افزود: در استان مازندران تنها طرح‌های پنج شهر ساری، قائم‌شهر، آمل، بهشهر و چالوس در شورای عالی تصویب خواهد شد و مابقی شهرها در استان مصوب می‌شود که این امر باعث رشد استان می‌شود و تسریع در انجام طرح‌ها را به دنبال خواهد داشت.

وی در رابطه با سند خانه‌های روستایی نیز گفت:‌ در برنامه دوم مقدمات اجرای این طرح شروع شد و در برنامه سوم آیین‌نامه‌ها تصویب شد، در سال ۸۲ تا ۸۳ این طرح توسعه یافت و امیدواریم بتوانیم تا پایان مدت یاد شده تمام اماکن روستایی را سنددار کنیم که اگر این امر تحقق یابد، شاهد توسعه روستاها خواهیم بود.

وی در مورد کمبود زمین در استان مازندران نیز با بیان اینکه باید ابتکار عمل داشته باشیم و از تجربه کشورهای موفق در این زمینه بهره‌برداری کنیم، گفت: تولید زمین از دریا و ارتفاع‌سازی دو راهکار تهیه و بهره‌وری از زمین هستند؛ البته دولت نیز برای تهیه زمین، همکاری‌های لازم را انجام می‌دهد.

سعیدی‌کیا در ادامه درباره آزادسازی سواحل و ساماندهی آن گفت: آیین‌نامه ماده ۶۴ که سه‌ماه پیش تصویب شد،‌ دستگاه‌های مختلف را در جمع‌بندی در مورد آزادسازی سواحل و ساماندهی آن مکلف به آزادسازی کرده است که در این زمینه ستادی در تهران تشکیل شد که مراحل مختلف کار را دنبال می‌کنند.

استاندار مازندران نیز در این مراسم اعلام کرد که از ۳۳۸ کیلومتر نوار ساحلی این استان در دریای خزر تاکنون در ۱۵۸کیلومتر، عملیات آزادسازی حریم ۶۰متری انجام و برای ساماندهی آماده شده است.

ابوطالب شفقت افزود: استانداری با همکاری فرمانداران شهرهای ساحلی توانسته است مصوبه آزادسازی حریم ۶۰متری متصرف‌ شده توسط دستگاه‌های دولتی را اجرا کند.

وی با بیان اینکه در مورد ۵۰کیلومتر از سواحل دریای خزر به دلیل وجود تاسیسات دریایی و نظامی، آزادسازی صورت نمی‌گیرد‌، تصریح کرد: برای ساماندهی سواحل آزادسازی شده نیاز به ۲۰۰میلیارد ریال اعتبار ملی است.

استاندار مازندران به مشکلات ساخت‌وساز و کمبود مصالح از جمله شن و ماسه و سیمان اشاره و خاطر نشان کرد: اکنون قیمت تمام شده مصالح در مازندران بسیار بالا است. شفقت بر افزایش سهمیه سیمان مازندران تاکید و تصریح کرد: با توجه به وجود چهار طرح عمرانی سدسازی البرز، سیاه بیشه، گلورد و انتقال آب غرب به شرق، نیاز به سیمان در استان افزایش چشمگیری می‌یابد. استاندار مازندران کمبود زمین را از عمده مشکلات برای اجرای طرح تعاونی مسکن مهر عنوان و اظهار کرد‌: اکنون علاوه بر افزایش محدوده شهری‌، در حال شناسایی محدوده‌های روستایی هستیم تا بتوانیم زمین‌های لازم برای ساخت مسکن تهیه کنیم. در پایان این مراسم از زحمات قربانعلی‌زاده تقدیر و تشکر شد و سید رسول رسولی به عنوان مدیرکل مسکن و شهرسازی استان مازندران معرفی شد.