دنیای‌اقتصاد- شرق تهران - محمد فرخی: رییس‌جمهور با سفر به پاکدشت، فاز دوم نیروگاه شهدای پاکدشت را افتتاح کرد.

با افتتاح نیروگاه شهدای پاکدشت که توان تولید دو هزار و ۸۶۸ مگاوات برق را دارد، شش درصد به ظرفیت برق کشور افزوده شد.

مرحله نخست این نیروگاه از سال ۸۲ با هزینه ارزی ۲۷۰ میلیون یورو و اعتبار داخلی پنج هزار میلیارد ریال با همکاری شرکت‌های خارجی آغاز شد و در سال ۸۵ به بهره‌برداری رسید. بهره‌برداری از فاز دوم در سال ۸۶ به متخصصان داخلی سپرده شد که با هزینه‌ای کمتر از فاز اول و فقط با یک‌هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ساخته شد. این نیروگاه دارای ۱۸ واحد نیروگاهی با ظرفیت سه هزار مگاوات تولید برق است و همچنین ۱۲ واحد گازی و شش واحد بخاری نیز دارد که در منطقه خاورمیانه نظیر ندارد و جزو معدود نیروگاه‌های بزرگ دنیا محسوب می‌شود.

ظرفیت هر واحد گازی این نیروگاه ۱۶۲ مگاوات و هر واحد بخار آن ۱۶۰ مگاوات است. محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری در مراسم افتتاح این نیروگاه با اشاره به اینکه افتتاح و ساخت واحد جدید این نیروگاه کار ارزشمندی در بخش صنعت انرژی کشور است، گفت:‌ تحول، آبادانی و سازندگی در کشور نیازمند انرژی است.

وی افزود: تاریخچه صنعت برق در کشور بسیار افتخارآمیز است. ما در گذشته خاموشی‌هایی داشته‌ایم اما با پیشرفت صنعت برق دیگر چنین اتفاقاتی روی نخواهد داد.

رییس‌جمهور ادامه داد: رسیدن به سطح بالای رفاه و همچنین توسعه صنایع در داخل کشور نیازمند انرژی است. وی افزود: طبق سخنان وزیر نیرو ظرفیت تولید برق در داخل کشور بیش از ۲۹ هزار مگاوات افزایش یافته است و به ۶۷ هزار مگاوات رسید و انشاءالله تا پایان دولت دهم این میزان از ۳۸ هزار مگاوات عبور خواهد کرد که کار بسیار بزرگی است.

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه هم‌اکنون در ۲۴ هزار مگاوات از ظرفیت تولید برق کشور به شیوه گازی امکان نصب واحدهای بخار نیز برای تولید برق وجود دارد، گفت: ان‌شاءالله با نصب این واحدها میزان بهره‌وری نیروگاه‌های کشور از ۳۵ درصد به ۵۰ درصد خواهد رسید.

احمدی‌نژاد گفت: هم‌اکنون ظرفیت مناسبی در تولید برق و صادرات آن وجود دارد و امکان صادرات آن به کشورهای مختلف نیز هست و وزارت نیرو به ۵ کشور منطقه نیز برق صادر می‌کند. مجید نامجو، وزیر نیرو نیز گفت: افتتاح این نیروگاه، ثمره تلاش صنعت برق کشور در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که ایران را در تولید صنعت برق به خودکفایی رسانده است. وی گفت: ایران اسلامی اکنون خدمات فنی و مهندسی خود را به ۲۰ کشور جهان صادر می کند و تمام همسایگان کشور از برق تولیدی ایران استفاده می کنند. نامجو افزود: در زمان حاضر ظرفیت تولید برق کشور ۶۷ هزار و ۸۰۶ مگاوات است که این میزان برق در یک هزار و ۴۷ واحد نیروگاهی تولید می‌شود. وی اظهار کرد: تولید برق در دولت‌های نهم و دهم ۲۹هزار و ۵۰۰ مگاوات است که با بهره‌برداری از پروژه‌های مهر ماندگار، این میزان تولید به ۳۸ هزار مگاوات افزایش خواهد یافت.

نامجو گفت: در دولت های نهم و دهم۵۰ هزار میلیارد تومان در صنعت برق هزینه شده و بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان طرح‌های صنعت برق در دست اجرا است که ۶۰ درصد این هزینه‌ها از سوی بخش خصوصی تامین شده است.

وی همچنین از بهره‌برداری نیروگاه‌های سیکل ترکیبی کازرون، کرمان، شیروان، سنندج، جهرم و شهدای پاکدشت به‌عنوان مهم‌ترین خدمات دولت در صنعت برق یاد کرد و افزود: با بهره‌گیری از این نیروگاه‌ها ۴۶ واحد گازی و ۲۳ واحد بخار ظرفیت تولید برق کشور را بدون افزایش مصرف سوخت به میزان چهار هزار مگاوات افزایش خواهد داد. نامجو درباره اجرای پروژه سیکل ترکیبی شهدای پاکدشت گفت: این پروژه به عنوان یکی از پروژه‌های مهر ماندگار و بزرگ‌ترین نیروگاه سیکل ترکیبی خاورمیانه است که با همت متخصصان ایرانی اجرا شده است. نامجو هزینه اجرای این پروژه را ۳۶۷ میلیون یورو، ۱۴ میلیون دلار و ۱۷۳ میلیارد تومان و ارزش بین‌المللی آن را یک هزار و ۶۸۰ میلیون یورو عنوان کرد.