دنیای اقتصاد - بندرعباس - علی نظری: استاندار هرمزگان پنج پیشنهاد برای رفع مشکلات استان به اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس که به بندرعباس سفر کرده بودند، ارائه کرد. ابراهیم عزیزی درجلسه پایانی و جمع‌بندی نتایج سفراعضای این کمیسیون، ازتناسب سازی سهم درآمدی و تملک دارایی، توزیع اعتبار توسعه خاص (نواحی کمتر توسعه یافته)، اصلاح ماده ۱۲۳ قانون برنامه پنجم، نگاه ویژه به صنعت آب‌شیرین‌کن‌ها و پیش‌بینی بخشی از اعتبارات در قالب کمک‌های فنی برای جبران خسارت به عنوان پنج شاخص و پیشنهاد نام برد.

وی با تشریح سهم درآمدی و تملک دارایی استان‌ها ابراز کرد: باید پرداخت اعتبارات تملک دارایی متناسب با افزایش درآمدها و نقشی که استان‌ها در وصول آن دارند، انجام شود.

این مقام مسوول تصریح کرد: اگر این تناسب اتفاق بیفتد، مقدمه‌ای برای تلاش و حتی رقابت استان‌ها برای کسب درآمد بیشتر خواهد شد.

عزیزی کل مالیات‌های وصول شده پایان سال ۸۹ و ابتدای سال۹۰ این استان را ۲۸هزار و ۳۹۹ میلیارد ریال عنوان کرد و یادآور شد: تنها ۱۲درصد آنها به عنوان سهمیه به این استان اختصاص یافت که نسبت به درآمد عدد زیادی نیست.

رییس شورای برنامه ریزی هرمزگان با بیان اینکه از اعتبارات توسعه خاص تنها باید برای مناطق کمتر توسعه یافته استفاده کرد، خواستار موافقت کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اختصاص ردیف مستقلی برای جزیره ابوموسی شد.

وی تاکید کرد: همه ما باید نگاه ویژه‌ای اما در قالب ردیف مستقل به این جزیره که از قابلیت‌های مختلفی برخوردار است، داشته باشیم.

عزیزی از اصلاح ماده ۱۲۳ قانون برنامه پنجم با هدف اجازه توزیع عوارض ارزش افزوده توسط شورای برنامه‌ریزی استان‌ها؛ به‌عنوان سومین پیشنهاد نام برد و گفت: با توجه به تسهیلات خوبی که در این بخش وجود دارد اگر این اتفاق بیفتد، موثرتر خواهد بود.

استاندار هرمزگان در ادامه خواستار نگاه ویژه و جدی‌تر اعضای این کمیسیون به صنعت آب‌شیرین‌کن‌ها شد و افزود: بحث آب شرب جدی است و اگر امروز این صنعت را در کشور خوب تقویت نکنیم و پایه‌های آن را محکم نگذاریم، به آینده ظلم کرده‌ایم.

وی با اشاره به وضعیت اقلیمی کشور به خصوص بخش میانی آن خاطرنشان کرد: باید طوری برنامه‌ریزی و کار کرد تا استان‌های دیگر نیز بتوانند از مزایای این صنعت برخوردار شوند.

عزیزی همچنین خواستار پیش‌بینی بخشی از اعتبارات در قالب کمک فنی شد و گفت: همه ساله خسارات و لطمه‌های زیادی به استان‌ها وارد می‌شود که با ساماندهی درست کمک‌های فنی و اعتباری در بودجه می‌توان مردم مناطق لطمه‌دیده را نجات داد.

استاندار هرمزگان یادآور شد: اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بازدیدهایی که از نواحی شرق، مرکز و غرب داشتند بیش از پیش به عمق و عظمت کارهای انجام شده و در دست اقدام دولت در این استان و کمبودها آشنا شدند.

دبیر کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی نیز حضور پرتعداد نمایندگان عضو این کمیسیون در هرمزگان را نشان‌دهنده علاقه کاری آنان و همچنین اهمیت این استان عنوان کرد.

تاجگردون از شاخص‌های پیشنهادی استاندار هرمزگان به عنوان مهم‌ترین مباحث مطرح شده به منظور رفع مشکلات نام برد و گفت: از آنجا که بخشی از طرح‌های این استان جنبه ملی، فراملی و منطقه‌ای دارد اعضای این کمیسیون با توجه به اختیارات قانونی‌ای که دارند برای عملی کردن آنها تلاش می‌کنند.

وی با تشریح موقعیت این استان ابراز کرد: تنها اگردر زمینه آب‌شیرین‌کن‌ها سرمایه‌گذاری کنیم، مشکل جمعیتی بخشی از جنوب و شرق کشور حل می‌شود.