سفر ریلی به استان فارس ممکن شد

با صدای اولین سوت قطار در شیراز، استان فارس به شبکه ریلی کشور پیوست

شیراز - خبرنگار دنیای‌اقتصاد: قطار شیراز - اصفهان با حضور معاون رییس‌جمهور و مسوولان کشوری و استانی در شیراز به بهره‌‌برداری رسید و مردم استان فارس نیز به آرزوی دیرینه خود مبنی بر برخورداری از خط ریلی دست یافتند. بر اساس این گزارش، با بهره‌‌برداری از این خط ریلی، ۶۳۰ نفر از خانواده‌های شهدا از شیراز با قطار به مرقد امام (ره) رفتند.

حمید بهبهانی، وزیر راه و ترابری در این مراسم با اشاره به تحقق آرزوی شهروندان استان فارس مبنی بر برخورداری از قطار گفت: حرکت قطار از شیراز و اتصال آن به خط آهن کشور آرزوی چندین ساله ملت بود.

وی در ادامه از ورود سرمایه‌گذاری خارجی به عنوان یکی از برنامه‌های ساخت طرح‌های راه‌آهن کشور در سال جاری یاد کرد و با اشاره به طرح‌هایی که برای اجرا با مشارکت خارجی در دست مطالعه قرار دارد، افزود: طرح کرمانشاه - خسروی به طول ۲۶۰کیلومتر، طرح چابهار به مشهد یک‌هزار و ۵۰۰ کیلومتر و دو‌هزار و ۵۰۰‌میلیون یورو، قزوین - رشت انزلی - آستارا ۳۷۰کیلومتر و سرمایه‌گذاری ۷۰۰‌میلیون یورو، تهران، همدان به سنندج ۴۲۵ کیلومتر و ۶۰۰‌میلیون یورو، شیراز - بوشهر به عسلویه ۶۵۰ کیلومتر و مشارکت‌های وزارت، وزارت نفت و طرح مراغه به ارومیه نیز با ۱۸۰کیلومتر و اعتبار ۲۸۰‌میلیون یورو از جمله این طرح‌های در دست مطالعه و اقدام است که پیش‌بینی می‌شود طی دو یا سه سال آینده اجرا و بهره‌‌برداری شوند.

معاون اول رییس‌جمهوری نیز در این مراسم گفت: ۱۰‌درصد از حجم طرح‌های راه‌آهن کشور مربوط به راه‌آهن شیراز - اصفهان است.

پرویز داوودی افزود: با اجرای این طرح، مجموع خطوط راه‌آهن کل کشور به ۹‌هزار و ۶۲۷ کیلومتر رسید و در مجموع نیز میزان خطوط راه‌آهن ساخته شده و در حال ساخت کشور نیز ۱۲هزار و ۹۷۵کیلومتر ارزیابی می‌شود که حجم بزرگی از طرح‌های راه‌آهن را همین مسیر شیراز - اصفهان تشکیل می‌دهد.

وی اعتبارات اختصاص یافته به راه‌آهن شیراز - اصفهان را ۶۵۰‌میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: ۱۴‌درصد پیشرفت این طرح در دولت‌های قبلی صورت گرفته و ۸۶‌درصد آن نیز مربوط به دولت نهم است و در مجموع نیز می‌توان گفت در دولت نهم به طور متوسط ۳/۴ برابر گذشته در بحث راه‌آهن کار انجام شده است.

در ادامه مراسم، معاون وزیر راه نیز بیان کرد: قبل از پیروزی انقلاب فقط چهار‌هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه‌آهن در کشور فعال بود که پس از پیروزی انقلاب پنج‌هزار و ۲۷۰کیلومتر خط راه‌آهن نیز به آن اضافه شد و در حال حاضر سه‌هزار کیلومتر اجرای خط آهن نیز در دست ساخت قرار دارد. محمد رضا برزگر افزود: همچنین دو‌هزار کیلومتر خط آهن در مرحله فاز دو، دو‌هزار و ۷۰۰کیلومتر فاز یک و حدود پنج‌هزار کیلومتر نیز در فاز صفر به سر می‌برد.

وی همچنین با اشاره به خصوصیات راه‌آهن شیراز به اصفهان نیز متذکر شد: این محور توانایی جابه‌جایی چهار‌میلیون مسافر و پنج‌میلیون تن بار را در سال دارد و برای آن ۲۴ ایستگاه نیز در مسیر پیش‌بینی شده است. بر اساس این گزارش، راه‌آهن شیراز به اصفهان دارای ۵۰۰ کیلومتر ریل‌گذاری بوده و در طول مسیر نیز ۲۱دستگاه تونل به طول حدود ۱۴کیلومتر که بزرگ‌ترین آن بالغ بر یک‌هزار و ۶۵۲ متر بوده ساخته شده، همچنین در این مسیر یک‌هزار و ۶۴۸ دستگاه پل، ۲۴ایستگاه شامل هشت ایستگاه مسافربری و ۱۶ ایستگاه کنترلی پیش‌بینی شده است.

با ساخت و بهره‌‌برداری از این طرح علاوه بر اینکه استان فارس به شبکه ریلی کشور پیوند خورد، در توسعه صنعتی و اقتصادی این منطقه نیز در آینده‌ای نزدیک تحولی بزرگ صورت خواهد گرفت.