دنیای اقتصاد - اهواز - محمد علاف پور: اولین دستگاه تفکیک گر سیار نفت با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون راه‌اندازی شد. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون در مراسم افتتاح این دستگاه اظهار کرد: ساخت دستگاه تفکیک گر سیار نفت موسوم به (MOS) با هدف جلوگیری از آلودگی‌های زیست محیطی هنگام تعمیر چاه‌ها از سال قبل آغاز شد.

محسن دهان زاده گفت: تمام تجهیزات لازم برای ساخت این دستگاه از انبارهای مازاد کالا در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، تامین و متخصصان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون نسبت به طراحی و ساخت آن اقدام کرده‌اند.

وی با بیان اینکه برای ساخت این دستگاه ۸۰ میلیارد ریال صرف شده، افزود: این دستگاه ظرفیت حذف انواع آلاینده‌های درون چاهی از سه هزار بشکه نفت در روز را دارد.

دهان زاده تصریح کرد: با انجام تصفیه، نفت عاری از آلودگی به واحدهای بهره‌برداری و پایانه‌‌های صادراتی منتقل می‌‌شود و هیچ گونه آلودگی در محیط رها نخواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر در شرکت نفت و گاز کارون تمام آلاینده‌‌های نفتی به صفر رسیده و شرکت‌های دیگر نیز در همین راستا قدم بر داشته اند.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون درباره تفاوت‌های دستگاه فرآورش سیار نفت (MOT) با دستگاه تفکیک گر سیار نفت (MOS) اظهار کرد: دستگاه فرآورش سیار نفت بیش از ۱۳ سال است که در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون مورد استفاده قرار می‌‌گیرد و این دو دستگاه از نظر کارکرد وجوه تشابهی دارند، اما دستگاه فرآورش سیار به نوعی یک کارخانه بهره‌برداری متحرک است و توانایی‌های متعددی دارد.

وی با اشاره به پروژه‌های زیست‌ محیطی تصریح ‌کرد: با هدف حفظ محیط زیست و توسعه صنعت سبز در حال حاضر ۴۰۰ طرح با اعتبار ۴۵۰ میلیارد تومان در شرکت نفت و گاز کارون تعریف شده که دستگاه تفکیک ‌گر سیار نفت (MOS) بخش کوچکی از این پروژه‌ها است.

دهان زاده از شرکت نفت وگاز کارون به عنوان بزرگ‌ترین شرکت تابعه مناطق نفتخیز جنوب یاد کرد و گفت: این شرکت بیش از ۲۵ درصد نفت کشور را تامین می‌‌کند.