اهواز - خبرنگار دنیای اقتصاد: با حضور مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران پنجاه و هفتمین دستگاه حفاری در خشکی با نام ۲۱ فتح افتتاح شد.

در این مراسم، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به برخی شبهه افکنی‌های اخیر درخصوص نفت وضرر‌های احتمالی در اصلی‌ترین صنعت اقتصادی کشور از سوی برخی افراد، گفت: متراژ حفاری در سال گذشته ۳۹۰‌هزار متر در حوزه شرکت ملی حفاری ایران بوده که اگر با متراژ حفاری در شرکت‌های حفاری شمال ودیگر دستگاه‌ها جمع شود قریب به ۶۳۰‌هزار متر حفاری در سال گذشته داشتیم.

جشن ساز اثر تحریم را اضافه شدن ۱۰ دستگاه حفاری، در راه بودن ۷ دستگاه وساخت ۲ دستگاه در شرکت داخلی در شیراز عنوان کرد و افزود: بنا به گفته وزیر نفت، اگر نتیجه این تحریم‌ها کسب چنین موفقیت‌هایی است ما از این تحریم‌ها استقبال می‌کنیم.

جشن ساز با اشاره به اینکه در فاصله سال‌های ۸۱ تا ۸۴ تلاش‌های بسیاری در ارتباط با خرید دستگاه‌های حفاری در دریا شد، گفت: با تحلیلی که در دریا داشتیم وبا این تفکر که اگر تحریم‌ها شدیدتر شوند ممکن است در برداشت از دریا با مشکل مواجه شویم با رونوشت به کمیسیون انرژی دو دستگاه حفاری در دریا را خریداری کردیم.

وی افزود:در اولین جلسه شورای اقتصاد مجوز سرمایه‌گذاری ۵‌میلیون دلاری را از رییس‌جمهور گرفتیم وگزارشات ملی حفاری نیز گویای این مطلب است.

وی همچنین در ادامه با اشاره به اینکه برخی معتقد هستند که طرح‌ها در عسلویه خوابیده است و برداشت قطر نسبت به ایران بیشتر است گفت: قریب به دوسوم مخزن پارس جنوبی که بزرگ‌ترین مخزن جهان است در خاک قطر است در حالی که برداشت ما از قطر بیشتر است و لازم به ذکر است که طی ۱۰ سال گذشته هیچ گاه ۷ فاز پارس جنوبی به طور همزمان در ساخت و سازوکار نبوده‌اند حال آنکه امروز این ۷ فاز به طور همزمان فعال هستند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران همچنین با اشاره به فعال شدن ۵ فاز از ۱۰ فاز پارس جنوبی طی ۴ سال گذشته، افزود: فاز ۹ و۱۰ پارس جنوبی که توسط شرکت ملی حفاری ایران هدایت می‌شود ۷۰ درصد پیشرفت آن در طی چهار سال گذشته بوده است.

جشن ساز همچنین به امضای قرارداد فاز ۱۹ با پیمانکار اشاره کرد وادامه داد: پیمانکار فاز‌های ۲۱ و۲۲ شرکت o۱ است و پیمانکار فاز‌های ۲۷ و۲۸ نیز مشخص شده است.

وی با اشاره به به بحث سرمایه‌گذاری گفت: وزیر نفت اعلام داشته که ظرف دو سال گذشته بالغ‌بر ۶۶‌میلیارد دلار در حوزه توسعه میادین نفت وگاز اعم از دریا وخشکی سرمایه‌گذاری شده است که بخشی از آن سرمایه‌گذاری داخلی و بخشی دیگر نیز خارجی بوده است.

وی با اشاره به افزایش تولید در سال‌های گذشته اذعان کرد: رقم تولید در سال ۸۳، ۳‌میلیون و ۹۹۰‌هزار بشکه بود که تلاش بسیاری در این راستا صورت گرفت تا ظرفیت تولید را به ۴‌میلیون و۵۰۰‌هزار بشکه برسانیم ضمن اینکه از پروژه‌ای هم در میدان آزادگان که توسط مناطق نفت خیز جنوب اجرا شد در مرحله نخست ۲۵‌هزار بشکه بهره‌برداری شد.

وی افزود:تا پایان سال باید ۳۰‌هزار بشکه از میدان خشت تولید کنیم و همچنین ۶۰‌هزار بشکه از میدان دارخوین نیز ظرف پانزده روز آینده تولید می‌شود و از میدان مشترک هنگام نیز ۱۶‌هزار بشکه تولید داریم.

جشن ساز همچنین با اشاره به اینکه طی صد سال گذشته ۹ پالایشگاه با ظرفیت تولید روزانه یک میلیون و ۶۵۰‌هزار بشکه داشتیم، خاطرنشان کرد: در سه سال‌ونیم گذشته ۷ پالایشگاه طراحی شده است که از این تعداد برخی مانند پالایشگاه آبادان در مرحله طراحی، اخذ لیسانس و تخصیص زمین هستند و در برخی دیگر نیز مانند پالایشگاه ستاره خلیج فارس بندر عباس مراحل اجرایی با ۲۰ تا ۳۰‌درصد پیشرفت در حال ساخت است که در صورت وارد مدار شدن این پالایشگاه روزانه ۳۲‌میلیون لیتر بنزین تولید می‌شود، در حالی که کمبود بنزین ما ۲۲‌میلیون لیتر است.

همچنین در این مراسم مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران نیز با بیان اینکه پنجاه و هفتمین دستگاه حفاری کشور در شرایطی که تمام دنیا در انتظار این بودند که دست نیاز به سوی آنها دراز کنیم افتتاح می‌شود اظهار کرد: در بخش اقتصادی با وجود بحران‌های مالی در حفاری و با وجود بسیاری از تنگنا‌ها و به‌رغم تحریم‌هایی که بر شرکت ملی حفاری ایران وارد شد نگذاشتیم یک لحظه چرخ حفاری بر زمین بماند.

حیدر بهمنی با اشاره به اینکه این شرکت در ۴ سال گذشته نزدیک به ۴۰۰‌میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده است، تصریح کرد: بیش از ۴۰‌درصد افزایش راندمان کاری داشتیم وبیش از ۲۵۰۰ نیروی کارشناس را جذب کردیم وی همچنین با بیان اینکه در سال ۷۸ با ۷۸۰۰ نیرو به حفاری مشغول بودیم ادامه داد: امروز با ۱۶‌هزار نفر به سمتی حرکت می‌کنیم تا بخش عظیمی از خاورمیانه را در دست بگیریم.